Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wijigingen APK: wie heeft er (n)iets aan?
#1
Van de week is de wet aangenomen waarin de APK gewijzigd wordt, ingaande 1-1-08.
Populair gezegd: de APK frequentie gaat van elk jaar naar eens in de twee jaar.

Officieel klinkt het echter iets genuanceerder:
___
Persbericht 10 oktober 2007

Jaarlijkse APK-keuring verandert, maar niet voor iedere auto
Persbericht, 10 oktober 2007
Vandaag (10 oktober) heeft de Tweede Kamer ingestemd met een verandering van de APK-keuringsfrequentie. De veranderde APK-frequentie gaat per 1 januari 2008 in. Echter, de verandering geldt alleen voor personenauto's en lichte bedrijfswagens die op benzine rijden en vanaf 1 januari 2005 nieuw zijn toegelaten. Voor personenauto's en lichte bedrijfswagens die op andere brandstoffen (gas of diesel) rijden verandert er niets.

Wijziging per 1 januari 2008
De wijziging in de APK-frequentie komt op het volgende neer:

* Alle op benzine rijdende personenauto's en lichte bedrijfswagens die sinds 1 januari 2005 op de weg zijn toegelaten, hoeven pas vanaf 1 januari 2009 elke twee jaar een APK te ondergaan. Dus niet al in 2008.
* Als deze personenauto's en lichte bedrijfswagens acht jaar of ouder zijn, geldt er weer een jaarlijkse APK.


Klassiekers
Ook verandert per 1 januari 2008 de APK-frequentie voor klassieke voertuigen:

* Personenauto's van 30 jaar of ouder hoeven nog maar eens per twee jaar gekeurd te worden.
* Voor personenauto's van voor 1 januari 1960 vervalt de APK-plicht.


Geen wijziging
Voor alle op benzine rijdende personenauto's en lichte bedrijfswagens die voor 1 januari 2005 op de weg kwamen verandert er niets. Deze auto's hebben nog steeds een jaarlijkse APK-plicht. Ook verandert er niets voor taxi's, bussen, vrachtwagens en personenauto's op gas en diesel.

Meer informatie
Vanaf december is via de website http://www.allesoverapk.nl meer informatie over APK beschikbaar. Via deze site kan ook de APK-datum opgevraagd worden. Vanzelfsprekend is ook meer informatie over de APK te vinden op http://www.rdw.nl.
(bron)
___

Ik weet nog niet of er voor mij wat veranderd, mijn 245 is 31 jaar en rijdt op LPG.
Op basis van leeftijd is de frequentie dus eens per 2 jaar, maar op basis van brandstof elk jaar. wat zal winnen? ???

Wat zijn voor jullie de gevolgen????



Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
#2
Ik dank dat op basis van de bovenstaande tekst ook voor jou de 2 jaar geld.
Bij klassiekers word namelijk niet over brandstof gesproken.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
#3
Een amazone uit 1959 met 740 motor wordt wel interessant nu... ;D ;D
#4
Helaas die van mij moet nog dit jaar door de keuring. Komt net te laat die regel.
#5
Mijn dieseltje wordt volgend jaar 30, de vreugde over de frequentie is wellicht van korte duur als ze mijn "stinkdiesel" willen verstoten uit de stad en zelfs een oprotpremie gaan bieden.

Als dit land nu eens wat meer gaf om alternatieve brandstoffen zou ik hem direkt ombouwen op PPO. (pure plantaardige olie).
Maar de haken en ogen die daar op fiscaal gebied aan zitten zijn ook aanzienlijk........
#6
@240diesel, kan je er geen gebruikt frituurvet in knallen, lekker voordelig ;D
#7
240diesel schreef:Mijn dieseltje wordt volgend jaar 30, de vreugde over de frequentie is wellicht van korte duur als ze mijn "stinkdiesel" willen verstoten uit de stad en zelfs een oprotpremie gaan bieden.

Of die vreugde van korte duur is ,dat hangt er maar net van af hoe hoog die oprotpremie is ;D

Trouwens een prima idee die nieuwe apk regel.Scheelt me eens in de twee jaar toch weer 35 Teuro's Wink
#8
hmmm nu moet de 343 geloof ik in december gekeurd worden... En hij wordt in maart 2008 30... De Buick is vrij van keuring (want 1937)
Voorheen:lid Volvo 850 Club - Volvo 850 2.0 Sedan 1995 / lid Volvo 300 Club - Volvo 343DL CVT 1978 / 360GLS B19A 1983 / Nu: V70 2.4 AT MY 2002 & Buick Special Trunkback Sedan 1937
#9
de Amazon hoeft dus vanaf nu nog maar 1x per 2 jaar op APK, terwijl ik nog steeds 1x per jaar met de 245 turbo moet gaan. Hmmm... :-\
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
#10
hoi jelmar@ en de rest natuurlijk,

gebruikt frituurvet bevat schadelijke bestanddelen voor je brandstofinspuitsysteem.
het zal best 5000 KM goed gaan maar de zouten en andere verbindingen in het gebruikte vet vernielen op den duur je fijnmechanische delen.

je kunt wel vetten en olieen door een soort proces leiden waardoor het alsnog weer bruikbaar wordt.

De voor en nadelen van PPO zijn in ieder geval intressant genoeg om eens een uurtje op te googlen.......



Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vond nog iets.... Arn02 5 4.945 21 January 2014, 13:18
Laatste bericht: Arn02
  Wie heeft een andere klassieker naast de 240 ? Gerben 173 85.801 31 December 2012, 10:32
Laatste bericht: Yellow240
  Waarom heeft mijn 86'er 240DL heel veel VDO/Volvo metertjes? dens245polar 6 6.944 14 June 2012, 20:25
Laatste bericht: Volvo Eindhoven
  Wie heeft dit? Bill 20 11.077 12 November 2010, 13:16
Laatste bericht: Jambon
  caravan achter een 740 B230E automaat of iets dergelijks ? aernout 1 2.401 14 June 2010, 17:13
Laatste bericht: Zwarte Flirt
  Wie heeft volvo 760, volvo 264 bij auto eminent te Drachten gezien?? jp 0 2.455 12 August 2009, 14:05
Laatste bericht: jp
  LPG ringtank op plaats benzinetank!!?? Wie heeft er ervaring mee? TriplexB28 13 9.691 4 December 2008, 12:34
Laatste bericht: jos245
  Wie heeft zijn 240 geleend aan Geenstijl? easyride 2 2.593 27 March 2008, 21:51
Laatste bericht: Rhino
  Wie heeft er een Volvo 740 Turbo / 16 Valve? volvo200liefhebber 41 6.034 19 October 2007, 10:44
Laatste bericht: a.huis

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)