Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bougies Lolvo 144s op LPG
Welke bougies werken het beste in een Lolvo 144s op LPG? En in hoeverre hangt de bougie keuze af van de bobine die gemonteerd is? Volgens mij zit in mijn Lolvo de originele trouwens.

Er zijn een hoop theorieën over 'warme' en 'koude' bougies. Ik rij nu met een iets koudere bougie dan volgens het werkplaats handboek voorgeschreven. Die zaten er in toen ik hem kocht en ik heb ze altijd vervangen door het zelfde type. Hij loopt op zich best aardig maar ik ben benieuwd wat de verschillen zouden kunnen zijn als ik er de voorgeschreven bougies in draai.
Antwoord
gewoon de standaard nemen, maar op 0.4 mm zetten, bobine maakt niet uit, wel kabels, rotor, condensator, verdeelkap & luchtfilter Wink Wink
dus eigenlijk ook meteen vervangen!
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Mijn favoriete onderdeel, ze gaan nooit stuk. Bosch W7BC of 6, NGK BP6HS of 7, Volvo bougies, ze doen het allemaal. Warmtegraad is interessant voor het schoonbranden van koolresten, maar aangezien LPG erg volledig verbrand is er weinig schoon te branden.

Als er maar ruimte (0.6-0.7 mm) tussen de elektrodes zit. En goed aandraaien, het is een gietijzeren kop die houdt het wel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ah, kijk nu wordt het interessant.

De motor dieselt na als ik een tijd op benzine heb gereden en pingelt licht onder belasting onderin de toeren (ook alleen op benzine). Dit ligt hoogst waarschijnlijk ook deels aan de ontsteking. Die stel ik deze week nog af met een goede stroboscoop. Maar ik was erg benieuwd in hoeverre de bougies hier van invloed op zijn. Volgens mij zitten er BP6HS bougies in. Ik weet dit zo uit mijn hoofd niet helemaal zeker hoor.
(Er gaat altijd euro98 in de tank. Die is vorige week nog afgetankt en dus vers).

Ik heb de carburateurs schoon gemaakt en de vlotters vast gezet. Was dringend nodig trouwens. Die dingen trillen los! Dat wist ik niet. Ook heb ik nieuwe vlotter naalden en pakkingen gemonteerd. Naast de gewone pakkingen heb ik de carbs ook met vloeibare pakking op het spruitstuk geschroefd. Dat zit nu zeker dicht.
Hij loopt nu wel soepeltjes op benzine hoor. Alleen dat pingelen blijft er in zitten.

Het stationair toerental ligt op benzine een stuk hoger dan op LPG. Hij loeit behoorlijk. Omdat het een automaat is gooi ik hem dan ook liever niet van de P in de D. Een te hoog toerental is toch ook een mogelijke oorzaak van nadieselen? Kan ik zonder de afstelling te ontregelen de stationair schroeven een kwart slagje terug draaien? Of is dit zonder fatsoenlijke meetapparatuur not done?
Antwoord
Oh, en om even terug te komen op PP! Dat heb ik toevallig ook allemaal recent vervangen. Vooral de bougiekabels maakten een wereld van verschil.
Antwoord
en wat Marc zegt over 0.6- 0.7 mm---> idd, op benzine, maar op LPG---> 0.4mm! Wink Wink
CO ook gemeten??, genoeg koelvloeistof??
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Ws. staan de carbs te rijk voor benzine omdat de naald wat versleten is, of de verkeerde naald, onderlinge afstelling mis of whatever. Daardoor draait-ie lekker zelfs met gas los, en krijg je lekkere roet in de cilinder als je op benzine rijdt. Zolang de motor ronddraait zuigt-ie benzinedamp uit de carb, in combinatie met gloeiendhete roetklonters zou dat zelfs voor wat nadieselen kunnen zorgen. Mijn vorige carb liep zo rijk dat de roetpluimen uit de uitlaat kwamen en er na 10 km rijden niet meer te starten viel, alles zwart. Ik zou zeggen spaarzaam gebruik van benzine maken.

Stroboscoop is niet zo nuttig voor oude van 3 motorblokken bij elkaar geraapte en uitgesleten motoren, en je mag er gerust alles aan verdraaien zonder fancy apparaten. Als het je niet bevalt draai je het gewoon weer terug (dus verdraai niet teveel tegelijk).

For the road, allebei mijn LPG auto's rijden probleemloos met 0.6-0.7 mm elektrodeafstand (B20A en B230F). Als je wat aardigs wil doen voor je ontsteking moet je de contactpuntjes bijhouden.
Antwoord
Dank je! Er zit voldoende koelvloeistof in. Wat de CO doet weet ik niet. Dat heb ik nog niet laten meten.
Waarschijnlijk staan de carbs iidd wat te rijk. Ik ben er een paar maanden geleden mee naar Spanje gereden en heb onderweg een paar tanks benzine opgereden. Hij blijft hier prima op lopen. Als ik er maar voor zorg dat ik overschakel op LPG voor ik hem stil zet. Vanwege het hoge toerental en nadieselen dus.

Ik moet zeggen dat de motor in redelijke staat is. Hij verbruikt niet al te veel olie en heeft een best nette compressie. Ik haal er ook nog makkelijk 150 km/h mee.

De contact puntjes heb ik laatst ook nagekeken. De vacuum vervroeger zat vast. Het vet onder de ontstekingsplaat was zo oud dat de vacuum doos er geen beweging meer in kreeg. Ik heb alles maar schoon gemaakt en meteen de contactpuntjes gesteld. 0.4mm was het toch? Anyways, ze staan volgens de gegevens het werkplaats handboek. Dat werkt dus ook weer.

Je begrijpt dat ik al behoorlijk bezig geweest ben met de motor. Hij wordt gelukkig ook steeds beter. Maar ik kan het niet uitstaan dat ie nadieselt en licht pingelt!

Geloven jullie trouwens in additieven in de benzine? Je kunt toch een goedje bij je benzine gooien op de kop van binnen te reinigen? Ik hou hier persoonlijk niet van maar het kan zijn dat iemand hier juist positieve ervaringen mee heeft natuurlijk.
Antwoord
Misschien staat de ontsteking net iets te vroeg voor benzine, en pingelt-ie daardoor (zelfs al is het 98). Op LPG heb je daar bijna geen last van omdat het erg klopvast is. Te vroeg geeft ook hogere temperaturen in de cilinder.
Als je de klembout aan de voet vd stroomverdeler lost kan je huis iets tegen de klok in verdraaien, dan staat de ontsteking wat later.
Antwoord
Dank je. Dat ga ik eens proberen. Hoeveel graden zou jij hem verdraaien om dit te testen?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  speciale bougies? oscarlottum 3 3.809 25 March 2015, 09:33
Laatste bericht: Rob
  Zwarte bougies, slecht lopen b27a 265gl 13 7.274 5 June 2014, 11:35
Laatste bericht: Marc1970
  bougies Bxx/xxx blokken skidje 3 3.132 24 August 2011, 12:26
Laatste bericht: skidje
  Welke denso iridium bougies voor Volvo Amazon met B20a oudevolvo 19 13.992 28 June 2011, 22:09
Laatste bericht: Zuurstar
  ratel, 144s ton76 10 5.929 30 May 2008, 20:18
Laatste bericht: ton76
  B21 ET : welke bougies ?? edwin 17 8.319 22 August 2007, 16:57
Laatste bericht: Jelmar
  Halo bougies Rubicon 20 14.015 16 January 2007, 20:31
Laatste bericht: BartJu
  Merk/type bougies en lichtelijk startprobleem.... deusjevo 19 12.162 10 June 2006, 21:38
Laatste bericht: Mastertje
  3 natte bougies en 1 droge GT Jan-Willem 11 9.010 19 December 2005, 14:29
Laatste bericht: GT Jan-Willem

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)