Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
electronische ontsteking
Heeft er iemand ervaring met een elektronische ontstekings module op een B20 motor? Ik kan er eentje kopen op aanraden van een collega. Volgens hem ben ik dan een heel eind van de startproblemen af bij koud en vochtig weer (zoals de afgelopen dagen)
Hij heeft zowiezo moeite met dit weertype. Hij houd soms in en slaat wel eens over. Is dat een kwestie van op tijd zetten??
Geen mooiere klassieker dan een VOLVO klassieker !!!
Antwoord
Leesvoer betreffende electronische ontsteking:

http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=2104.0

worden alle types wel een beetje besproken o.a.:
- 123
- Lumenition
- Pertronix

[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Afgelopen dagen was het gewoon ijskoud. Maar een B20 op benzine start natuurlijk altijd, zelfs mijn afgeragde rammelblok start op LPG. Enkele dingen om rekening mee te houden:

Startmotor draait door de koude olie gewoon minder snel (mijn 20W50 lijkt net stroop dezer dagen, volgend jaar 15W50), da's probleem #1. Accu en kabelaansluitingen moeten zeker zijn.
No. 2 is condensatie van brandstof in de inlaat, maar daar heb je choke voor. Kijk eens of je die wat strakker kan zetten (kabel verzetten op de carb).
Derde is het stationair toerental, kan je gerust wat hoger zetten. Dit wordt ook verhoogd door te choken, kan je zien op de carb, de choke duwt de gasklep open (of dat hoort zo te zijn). Ik schat dat het inhouden en overslaan iets met de choke te maken heeft. Zeker niet te snel terugduwen.
Tenslotte, 4: Meer weerstand bij de startmotor betekent ook minder volts bij de bobine = minder vonk. De contactpunten moeten schoon en glad zijn en de afstand perfect (0,4-0,5 mm). De rotor en verdelerkap moeten schoon en vetvrij zijn, in de kap zie je wel eens een afzetting van koper en koolstof rondom, niet goed. Er kan vocht (condens) in de kap komen, ook een no go. Asje van de verdeler wil ook wel eens speling hebben, geeft slechte vonken op minstens de helft van de cilinders. En het moet op tijd staan, maar dat moet altijd.

Met je elektronische ontsteking heb je nog steeds probleem 1,2 en 3, alleen wat minder onzekerheid over de vonken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  schokdempers, veren en elektronische ontsteking aanschaffen volvo142 1 2.597 19 May 2013, 09:48
Laatste bericht: oudevolvo
  ontsteking volvo142 1 2.025 1 June 2011, 00:07
Laatste bericht: Zwarte Flirt

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)