Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ontstekingsprobleem?
#1
Ik heb een probleem met mn Volvo 244 met B23A motor op LPG. Zodra het buiten wat kouder en vochtig is loopt de motor als hij nog niet op temperatuur is ronduit beroerd. Stationair met uitgetrokken choke gaat het allemaal goed, maar zodra ik wegrijd en overschakel naar een hogere versnelling (2e) gaat het mis. De motor begint in te houden, en alleen als ik 'm voorzichtig "voer" wil hij wat beter accelereren. Zodra de motor warm is, is het probleem weg. Waneer het buiten droog en wat warmer is lijkt het probleem ook wel wat minder te zijn. Ik denk zelf dat hij óf teveel brandstof krijgt als hij koud is óf dat mn ontsteking ietwat zwak is waardoor het mengsel niet goed wil ontbranden.

Nu ben ik van plan om de ontsteking onder handen te nemen en de contactpuntjes te vervangen voor een electronisch geregelde ontsteking van Pertronics. (http://www.edsclassic.nl/ electronische ontsteking, ignitor 1 of 2) Voordelen zijn dat ik mn ontsteking nooit meer hoef af te laten stellen, en dat de motor beter gaat lopen. Zo'n Velleman kitje uit dat andere topic is natuurlijk ook best grappig, maar ik vertrouw dat niet helemaal. Om het helemaal af te maken wilde ik mn motor dan ook nog zo'n mooie bobine kado doen die 40.000 volt opwekt zodat ik in ieder geval een sterke ontsteking heb voor de LPG.

Nu wordt ik echter gewaarschuwd door mensen die menen dat je beter met contactpunten en in ieder geval met de oude bobine kunt blijven rijden omdat de boel daarop berekend is. Naar het schijnt krijg je andere thermische belastingen door het gebruik van een bobine die 40.000 volt opwekt. De motor zou warmer kunnen worden, en er zou zelfs een gat in de zuiger kunnen branden. Weet iemand hier of er werkelijk gevaar schuilt in een bobine die veel sterker is dan de originele bobine die waarschijnlijk wat zwakker is? En als mn ontsteking goed is, zou mn auto dan ook wat zuiniger worden dan de schamele 1 op 6.5 wat hij nu loopt?

Zijn er misschien ook nog andere opties te verzinnen om de ontsteking te updaten, zoals bijvoorbeeld het monteren van een originele electronische ontsteking uit een B21/23E motor? De 123 ignition lijkt mij ook wel wat, maar na een jaar wachten is die nog steeds niet beschikbaar voor de B23 dus dat laat ik maar voor wat 't is. Iemand nog ideeën?
Antwoord
#2
Is je lpg verdamper in orde?

Ik vind het vreemd dat je op lpg op de choke moet rijden om de auto aan de praat te houden.
Ik heb op lpg eigenlijk nooit de choke nodig bij welke temperatuur dan ook.Dit gaat op voor al de auto's die ik op lpg heb gereden de laatste 15 jaren.

Ik zoek je probleem toch eerder in de kabels/bougies/rotor/etc., maar vooral in de afstelling van de contactpuntjes en voorontsteking.

Wat het verbruik betreft: de mijne verbruikt hetzelfde op lpg dus misschien is dat normaal Wink
Antwoord
#3
Grappig, had laatst ook deze problemen (rijdend zonder Velleman) afgelopen weekend kwam ik er achter dat mijn contactpuntjes finaal afgefikt waren (ene kant was hol andere kant bol). Nieuwe puntjes plus condensator geïnstalleerd (plus rotor, verdelerkap en bougiekabels) en auto loopt weer als een zonnetje (zonder Velleman). Kon ik voorheen een duidelijk verschil waarnemen tussen Velleman en puntjes nu eigenlijk helemaal niet meer,…


En dat verbruik is netjes toch Wink. Met Velleman rij ik nu wel zo´n beetje een kilometer verder op een liter LPG dan met puntjes. En qua betrouwbaarheid,…? Goed gesoldeerd valt dat wel mee ;D. Aan de andere kant, Velleman kost nagenoeg niks en na een eventueel defect kun je binnen 20 sec weer verder rijden op je ouderwetse puntjes.

Maar goed zoveel mensen zoveel wensen,… Big Grin


Ben verder wel benieuwd naar jou ontwikkelingen hierop. Houd ons op de hoogte!
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
#4
De originele ontsteking (in goede conditie en goed afgesteld) is perfect in staat goede vonken te produceren.

Contactpuntjes zijn een beproefde methode maar je moet ze af en toe stellen (ze slijten), is goed zelf te doen en alles wat je nodig hebt is een schroevedraaier en voelermaatjes.

- verwijder verdelerkap en rotor, je ziet de contactpunten en een as met vier nokken
- kijk of de puntjes nog een bol gelijkmatig oppervlak hebben, zo niet zijn ze ingebrand en kan je beter nieuwe halen (of bijvijlen)
- verdraai de motor (aan de bout op de onderste poelie) tot de puntjes maximaal geopend zijn
- meet en pas zonodig de opening aan (0.4 mm)
- smeer een minimaal beetje vet op de nokjes
- maak puntjes, rotor en verdelerkap schoon met aceton o.i.d.
- alles terugstoppen (verdelerkap past maar op ÃÃn manier op de verdeler) en klaar
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Voor wat je vraag betreft: deze sluit naadloos aan bij dit Onderwerp: Elektronische ontsteking IPV contactpunt
, dus had hij beter daar gepost kunnen worden, maar soit.

Zat opties om je ontsteking te vervangen / upgraden.

Maar welke is de beste?

In principe kun je 3 klassen onderscheiden.
Je hebt de basis electronische ontstekingen als de velleman kit, die gebruik blijft maken van de contactpuntjes en centrifugaalvervroeging.
Dan heb je de pertronix die de contactpuntjes overbodig maakt, maar wel de centrifugaalvervroeging behoudt.
En dan heb je de 123, waarbij
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#6
Kleppen zijn nog goed, die zijn nog geen 10.000KM terug gestelt voor de tweede keer nadat de auto op gas is gezet. De rest van de bekabeling en de ontsteking zelf zijn behalve de contactpunten ook recent vervangen. Bij de laatste reparatie bij een niet nader te noemen gespecialiseerd oldtimer Volvo bedrijf zijn de contactpunten nagekeken, en die zagen er nog als nieuw uit. Er zijn toen ook een nieuwe rotor, verdeelkap, en nieuwe bougiekabels opgekomen, dus dat zit wel snor.

Mn collega die dinsdagavond even meereed en monteur is geweest zei dat het klonk als een typisch vochtprobleem. Toen viel voor mij een puzelstukje op zijn plek. Bij de laatste reparatie is oa mijn thermostaat vervangen, en omdat mijn ontsteking open lag om na te kijken is daar toen nogal een plens water overheen gevallen. De monteur heeft daarna niks drooggemaakt verder, en ontwetend als ik ben dacht "dat het wel goed zou gaan dan".

Vanmorgen heb ik de ontsteking even open gehad en zover als het ging heb de boel daar even vochtvrij proberen te maken. Met een klein stukje schuurpapier heb ik de contactpunten licht geschuurd, en tevens heb ik de bougiekabels en de kabel van de bobine naar de verdeler nagekeken. Daarbij bleek dat de bobinekabel zowel bij de bobine als op de verdeler niet goed op hun plek zaten. Vooral de isolatie zat niet op zn plek, maar ik kon de kabel zelf ook verder op de contacten drukken. Bougiekabels hadden hetzelfde probleem. Er zaten er twee goed op hun plek, terwijl ik de andere twee toch een stuk verder kon aanduwen....

Na het starten van de auto wat nogal klote ging omdat hij voordat ik aan de gang ging hem had laten verzuipen leek het alsof de motor een stuk lekkerder loopt. Na een rondje om de kerk weet ik het zeker, hij loopt beter. Stationair loopt hij nu iets harder, en hij trekt beter op. Ik ben er nu min of meer van overtuigd dat ik mijn auto maar niet meer bij die garage in onderhoud moet geven, maar het onderhoud dus toch beter aan mn buurman kan overlaten of zelf kan doen.
Antwoord
#7
Nog over die ontstekingswap:

Ik heb dat ook gedaan bij mijn B23A.
Deze had nog "punten"en daar wilde ik vanaf.
Op de sloop op zoek gegaan naar een 240 met een B230A.
Deze zijn uitgevoerd met de TZ28H ontsteking van Bosch.
Dit is gewoon een simpele transistor ontsteking zonder een moeilijke computer oid.
Wat heb je nodig:

-complete verdeler
-draadboompje vanaf de verdeler naar stuureenheid.
-stuureenheid (zit bij het linker binnenscherm)http://rador.en.ec21.com/product_detail...._605581530
-bobine (hoort bij de set )

Montage is eitje .Oude toren eruit ,nieuwe erin .Plek zoeken voor de stuureenheid .
Bobine wisselen ,draadboom met stekkers aansluiten en starten .
Na montage bij mij werd het een hele andere auto.Goed startgedrag en hele mooie stationairloop.
En 't belangrijkste:
Nooit punten en ontsteking meer stellen.

Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#8
Kijk voor dit soort tips is dit forum TOP!!
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Antwoord
#9
edwin schreef:Nog over die ontstekingswap:

Ik heb dat ook gedaan bij mijn B23A.
Deze had nog "punten"en daar wilde ik vanaf.
Op de sloop op zoek gegaan naar een 240 met een B230A.
Deze zijn uitgevoerd met de TZ28H ontsteking van Bosch.
Dit is gewoon een simpele transistor ontsteking zonder een moeilijke computer oid.
Wat heb je nodig:

-complete verdeler
-draadboompje vanaf de verdeler naar stuureenheid.
-stuureenheid (zit bij het linker binnenscherm)
-bobine (hoort bij de set )

Montage is eitje .Oude toren eruit ,nieuwe erin .Plek zoeken voor de stuureenheid .
Bobine wisselen ,draadboom met stekkers aansluiten en starten .
Na montage bij mij werd het een hele andere auto.Goed startgedrag en hele mooie stationairloop.
En 't belangrijkste:
Nooit punten en ontsteking meer stellen.

Zou dit ook helpen bij een B21A die onregelmatig stationair loopt?
Antwoord
#10
Een ontsteking met contactpuntjes is toch geen rocket-science :o

Gewoon vervangen en afstellen,anders naar de aanverwante delen kijken en zo nodig vervangen.
Zo heb ik het altijd gedaan en tot op heden geen problemen gehad met de auto's waar het in zat.

Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  HELP - ontstekingsprobleem!!!!!!!! Ticcie 19 12.244 16 June 2005, 21:45
Laatste bericht: Fokke 01.01.005

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)