Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ruitenwissers blijven wissen
Aangezien deze site wat drukker bezocht wordt en er voldoende knwo-how is naar mijn idee, post ik hier ook even mijn probleem.

Ik heb 2 probleempjes met de met de ruitenwissers van mijn 144.
Het eerste probleem is dat de ruitenwissers, indien ze een tijdje zijn aageweest, niet meer uit willen. Rondom de ruststand haperen ze dan soms iets maar "denderen" als het ware door. Ik heb al het ÃÃn en ander uitgezocht en wilde weten of dit klopt en hoe ik het vervolgens kan repareren.

Ik wil de contactpuntjes nalopen van de 0-stand, dat zijn als ik het goed begrepen heb 53a(rood) en 31b(grijs). 53a zorgt ervoor dat de motor in de uitstand nog stroom krijgt om naar de rust stand te komen. In de ruststand moet 31b "aarde geven" aan de motor waardoor deze direct stil komt te staan. Dit heb ik uit het nalopen van het schema van de ruitenwisserschakeling.

Volgens mij zit het dus in dat contactje 31b in de motor. Hoe kan ik dit verhelpen? Misschien is het op gelost door de eventuele aanwezige speling te verhelpen.
Wat is de volgorde van uitbouwen/berijkbaar maken van de ruitenwissermotor in een Volvo 144 van 1970. Bij mij zit de motor dus inderdaad onder het dashboard, behoorlijk onberijkbaar zo op het eerste gezicht. :-\

Dan nog een probleem met de ruitenwissers: De uiterste stand onderin, is lager dan het rustpunt. Het is zelfs zo dat de ruitenwissers iets over de raamlijst gaan. Dit is natuurlijk niet echt goed voor de rubbers van de ruitenwissers en ook niet voor het raamrubber. Hoe kun je de uiterste standen instellen? Of kan ik simpelweg de ruitenwisserarmen eraf halen en op een iets andere stand terug monteren?

Of hebben beide problemen met elkaar te maken?

ps op het V44 forum heb ik ook een post gedaan, echter is daar de kans op reactie nog al klein of moet je er lang op wachten.
Antwoord
Hoe de schakeling en plaatsing van de ruitenwissermotor in een 144 weet ik niet, maar het probleem dat je wissers te ver naar beneden staan is idd te verhelpen met het loshalen van je wisserarmen en 1 of 2 tandjes hoger er weer op te zetten.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
extra -/- pool doet ook wonderen! ;D
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Hoe bedoel je dat?
Zelf een schakelaartje + draad naar het "stop"-contact maken?
Weet niet of dat wel helpt aangezien hij stroom blijft krijgen, dan is het misschien beter om een onderbreking te maken in 53a. Dan krijgt hij geen stroom meer.

Maar voordat ik dat allemaal kan checken hoe kom ik bij de motor, zit zo goed verstopt, heb het idee dat ik aardig wat weg moet slopen om erbij te komen (zekeringenkast, kachelmotor, dashboard zelf???) pffff
Antwoord
nee, gewoon een extra min draad, van carosserie naar aarde motortje, deed bij mij ook wonderen ;D
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Ik heb vanochten zitten rommelen met de wissers. Voorlopig werk het weer naar behoren. Er zat het een en ander niet goed meer aan gesloten. De schakelaar was blijkbaar kapot, er is daarom ooit een drukknopje gekomen dat de ruitenwissers aan deed. Ook was er (ongezekerd!!) een draad getrokken om de originele schakelaar van stroom te voorzien. Deze heb ik weggehaald, de orignele zat gewoon niet op het goede voetje in de zekeringen kast.
Ik heb de motor niet verwijderd, maar dus gewoon met de bedrading lopen rommelen. Het geplaatste drukknopje kreeg + en - rechtstreeks van de accu en gaf stroom aan de motor op de punten waar normaal langzaam of snel op hoort. (bleek achteraf)
De snelle was dus geaard en de langzame verbonden met de accu -->12V.
Dit klopt dus niet. Dit verklaart misschien ook het onrustige wissen, soms langzaam en hoe langer ze aanstonden hoe sneller ze gingen...
Ik heb alles maar losgetrokken en gekeken wat er gebeurde. De rode moet in ieder geval aan gesloten zijn. Deze zorgt dat de motor naar de rust stand kan gaan (als de schakelaar op uit staat). Echter ging hij niet naar de rust stand wat ik niet snapte. Na veel peinzen en van alles geprobeerd te hebben, eens het aardedraadje wat vanaf het drukknopje kwam tegen het huis van de motor gehouden; jawel de wissers gingen naar de ruststand!
De standen van de originele schakelaar voor snel en langzaam waren niet aangesloten (in plaats daarvan zat het drukknopje). Deze heb ik vervolgens aangesloten en het werkte prima! Snel, langzaam, en weer naar rust. aai-je-to00.
De extra aarde draad dus deed wonderen. Had ik nu maar vanmorgen het bericht hierboven van Pepe gelezen dan was ik een stuk sneller klaar.....

Of dit ook meteen de oplossing was voor het niet stoppen van de wissers zullen we vanzelf zien als het gaat regenen.

Dan over de stand:
De linker wisser moet denk ik een tandje omhoog en de rechter 2 tot 3. Ik zag aan de buitenkant geen schoefjes of wat dan ook zitten, kun je ze er zo af trekken, kapje weghalen??
Antwoord
Kapje omhoog klappen en moertje losschroeven, armpje eraf trekken en in de juiste stand weer erop drukken.
Tenminste zo gaat het bij de meeste auto's, dus ik denk ook bij een 144 ???
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Dat dacht ik ook, echter ging het met de hand niet. Dus dacht eerst even vragen voordat ik iets sloop.
Even met een flinke schroevendraaier proberen het dopje omhoog te doen.
Antwoord
DopdeDouwer schreef:Dat dacht ik ook, echter ging het met de hand niet. Dus dacht eerst even vragen voordat ik iets sloop.
Even met een flinke schroevendraaier proberen het dopje omhoog te doen.

klopt, soms moet je even wat wrikken en er zit ook een klein klemveertje binnen aan de onderzijde, al klemt dat meestal niet echt.

je hebt dus geen nieuwe motor nodig?
ik dacht dat hij achter je handschoenkastje zat maar een 70-er is voor mij een paar jaar geleden, dat ik die had...
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Antwoord
Nou het doorblijven wissen lag toch aan het idiote aansluit schema wat een van de vorige eigenaars heeft gebruikt. Alles zit weer zoals het hoort (alleen het extra aardedraadje dan). Nu werkt het weer perfect. Stopt weer gewoon wanneer ik dat wil.
Al was dat niet nodig, ze konden maandag gewoon heel de rit aanblijven Sad, wat een rot weer.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)