Berichten: 239
Topics: 33
Lid sinds: Feb 2008
Klinkt raar maar zodra ik tegen de wind in draai valt mijn motor uit. Bij lage toeren dan. En vanaf windkracht 5 a 6. Ik voel met net een rijdend waxinelichtje.
Ik woon aan zee en rijdt 's ochtends, voor ik naar mijn werk ga, altijd even langs het strand. En zodra ik de boulevard op rijdt en het waait hard genoeg sta ik stil.
Ik begrijp dat de motor op dit moment veel te veel lucht krijgt. Zijn er meer 140 rijders die dit kennen? Wat is de meest praktische oplossing hiervoor.
Het gebeurd natuurlijk alleen wanneer ik op LPG rijdt. Het valt me op dat de motor een stuk minder stationair loopt wanneer ik met de kop in de wind sta. Ook in de binnenstad met een lichte bries.
Berichten: 33
Topics: 7
Lid sinds: May 2008
Hoi Ton,
Ik ken het probleem, alleen dan met een andere auto. Steeds als ik mijn gas losliet, maar nog wel snelheid had, viel de motor uit. Het is eenvoudig op te lossen door de luchttoevoer van voor de wagen (achter de grill) af te sluiten, en de lucht langs het uitlaatspruitstuk te laten komen. Dus eigenlijk gewoon de winterstand

(hoewel ik niet precies weet hoe dat zit in een 140).
Volvo 164 '70, handgeschakeld, Benz + LPG
Volvo 340 '86, handgeschakeld
Volvo 240 '92 Super Polar, handgeschakeld
Berichten: 239
Topics: 33
Lid sinds: Feb 2008
Dank je.
Maar dan zuigt de motor warme lucht aan. Kan dat geen kwaad?
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Alle LPG-140's die ik tot nu toe gezien heb hadden de inlaatslangen allemaal ingekort tot een klein stukje in de motorruimte. De luchtinlaat achter de grille geeft teveel tegendruk voor het LPG systeem.
Warme lucht van het uitlaatspruitstuk pakken is niet nodig.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 239
Topics: 33
Lid sinds: Feb 2008
Weer een goeie tip Marc. Dank je.
Vanmiddag de schaar d'r in dan maar.
Berichten: 33
Topics: 7
Lid sinds: May 2008
Ja, je hebt gelijk Marc, dat is beter.
Volvo 164 '70, handgeschakeld, Benz + LPG
Volvo 340 '86, handgeschakeld
Volvo 240 '92 Super Polar, handgeschakeld
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Waarom met de schaar? Als je wat van die slangen reorganiseerd ziet het er veel netter uit, of alleen het luchtfilterhuis, is genoeg. Misschien kan je met de resten nog een origineel-benzinerijder blijmaken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 239
Topics: 33
Lid sinds: Feb 2008
Nou...........die slangen zijn behoorlijk afgeleefd.
Berichten: 239
Topics: 33
Lid sinds: Feb 2008
Probleem opgelost. Hij loopt als een zonnetje.
Bedankt!
Berichten: 30
Topics: 5
Lid sinds: Nov 2006
Mooi, want je mag de aanzuiglucht absoluut niet voorverwarmen via het spruitstuk al je op Lpg rijdt!
Ik waarschuw er hier tóch nog even voor al is het probleem opgelost!
(Inkorten is dus inderdaad de goede oplossing)
En oh ja, je titel "waxinelichtje" voor je probleem is de leukste titel die ik in tijden ben tegengekomen!
Een beetje humor hebben we af en toe wel nodig met onze auto's!
Amazon Combi 1967---144deLuxe 1972---
2x 780 Bertone V6 1986---240DL 1988---940 estate Sports Edition 1997---XC60 D4 AWD 2015
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/