Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Reviceren Stromberg carburateur
Het wordt zo rustig de laatste tijd op het topic, dus even wakkerschudden met een vraagje.

Een tijdje terug meldde ik dat mijn Stromberg carburateur 175 CD2, op een B20a, niet helemaal fris meer was. Onder andere veroorzaakt door erg lang niet op benzine te hebben gereden.

Nu ben ik benieuwd wat je allemaal kan tegenkomen bij het opknappen van de carb.

Dit kon ik zelf bedenken:
- Ergens kwam benzine retour, dus ik verwacht ergens een verstopping.
- Wat pakkingen zullen vervangen moeten worden; staan een tijd droog.
- Er zit geen olie in het reservoir, zo wel start hij niet. Zonder naald+bijbehorende cilinder, rijdt hij prima alleen nogal agressief (deze bedoel ik).
- Ik zag wat krassen op bovenstaand geheel en de cilinder in de carb waarin deze op en neer beweegt :-\ kan dat kwaad?
- De naald zal wel versleten zijn.

Wat pakkingen betreft vond ik het volgende op de site van scandcar:
Pakking set Stromberg B20 carburateur - 276295 à 9,85
Pakkingset Stromberg carburateur B20+B30+B19+B21+B23 - 271474 à 14,90
Carburateur Zenith-Stromberg 175CD revisieset B21A -1977 nr23766 à 35,75

De eerste zal ik wel moeten hebben, maar is zonder rubberen membraam, die er nog goed uitzag trouwens.

Op gas rijdt de auto trouwens prima, maar gezien de vakantie + LPG gebrek zou het kunnen rijden op benzine wel fijn zijn.
Mocht iemand een dump B20 carb op de plank hebben liggen, zou dat misschien wel makkelijk zijn om er een keukentafel projectje van te maken.

Voor de liefhebbers aanvullend leesvoer (zelf nog niet compleet doorgelezen):
Dirk: http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=3973.0
Postma: http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=3798.0

Antwoord
Kweenie wat je uit wilt geven, maar op MP vind ik net dit http://auto-diversen.marktplaats.nl/onde...otor.html? Misschien kun je er wat mee?
Antwoord
Waarschijnlijk is die net zo nieuw als mijn exemplaar als die klaar is. Een gebruikte carb kost soms minder dan een kwart hiervan.
Antwoord
De naald is zeker toast, de sproeier ws. ook.
De vlotternaald is stuk of de vlotter lek, eerste is beter dan het tweede.
Krassen op zuiger en boring geeft niks, het membraan zorgt voor luchtdichte afsluiting.

Met dit setje kom je een heel eind: http://volvoklassiekeronderdelen.nl/shop...ts_id=3353
Dit is deel 1 van een 3-delige revisiehandleiding, vol kleurenfoto's : http://web.archive.org/web/2002091115550...CarbsI.htm

By the way zit je zo aan 50 euro onderdelen, en moet je alles er ook nog in zien te krijgen. Voor 75 heeft Bakkenes een 'goed' tweedehandsje.

Die op MP heeft een verstelbare sproeier, da's leuk. Maar je weet niet of de goede naald er al inzit. Op MP staat ook nog een leuke SU.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Wow nice Marc, die link met foto's
Ik kwam net deze nog tegen: Misha op V44. Maar alle foto's zijn verdwenen, die staan dan wel weer hier.

Had trouwens niet gedacht dat alles bij elkaar zo "duur" zou zijn. Volgens mij was er nog iemand met een goede gebruikte.
Wat bedoel je trouwens met "of de goede naald erin zit" zijn er voor die versie meerdere of misschien zit er een verrotte naald in.
Antwoord
Verschillende naaldprofielen zijn gebruikt in de Stromberg (Haynes):
b18a 68-69 4f (heeft de verstelbare sproeier)
b20a 69-70 b2af
b20a 70-71 b1an
b20a 71-72 b1an
Zal allemaal wel draaien, en veel beter dan wat je nu hebt. Ik zou in elk geval zeker willen weten dat het een B20A carb is en niet de voorste helft van een B18B bijvoorbeeld.
Antwoord
Bekend gaatje:
[Afbeelding: VentPort.JPG]
Citaat:Float Chamber Vent
The air above the fuel in the float chamber must be maintained at atmospheric pressure for the carb to work properly. There is a passage in the main casting from the the float chamber to the air filter assembly to allow free air flow. The photo at the right shows the port where it connects to the air filter assembly. Note that the vent in the photo has a brass sleeve used on '73 and later carbs The early carbs have a plain hole in the casting that leads to the float chamber.
Wat ik daar ook lees is dat de vlotter waarschijnlijk vast zit. Dat verklaart ook het "benzinepomp ritme" waarmee de benzine het ontluchtingskanaal uit komt. (zie filmpje)
Antwoord
DopdeDouwer schreef:Allemaal erg bedankt voor de tips. Het juiste antwoord zat er niet bij, maar het is op gelost...

Geloof het of niet het enige wat nodig was, een paar welgemikte tikken met een zware hamer!
Revisieset kan "helaas" weer retour.

Ga nu even eten en fotos oploaden, zomeeteen/morgen meer!

;D
Gisteren kreeg ik het pakketje binnen van scandcar, erg goede service trouwens.

[Afbeelding: carburateur007.jpg]
Ik snapte alleen niet waarom de doos zo groot moest zijn, er zat maar een klein zakje + een krant met leuke voor pagina. Zo'n krant natuurlijk wel altijd makkelijk met dit soort klusjes.

Nu ik alle reserver onderdelen had liggen, schroefde ik de carb maar eens van de auto.
Joran van der Sloot zou zeggen; Die is vììessz.

Achterkant valt nog mee:
[Afbeelding: carburateur011.jpg]
De voorkant was redelijk schmutzig:
[Afbeelding: carburateur010.jpg]

Dus even flink in de weer geweest met motorreiniger (lild), terpetine, lampenolie, wasbenzine, water. (wel grappig wat er gebeurd als al die vloeistoffen bij elkaar komen trouwens; stoten elkaar af).
Nu is de buitenkant al een stuk schoner.
[Afbeelding: carburateur012.jpg]

Aangezien ik de vlotter hoorde rammelen heb ik gekeken of er iets verbeterde. De motor liepnamelijk (zie filmpje) alleen de vlotterkamer liep vol waardoor uiteindelijk de benzine uit het ontluchtingskanaal spoot. Met de carb ondersteboven lukte het niet om door de benzinetoevoer te blazen, hield ik m rechtop dan lukte het wel, dus dacht dat de vlotternaald wel weer in orde zou zijn. Dus (ongeopend) weer gemonteerd op de auto: nog steeds zelfde probleem, benzine proestende carb.

Dus toch maar de vlotterkamer opengemaakt. De vlotter zat helemaal niet vast en konden er zo uit gepakt worden; het bevestigings beugeltje zat niet vast:
[Afbeelding: carburateur013.jpg]

Dit hoort met soort splitskoppen/popnagels vast te zitten maar die hadden hun kracht verloren:
[Afbeelding: carburateur014.jpg]

Ik durfde geen gaatjes te boren in de carburateur om dat ik bang was misschien een intern kanaatje te raken. De kopjes hadden nog voldoende "vlees" dus daarom een andere oplossing gekozen. Door met een schroevendraaier en een flinke hamer wat tikken uit te delen werden de kopjes weer breder dan de gaatjes van het houdertje dus zit weer goed vast:
[Afbeelding: carburateur015.jpg]

Gelijk maar even proberen. Nu staan immers alle stelschoefjes voor stationair, naald, choke etc. allemaal nog goed.
[Afbeelding: th_carburateur016.jpg]
Heb helemaal geen turbo nodig met zon "open luchtfilter" heb je ook al een fluitsmurf onder de motorkap. Ik had dat zuigende/fluit geluid nog nooit gehoord, even werd ik herinnerd aan het gasfornhuis (zie einde filmpje). Maar gelukkig geen extra gas.

Er was nergens een druppeltje benzine te bespeuren dus ik heb alles weer netjes in elkaar gezet en zie:
[Afbeelding: th_carburateur019.jpg]

Onder het mom van: "Don't fix it if it ain't broken" is het paketje weer retour afzender.

Ik ging gelijk naar 't tank station om verse benzine erin te gooien. Maar kon niet kiezen (en had geen sleuteltje van de tankdop bij me).
"cheap" Sad euro 95 of duurdere 98 met loodvervanger? (die laatste is bijna 1,80)
Antwoord
Instructief filmpje. Je hoort het vacuum even enorm toenemen als je de gasklep opent, dat is het effect van de demperolie, die de zuiger tegenhoudt en zo de venturi klein. "Slurp" zegt de motor.

De dop van je carb zit een kwartslag gedraaid zo te zien (lijkt niks uit maken maar je kan nooit weten). Dat uitsteeksel op het deksel hoort ri. het filter te wijzen, oftewel 'BRITISH' naar het blok, 'MADE' naar het filter. Het membraan heeft een klein nokje wat in een uitsparing in de carb body moet vallen. En de twee boringen in de zuiger horen ri. de inlaat te wijzen.
Antwoord
Ok bedankt voor de tip, zal dat voor de zekerheid nog ff checken.

Ik zag dat t laaste filmpje t niet deed, zou nu moeten werken.
Ik heb trouwens een paar liter 98 getankt, ik rij voorlopig weer veilig en de gene op de passagierstoel hoeft ook niet zo zenuwachtig naar het dash te kijken.

Na het tanken trouwens nog wat buurtjes geholpen; ze stonden met 4 man een alfa jtd aan te duwen...
Toch maar even aangeboden gebruik te maken van m'n startkabels +accu.

Buurman keek overigens nog met weemoed naar de motorruimte; "Tsja toen kon je nog zien dat er een motor inzat"
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 593 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 3.804 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  Carburateur overzetten VervelendeGozer 3 1.963 1 September 2022, 19:26
Laatste bericht: Marc1970
  Carburateur Naald en sproeierbuis Rob 5 3.607 23 April 2022, 17:33
  dubbele carburateur pieter2 7 3.887 17 December 2020, 19:32
Laatste bericht: pieter2
  Ombouw naar carburateur Ruud245 22 11.799 25 July 2020, 18:30
Laatste bericht: Ruud245
  175cd carburateur overstroomt Nivek 7 7.277 24 January 2017, 20:42
Laatste bericht: Nivek
  Pierburg carburateur Yellow240 4 6.231 13 January 2017, 15:00
Laatste bericht: Yellow240
  Weber carburateur op B230K inlaatspruitstuk? Gouden240 5 6.212 26 April 2016, 13:34
Laatste bericht: asterix
  Aansluiting Solex Carburateur B200K Stephan_244 2 5.170 23 April 2016, 22:21

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)