Berichten: 33
Topics: 7
Lid sinds: May 2008
De rembekrachtiger van mijn 164 is een tijdje terug stuk gegaan. Als ik krachtig rem, verlies ik remkracht en gaat de motor toeren maken.
Ik heb nu een ander, maar ik weet niet precies hoe ik de oude moet demonteren. Ik heb het rempedaal los, maar ik kom niet goed bij de 4 bouten die de bekrachtiger vasthouden. Moet echt alles los (koppeling, stuur)?
Ik heb eventueel wel foto's...
Volvo 164 '70, handgeschakeld, Benz + LPG
Volvo 340 '86, handgeschakeld
Volvo 240 '92 Super Polar, handgeschakeld
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Volgens mij kun je gewoon onder langs het dashboard bij de stuurkolom de bouten in het schutbord zien zitten. Van binnenuit kun je de bouten losdraaien en de splitpen verwijderen waarmee het rempedaal middels een stangetje zit aangesloten.
suc7
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nog makkelijker is de vier moeren waar de bekrachtiger van achter mee aan een soort toeter vastzit (in de motorruimte) losdraaien en de twee moeren van de remcilinder loshalen. Dinges (gaffel?) waar pen met splitpen uitkwam (die van de rempedaal) erafdraaien en rembekrachtiger naar voren trekken.
Remcilinder kan aangesloten blijven, beetje opzij buigen. Tenzij het bij de 164 radicaal anders vastzit dan bij de 144, maar dat betwijfel ik.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 33
Topics: 7
Lid sinds: May 2008
Ja, zo wilde ik het dus gaan doen. Ik ben inmiddels zover dat het rempedaal los is, maar ik kom dus zeer lastig met een sleutel bij die 4 moeren die de bekrachtiger aan die 'toeter' verbind. Dat moet van binnenuit (toch?) en het ophangsysteem van de pedalen zit in de weg :-[
Volvo 164 '70, handgeschakeld, Benz + LPG
Volvo 340 '86, handgeschakeld
Volvo 240 '92 Super Polar, handgeschakeld
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Wat ik bedoel is dat de bekrachtiger uit twee delen bestaat. Een grote ronde balg met een membraan vd firma Girling of Ate, en een toetervormige houder die elke fabrikant zelf maakt voor zijn model auto. Deze twee delen kan je scheiden.
MP is een nuttige hulpbron, kijk eens aan:
http://link.marktplaats.nl/181544029
Dit is exact 100% het deel wat je moet vervangen, de rest laat je in de auto zitten waar het zit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Heb je geen ratelset? Is veel makkelijker dan rommelen met ring- of steeksleutels.
Berichten: 33
Topics: 7
Lid sinds: May 2008
Marc, bedankt voor je reactie.
Wat je zegt is ook wat ik probeer te doen. Dit is de bekrachtiger die ik wil installeren;
![[Afbeelding: DSCN0870.jpg]](http://i28.photobucket.com/albums/c202/Jordos/divers/DSCN0870.jpg)
Je bedoelt toch niet te zeggen dat ik die uit elkaar moet trekken, of wel?
Ervanuitgaande dat je dat niet bedoelt, moet ik dus de vier bouten aan de achterzijde van de bekrachtiger vastzetten op die 'toeter' in de motorruimte van de wagen. En daar ligt het probleem want die moet je vanbinnen vastzetten, en daar kom ik amper bij met mijn sleutels.
@Daan, ja heb een doppenset, maar die passen er niet eens tussen. Zo ziet het er uit bij mij:
![[Afbeelding: DSCN0868_2.jpg]](http://i28.photobucket.com/albums/c202/Jordos/divers/DSCN0868_2.jpg)
Waar de rode rondjes zijn, daar ziet een moer van de bekrachtiger. Das erg krap, en bovendien lig je in een onmogelijke houding.
Volvo 164 '70, handgeschakeld, Benz + LPG
Volvo 340 '86, handgeschakeld
Volvo 240 '92 Super Polar, handgeschakeld
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Aha, ik zie het probleem. Da's toch wel anders als bij de 144.
De pedaalhouder zit zowat aan de hele auto vast. Ik zou voor de "erg krap ondersteboven liggen" optie gaan, desnoods koop je een "om de hoek" sleutel (bek zit 75 graden zijwaarts) of een "starter wrench" (heet dat een halvemaansleutel?). Als je de voorstoel eruit haalt heb je al wat meer plek.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 33
Topics: 7
Lid sinds: May 2008
Ah ok. Weet ik in ieder geval zeker dat het niet anders kan

Ga ik weer even moed verzamelen en eronder liggen
Thanks!
Volvo 164 '70, handgeschakeld, Benz + LPG
Volvo 340 '86, handgeschakeld
Volvo 240 '92 Super Polar, handgeschakeld
Berichten: 33
Topics: 7
Lid sinds: May 2008
Jeuj hij zit erop! De nieuwe dus ;D En hij werkt goed.
Alleen nu wil ik mijn remmen ontluchten, heeft iemand nog tips / korte beschrijving daarvoor? Mijn idee was om de hele auto in 1 keer op te krikken.
Volvo 164 '70, handgeschakeld, Benz + LPG
Volvo 340 '86, handgeschakeld
Volvo 240 '92 Super Polar, handgeschakeld