Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor 740 in een amazone???
#1
Na een klein ongelukje 4 jaar geleden heb ik mijn 740 2.0i in de vangrails gezet, niet leuk natuurlijk als het je eerste auto is en dat je er maar 2 maanden hebt van kunnen genieten :-[
De 740 heb ik thuis nogsteeds in de wei staan en de rede hiervan is dat de techniek nog maar 95.000 km heeft mogen doen, af en toe laat ik de motor nog even warm lopen en het zal jullie niet verbazen maar ondanks de slechte zorgen op het moment is het starten en lopen(rijden dus). Nu zat ik eerst te denken om het te gaan gebruiken als volgend projectje: de 740 weer strak maken... maar een 740 zal nooit een echte klassieker waarde krijgen als een 200 of een amazone dus dan is het weggegooid geld en lijkt me slopen een beter alternatief, een nieuw iets uit de 200 serie valt af aangezien er hier al genoeg exemplaren staan (245 en 262C) of het moet een 264TE zijn maar daar is het 2L blok iets te zwak voor denk ik... nu ben ik heel erg gecharmeerd door de amazone ,vooral de estate maar is het überhaupt mogelijk qua afmetingen een modernere 2.0i in een amazone te lepelen?
De bedoeling zou dan zijn om een opknapper met een in de soep gedraaide motor te kopen en daar een stukje moderne techniek in te lepelen. Is het dan ook eventueel aangeraden om de versnellingsbak, assen en dergelijke over te zetten of is dit technisch onmogelijk???
Nog even ter info: de 740 is licht getordeerd maar de veiligheidszones zijn intakt, hij rijdt nog gewoon recht uit en remmen doet hij ook in een strakke rechte lijn, geen trillingen of andere gekke dingen. Het laten maken van de 740 zou een geschatte 3000E zijn
Tips suggesties alles is welkom
245 GL => B230F  aka De Rooie

Antwoord
#2
Een Amazon opknapper met in de soep gedraaide motor? Eerder andersom, motor prima, Amazon vergaan. Het idee is al vaker uitgevoerd, kijk eens op v44.nl.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
3000,- in een standaard 740 (GL?) stoppen zou ik nooit doen ! (en dat zeg ik met pijn in mn hart als echte 700 liefhebber)

wat betreft het verhaal over dat 2 liter blok in een amazone lepelen.. dat kan! er is hier zelfs iemand op het forum met een b21et in zn amazone.. ! Wink



Antwoord
#4
of je koopt een 140/240/740 en lepelt dit blok erin Wink
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#5
Da's toevallig ...
Net een stukje neergezet over m'n project in dit forum .
Ga even naar " ik en mijn volvo " en 't staat bovenaan (amazon turbo)

En als je een beetje handig bent met een lasapparaat en een beetje technisch inzicht , dan lepel je zo een
carburatie B21/23 erin . Ik heb dat ook al eens gedaan in twee maanden tijd.
Lastiger wordt het met injectiesystemen ,maar niet onoverkomelijk !

Succes !!
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#6
Citaat:of je koopt een 140/240/740 en lepelt dit blok erin

een 140 valt ook nog te overwegen, 240 heb ik voorlopig genoeg of het moet een 264TE of een leuke turbo zijn (maar dan heb ik niks aan m'n blok) en een 740 valt zowiezo af aangezien ze nooit echt een super klassieker gaan worden

Citaat:3000,- in een standaard 740 (GL?) stoppen zou ik nooit doen ! (en dat zeg ik met pijn in mn hart als echte 700 liefhebber)

wat betreft het verhaal over dat 2 liter blok in een amazone lepelen.. dat kan! er is hier zelfs iemand op het forum met een b21et in zn amazone.. !

inderdaad een standaard GL dus het brengt voor dat beestje niks meer op met pijn in m'n hart maar op de weg komen doet hij nooit meer

Citaat:Da's toevallig ...
Net een stukje neergezet over m'n project in dit forum .
Ga even naar " ik en mijn volvo " en 't staat bovenaan (amazon turbo)

En als je een beetje handig bent met een lasapparaat en een beetje technisch inzicht , dan lepel je zo een
carburatie B21/23 erin . Ik heb dat ook al eens gedaan in twee maanden tijd.
Lastiger wordt het met injectiesystemen ,maar niet onoverkomelijk !

Succes !!

da's toevallig ja!!
maar hoezo lastig met het injectiesysteem???
mijn bedoeling was gewoon motor met computer en rest van bekabeling over te plaatsen (mits aanpassingen natuurlijk) zodat ik eigenlijk een oldtimer met moderne betrouwbare maar simpele techniek heb
en in de toekomst misschien wel een turbo of dergelijke erop zet


245 GL => B230F  aka De Rooie

Antwoord
#7
hoezo zou een 700 geen klassieker kunnen worden ?

ik noem als voorbeeld de 780, maar ook de vroege 740/760 turbo's, en niet te vergeten de 740 16v's.

die zijn momenteel al schaarser dan de 200 series waar je helemaal dood mee gegooit word. (no offense).
nu zegt uiteraard de verkrijgbaarheid van een auto niet zoveel over of het een klassieker word ja of nee.
Maar het word voor een liefhebber op een gegeven moment wel steeds moeilijker een bepaald type auto te pakken te krijgen, en dan stijgt de waarde vanzelf ?
Antwoord
#8
Citaat:hoezo zou een 700 geen klassieker kunnen worden ?

ik noem als voorbeeld de 780, maar ook de vroege 740/760 turbo's, en niet te vergeten de 740 16v's.

die zijn momenteel al schaarser dan de 200 series waar je helemaal dood mee gegooit word. (no offense).
nu zegt uiteraard de verkrijgbaarheid van een auto niet zoveel over of het een klassieker word ja of nee.
Maar het word voor een liefhebber op een gegeven moment wel steeds moeilijker een bepaald type auto te pakken te krijgen, en dan stijgt de waarde vanzelf ?

De 200-serie, amazones, katteruggen,.... hebben allemaal een bepaalde aaibaarheidsfactor die ik een beetje mis bij de 740. Alhoewel de 780 ook wel een optie vormt maar dan moet er wel wat meer vermogen uit het 2l blok komen...
ja zo raak ik lekker in de war Wink

Hoe zit het trouwens met een P1800 of is daar het blok te hoog voor?
245 GL => B230F  aka De Rooie

Antwoord
#9
Citaat:Hoe zit het trouwens met een P1800 of is daar het blok te hoog voor?

Ik weet dat een V44 lid ooit een P1800ES heeft omgebouwd. Heeft daar een B23(0) blok ingehangen dus dat zou moeten lukken.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 373 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 587 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.134 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.020 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.749 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.331 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.544 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.598 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.433 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 4.416 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)