Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2007
Mijn volvo 245 DL automaat met b21 motor bouwjaar 79 houdt in als ik nauwelijks gas geef. Als ik half of vol gas geef loopt ie goed. Snelheid maakt niet uit, dit gebeurt bij 5 km/uur en bij 80 km/uur. Stilstaand in D met de voet op de rem loopt de motor wat schokkerig.
Dit probleem is opeens ontstaan een paar weken geleden. Ben er nog wel mee naar Parijs geweest afgelopen weekend, het lijkt niet erger te worden. Ik heb een busje injector cleaning spul in de benzine gegooid, maar dit heeft niet of nauwlijks geholpen.
Wat kan ik hieraan doen?
Groeten, Remco
Berichten: 2.454
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Neem aan dat je een B21A motor heb? Kontroleer dan eens de olie in je carburateur. Ik weet van de oudere Strombergs met die zwarte knop dat het dempertje in een lekker badje van atf olie moet hangen. De latere Stromberg/Pierburgs die mogelijk bij jou gemonteerd is weet ik het niet van. Maar er zal ook wel iets van een voorziening zitten die het klapperen van de schuif tegen moet gaan.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2007
Sorry, ben vergeten te melden dat 't een motor met injectie is, ik denk dat t een B21F is. Deze heeft toch geen carburateur?
Ik heb 'm een paar jaar geleden meegenomen uit de Verenigde Staten.
Berichten: 368
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2006
Zijn de rubberen ringetjes van je injectoren nog goed? Vaak heb je hier valse lucht en dan loopt hij moeilijk.
Volvo 245 GLE 1979
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2007
bedankt Michiel, hoe kan ik die ringetjes nakijken?
Berichten: 1.712
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
remcos schreef:Stilstaand in D met de voet op de rem loopt de motor wat schokkerig.
Dat laatste herken ik ook wel iets, vooral op LPg deed ie dat.
Volgens mij omdat de motor mooi stationair wordt afgesteld, zonder belasting, dus alleen zich zelf draaiend houden.
Maar in D wil ie ook nog vooruit, kost extra energie, remt de motor. En vraagt dus iets meer.
Bij mij is dit sterk verbeterd door hem iets hoger stationair in te (laten) stellen.
Als ik verwacht een tijd voor rood stil te staan, dan zet ik m gewoon even in N.
Verder kun je ook iets spelen met de choke, maar dat blijft vooral behelpen natuurlijk.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
Ik denk valse lucht of dat hij te rijk staat bij het stationairsysteem.
Het eerste is contole van de luchtslangen op scheurtjes, vergeet de remslang en aircokachel niet.
Bij het 2de zou ik alleen gaan zoeken als het onderhoud is gepleegd.
Zie ook de K jetronic topics.
[img][/img]
Berichten: 2.454
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Die B21F in amerikaanse uitovering heeft ook de nodige motorkabel problemen. Is die kabelboom nog de originele?
Verder zijn de USA inj systemen behoorlijk afwijkend van de europese vanwege emissienormen etc. Misschien een overweging om aan een B2.E europese uitvoering injektie en kabelboom te gaan denken..
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
Funsdaf schreef:Met een spuitbus remmenreiniger (of eventueel WD40, haarlak, Axe deo of iets, maar remmenreiniger heeft de voorkeur omdat dit geen resten acher laat). met draaiende motor eens spuiten op alle delen die valse lucht kunnen trekken.
oa.a. slangen, slangaansluitingen, inlaatspruitstukpakking, zittingen van injectoren etc etc.
Maar let op, het oudere model heet zijn CO schroefgaatje open staan ! Tussen venturi en brandstofverdeler vind je dus een lek.
Dicht maken leverde bij mij een probleem op...
[img][/img]