Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Auxiliary air valve kapot?
De auto van mn broer loopt nogal onregelmatig als hij koud is, hij slaat eerst bijna af, dan schiet hij ineens in de toeren en vervolgens valt hij weer bijna stil.
Ik dacht eigenlijk meteen aan de auxiliary air valve.

Volgens wat ik kan vinden op internet, moet deze met een koude motor volledig geopend zijn.
Ik heb dus het slangetje aan de bovenkant eraf gehaald, en ik kan de klep niet zien bewegen. Vervolgens heb ik gemeten, en hij krijgt wel stroom en de zwarte
kabel van de klep maakt gewoon netjes massa.

Nou zou ik graag willen weten of iemand hier gegevens heeft over dat ding? welke weerstand moet hij hebben? En
hoe word geregeld wanneer hij dicht of open moet? Ik kan nergens vinden waar de sensor hiervoor zit. Of zit deze in de klep?

Ik heb ook even de slangen doorverbonden met een stukje buis, en vervolgens de slangen wat dicht gehouden (anders gaat hij natuurlijk 2000 toeren ofzo lopen).
Dan loopt de motor best netjes alleen rammelt hij nog wat (misschien staat de ontsteking niet helemaal goed).

Ik ben er nog niet 100% zeker van dat de klep het probleem is, maar het is sowieso wel al een probleem omdat hij het volgens mij niet doet.

Als de motor warm is, loopt hij trouwens als een naaimachine. Dit lijkt mij ook passend bij een auxiliary air valve die dicht blijft zitten.
Antwoord
Ik ben er ondertussen al achtergekomen dat de klep sluit als het verwarmingselement in de klep warm wordt. Er zit dus een bimetaal in de klep die de klep sluit, en is dus eigenlijk onafhankelijk van de motor temperatuur. Dadelijk dus nog maar eens ff kijken of de klep open is als hij echt afgekoeld is.
Antwoord
in Kerkrade staat nog een 740 met B230E op de sloop, die klep zit er nog op. de V6 klep die ik had liggen is niet hetzelfde denk ik.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Citaat:dus een bimetaal in de klep die de klep sluit, en is dus eigenlijk onafhankelijk van de motor temperatuur.

Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat de aux.airvalve de temp. gaat
aannemen van de motor .
Datzelfde geldt ook voor de "pressure regulator "

Ze zijn altijd zo geplaatst dat ze naar geruime tijd de mot.temp aannemen .
Het bimetaal blijft dan gebogen staan en de stroomkring wordt onderbroken .
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
dat ding is dus in ieder geval echt kapot, want hij gaat niet open/dicht. Ik heb hem in de vriezer gehad, en daarna met de föhn behandeld maar de klep gaat niet verder open of dicht!

Moet dus echt ff kijken voor een nieuwe/andere.
Antwoord
Jw240 schreef:in Kerkrade staat nog een 740 met B230E op de sloop, die klep zit er nog op. de V6 klep die ik had liggen is niet hetzelfde denk ik.

Welke sloperij JW? Kom ff op msn anders :p
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.413 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 1 2.359 16 October 2015, 14:32
Laatste bericht: KennOne
  Auxiliary Air Valve openen? lenlux 5 3.770 22 July 2015, 06:49
Laatste bericht: lenlux
  LPG verdamper kapot na 4 maanden? volvosvenska 18 13.359 30 August 2012, 22:01
Laatste bericht: Jambon
  Wéér na een paar ritjes (nieuwe!) LPG verdamper kapot?... mheij 3 5.302 4 February 2009, 11:04
Laatste bericht: ruuds70
  stappenmotor/idle control valve vraag Rob 8 8.175 25 May 2008, 15:00
Laatste bericht: Robert Verheule
  Waterpomp kapot? Alweer? michiel 19 9.004 7 March 2008, 00:56
Laatste bericht: Marc1970
  distributieriem kapot tijdens starten ... henqui 17 8.064 29 August 2007, 09:34
Laatste bericht: volvo200liefhebber
  Koppakking kapot, en kop ook >:( Mastertje 90 41.858 7 November 2006, 22:25
Laatste bericht: Peter Timmer
  Help!! Benzinetank aansluiting kapot teygeler 3 3.093 12 April 2006, 22:07
Laatste bericht: teygeler

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)