Topics: 4
Hallo allemaal,
Ik ben de trotse bezitter van een zweedse tank :

en een oprit :-X.
Tot nu zijn die twee echter geen vrienden van elkaar. Ik heb de auto nu bijna een jaar en mijn (nieuw bestrate) oprit is voorzien van een smeerlaag.
Wat ik tot nu toe gedaan heb (op advies van en samen met de 240-260 registerclub)
-carter ontluchting vervangen. (tijdens het schoonmaken brak er een pijpje af, toen maar vervangen kost 8 â¬
-carter pakking vervangen (was helemaal hard geworden en in die buurt was het blok ook zwart)
Nu zit ik hellaas nog steeds met een lekkend blok. Heeft iemand suggesties of ideeën?? Ik hoor het graag van jullie.
De foto's (vandaag gemaakt) staan op mijn site-je (
http://sites.google.com/site/123peeters/...ij/lekkage) in aanbouw, waar ik alles probeer bij te houden met betrekking tot de zweedse tank.
Groeten Ruud.
Topics: 82
Midden achterop de kop zit een zwarte dop, voel eens of die nog recht in het gat zit.
Pakking kleppendeksel, je kan de moertjes van het deksel wat strakker aandraaien.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 256
oliekeerringen voor en achter? Je zou het blok eens goed schoon moeten spuiten, dan zie je beter waar hij lekt.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Topics: 44
ik vermoed ook een krukaskeering en dan wel de achterste en mischien ook wel de pakking achter het keeringhuis omdat je het carterpanpakking hebt vervangen
Volvo S70R B5234T4 M59
Topics: 107
henqui schreef:Je zou het blok eens goed schoon moeten spuiten, dan zie je beter waar hij lekt.
Da's ook het eerste waar ik mee zou beginnen.
Verder naar boven is het blok ook smerig dus de kleppendekselpakking vernieuwen zou ook verbetering moeten geven.
Maar de locaties van de lekkage kun je alleen met zekerheid achterhalen als het blok grondig wordt ontvet.
Bij een schoon blok zie je meteen waar een lekkage begint.
Topics: 17
ik had iig niet de carterpakking als verdachte aangemerkt.
Op een van de foto's kun je duidelijk druppels olie zien hangen aan de kabelboom die veel hoger zit!
Dus iid schoonmaken en dan van boven naar beneden zoeken.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
bedankt voor de reacties. Dan kan ik even vooruit met onderzoeken ;D.
Ik zal eens starten met het zoeken naar die zwarte dop.
Ik had zelf ook al gedacht om het blok schoon te maken, maar hoe doe je dat met een blok nog in de auto met al die elektrische aansluitingen.
Zijn hier geëigende methoden voor?
groeten Ruud.
Topics: 17
een aantal wasstraten heeft van die boxen waarin je zelf je auto kan wassen. Meestal zit daar ook een stand met ontvetter op waarmee je eea onder je motorkap kunt schoonspuiten (uiteraard met beleid).
Anders kun je je blok met een busje motip motorreiniger inspuiten (halfords, breezan etc) en m dan afspoelen/schoonvegen.
Die dop waarover gesproken werd was bij mij ooit ook de boosdoener. Hij zit dus aan schutbordzijde, net onder klepdeksel. Voel of het daaronder nat is en je weet meer. Maar aangezien je blok aan uitlaatzijde zo keurig schoon is, vraag ik me af dat dit wel 't probleem is...
Succes!
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Topics: 44
ik denk echt dat je achterste krukaskeering lek is en dat dan door het vliegwiel de olie wordt rondgeslingert
aan de onderkant bij het koppelingshuis zie je olie uit het gaatje komen dus dat is dan mijn vermoede
Volvo S70R B5234T4 M59
Met het vervangen van de carterpakking. Heb ik de steun (2e foto) los gehad om bij alle bouten van het carter te kunnen losgehad.
Te zien was een grote tandwielkrans (nu ik dit type vermoed ik dat dit de startmotorkrans is). Deze was in ieder geval helemaal droog.
Als het de krukaskering (voor of achter) is. Wat is dan de remedie? Moet hierbij de motor uitgebouwd worden?