20 February 2007, 12:25
Aangezien deze site wat drukker bezocht wordt en er voldoende knwo-how is naar mijn idee, post ik hier ook even mijn probleem.
Ik heb 2 probleempjes met de met de ruitenwissers van mijn 144.
Het eerste probleem is dat de ruitenwissers, indien ze een tijdje zijn aageweest, niet meer uit willen. Rondom de ruststand haperen ze dan soms iets maar "denderen" als het ware door. Ik heb al het ÃÃn en ander uitgezocht en wilde weten of dit klopt en hoe ik het vervolgens kan repareren.
Ik wil de contactpuntjes nalopen van de 0-stand, dat zijn als ik het goed begrepen heb 53a(rood) en 31b(grijs). 53a zorgt ervoor dat de motor in de uitstand nog stroom krijgt om naar de rust stand te komen. In de ruststand moet 31b "aarde geven" aan de motor waardoor deze direct stil komt te staan. Dit heb ik uit het nalopen van het schema van de ruitenwisserschakeling.
Volgens mij zit het dus in dat contactje 31b in de motor. Hoe kan ik dit verhelpen? Misschien is het op gelost door de eventuele aanwezige speling te verhelpen.
Wat is de volgorde van uitbouwen/berijkbaar maken van de ruitenwissermotor in een Volvo 144 van 1970. Bij mij zit de motor dus inderdaad onder het dashboard, behoorlijk onberijkbaar zo op het eerste gezicht. :-\
Dan nog een probleem met de ruitenwissers: De uiterste stand onderin, is lager dan het rustpunt. Het is zelfs zo dat de ruitenwissers iets over de raamlijst gaan. Dit is natuurlijk niet echt goed voor de rubbers van de ruitenwissers en ook niet voor het raamrubber. Hoe kun je de uiterste standen instellen? Of kan ik simpelweg de ruitenwisserarmen eraf halen en op een iets andere stand terug monteren?
Of hebben beide problemen met elkaar te maken?
ps op het V44 forum heb ik ook een post gedaan, echter is daar de kans op reactie nog al klein of moet je er lang op wachten.
Ik heb 2 probleempjes met de met de ruitenwissers van mijn 144.
Het eerste probleem is dat de ruitenwissers, indien ze een tijdje zijn aageweest, niet meer uit willen. Rondom de ruststand haperen ze dan soms iets maar "denderen" als het ware door. Ik heb al het ÃÃn en ander uitgezocht en wilde weten of dit klopt en hoe ik het vervolgens kan repareren.
Ik wil de contactpuntjes nalopen van de 0-stand, dat zijn als ik het goed begrepen heb 53a(rood) en 31b(grijs). 53a zorgt ervoor dat de motor in de uitstand nog stroom krijgt om naar de rust stand te komen. In de ruststand moet 31b "aarde geven" aan de motor waardoor deze direct stil komt te staan. Dit heb ik uit het nalopen van het schema van de ruitenwisserschakeling.
Volgens mij zit het dus in dat contactje 31b in de motor. Hoe kan ik dit verhelpen? Misschien is het op gelost door de eventuele aanwezige speling te verhelpen.
Wat is de volgorde van uitbouwen/berijkbaar maken van de ruitenwissermotor in een Volvo 144 van 1970. Bij mij zit de motor dus inderdaad onder het dashboard, behoorlijk onberijkbaar zo op het eerste gezicht. :-\
Dan nog een probleem met de ruitenwissers: De uiterste stand onderin, is lager dan het rustpunt. Het is zelfs zo dat de ruitenwissers iets over de raamlijst gaan. Dit is natuurlijk niet echt goed voor de rubbers van de ruitenwissers en ook niet voor het raamrubber. Hoe kun je de uiterste standen instellen? Of kan ik simpelweg de ruitenwisserarmen eraf halen en op een iets andere stand terug monteren?
Of hebben beide problemen met elkaar te maken?
ps op het V44 forum heb ik ook een post gedaan, echter is daar de kans op reactie nog al klein of moet je er lang op wachten.