Berichten: 24
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2007
Hallo,
Ik sta op het punt een Volvo 142 2.0DL uit 1971 te kopen.
Kan iemand mij vertellen wat de punten zijn waar ik op moet letten bij dit type?
Bijzonderheden of "zwakke" punten?
Als het kan zsm reactie want ik ga morgen (1-12) al kijken bij de auto.
groet, Edgar
Geen mooiere klassieker dan een VOLVO klassieker !!!
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
als je niet kan lassen zorg dan vooral dat het casco goed is. De rest van de techniek is zo simpel dat moet je zelf kunnen. (al kan het dan nog steeds wel kostbaar zijn.)
Kijk vooral goed naar de dorpels, reservewielbakken, bevestiging van de achterschokbrekers (veren). Til ook eens de vloermatten op om naar de bodem te kijken, met name vooraan bij de voeten, aan de randen bij de dorpels, waar ze een bocht maken naar boven (waar ook de kriksteunen zitten ongeveer).
Verder een stukje rijden met de auto, goed remmen (niet naar een kant trekken), etc etc.
snel genoeg?
Berichten: 24
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2007
Tuut Tuut.. dat is snel ;D
Dank je wel voor deze zeeeeer snelle reactie.
Ik zal er op letten morgen.. ik hoop dat het allemaal in orde is.. Ik vind het een super mooie auto ..
Als het gelukt is dan zie je me vaker op dit forum. Zo niet? dan zoek ik gewoon nog even verder naar een geschikt exemplaar...
Geen mooiere klassieker dan een VOLVO klassieker !!!
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
tot gauw dan

Succes morgen. Ik heb met dezelfde vragen rondgelopen. Zoek anders ook even naar het weblog van volvorider. Die heeft een hele rits tips voor de 240, veel zaken zijn ook voor de 140 van toepassing.
Anders kun je mijn vragen terug zoeken.
Berichten: 24
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2007
Het is een feit hoor!! Ik ben er zakelijk en technisch heen gegaan. Het bleek een mooie harde auto te zijn met niet al te veel werk.
Er is wel aan gelast maar netjes gedaan. Motor mooi droog, slangen en snaren nieuw, waterpomp nieuw, remleidingen recent vervangen. Starten, lopen en rijd lekker. Wat een nostalgie!
Ik ben (toen ik wist dat het een goede 142 was) verliefd geworden. :

:
Ik heb wel een paar vraagjes voor jullie..
Ik tank nu super 98. Kan dit zonder loodvervanger?? Euro95 is geen optie zeker he? En is het veel werk en een dure klus om er gas in te bouwen? Moet er nog aanpassingen gedaan worden in de motor? Er ligt een rode B20 in.
Verder zit er in het dashboard een rechthoekig gat met aan weerskanten een rond gat. Wat voor een radio kan ik daar in doe??
groet, Edgar
een trotse bezitter van een 142 deluxe
Geen mooiere klassieker dan een VOLVO klassieker !!!
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Je kunt prima zonder loodvervanger rijden. Als je op LPg overgaat heb je ook geen lood om de kleppen te smeren.
Voor je eigen gemoedsrust kun je wel om de twee of drie keer tanken een flesje loodvervanger toevoegen.
Inbouwen van LPG kost vanaf 1000 euro. Gebruik de zoekfunctie maar eens om wat adressen en ervaringen te vinden.
In dat radiogat past een ouderwetse radio met twee losse knoppen en een zenderschaal die door de gaten heenpiepen, Maar je kunt het gat ook groter vijlen, zagen, dremelen, om er een DIN radio in te laten passen.
Ik hoop dat je lang plezier van je 142 mag hebben.
En we zijn gek op foto's hier
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Kan gewoon 95 in, loodvervanger zou ik ook niet doen geeft alleen maar dikke kluiten meuk op je bougies.
Kijk anders eens op het forum van
http://www.v44.nl, al deze en meer vragen worden daar al sinds 2001 beantwoord. Heeft een goeie zoekfunctie.
Op
http://www.volvo-classic.com/ staat rechts 'Technische artikelen', een soort FAQ van V44. Onderaan staan rijimpressies uit de tijd dat onze auto's nieuw waren. Ook toen al niet bijzonder vlot of zuinig :-\.
Onverzaagd dashboard, toe maar, echt een deluxe dus.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Proficiat!
Maar een flesje loodvervangen om de 2 a 3 keer tanken lijkt me een beetje overdreven Peter, of snap ik je verkeerd ???
(ik snap het sowieso nog steeds niet, pas zei iedereen voor een b21a wel loodvervanger en nu voor een b20 niet?)
Edgar, voor een moderne radio zou ik gewoon een plaatje alluminium pakken en deze een beetje op maat zagen en vijlen, vervolgens likje verf erop en het ziet er netjes uit.
Foto's!
Edit: foutje, nu staat het er wel goed.
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
De loodvervanger is niet voor je motor nodig, hooguit voor je eigen gemoedsrust.
Dat heb ik gezegd.
Als je gemoedsrust het toestaat om het om de 10 keer tanken te doen is he ook goed!
Zoals ik al zei, heb je bij LPG ook geen lood.
En dit snap ik niet helemaal ??? ???
Citaat:(ik snap het sowieso nog steeds niet, pas zei iedereen voor een b21a wel loodvervanger en nu voor een b20 wel?)
;D ;D ;D
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Nee dat klopt, lpg geen loodvervanger. Zou het goed zijn om af en toe een keer een tankje benzine leeg te rijden met loodvervanger erbij en vervolgens weer op gas gaan rijden?