Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Startproblemen b23e lpg in de kou en motorverwarming
Moest ik gisteren mijn vrouw even naar haar werk brengen...omdat het niet meer sneeuwt had ik de Audi voor wat klein werk in de garage en dus stond de Volvo buiten...

De (huis en Volvo-)meters gaven -12 aan. Starten, lopen, 1,5 minuut ???....uit, exit... :-\ :'( :Smile Accu gaf het ook al snel op...

Dan maar op benzine...weg accu, startaccu erbij, lopen...maar dan ben je alweer een kwartier verder >Sad

Kortom, als het echt koud is bevriest de verdamper zodanig dat je lpg echt kan vergeten....

's middags controle, sportluchtfilter eraf gevallen..., 2 vacuumslangen licht ingescheurd....

De boel gefixt en eindelijk mijn orginele Volvo verwarmingelement gemonteerd. Die had ik al 4 jaar liggen ;D
[Afbeelding: motorverwarming240.gif]

Omdat ik het noal druk vond aan de voorzijde heb ik hem in de achterste i.p.v. de voorste plug gemonteerd...

De beste tip is het verwijderen van de vorstplug, ik had geen brug dus is het heel moeilijk op de plug te slaan met een centerpunt. Een luchtbeitel doet hier wonderen !

[img][/img]
Antwoord
Motor(voor)verwarming lijkt mij idd ideaal; zeker met de temperaturen van nu (welke overigens hier niet zo heel vaak voorkomen), maar
starten met een warm blok kan nooit kwaad, ongeacht de weersomstandigheden, maar zag een beetje op tegen het vriesplug-verhaal
Verdamper zit strak voor vrieplug 4 >Sad, dus nada ruimte).

Heb nog een setje liggen voor de geinteresseerden.
Set past niet op mijn blok.

Motor(voor)verwarming voor 240 t/m 1984 met een B20, B21 of B23 blok
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
abbabak schreef:Moest ik gisteren mijn vrouw even naar haar werk brengen...omdat het niet meer sneeuwt had ik de Audi voor wat klein werk in de garage en dus stond de Volvo buiten...

De (huis en Volvo-)meters gaven -12 aan. Starten, lopen, 1,5 minuut ???....uit, exit... :-\ :'( :Smile Accu gaf het ook al snel op...

Dan maar op benzine...weg accu, startaccu erbij, lopen...maar dan ben je alweer een kwartier verder >Sad

Kortom, als het echt koud is bevriest de verdamper zodanig dat je lpg echt kan vergeten....

's middags controle, sportluchtfilter eraf gevallen..., 2 vacuumslangen licht ingescheurd....

De boel gefixt en eindelijk mijn orginele Volvo verwarmingelement gemonteerd. Die had ik al 4 jaar liggen ;D
[Afbeelding: motorverwarming240.gif]

Omdat ik het noal druk vond aan de voorzijde heb ik hem in de achterste i.p.v. de voorste plug gemonteerd...

De beste tip is het verwijderen van de vorstplug, ik had geen brug dus is het heel moeilijk op de plug te slaan met een centerpunt. Een luchtbeitel doet hier wonderen !

Ook bij min 12 graden zou ie toch vlot moeten starten. De mijne start bij flinke vorst juist beter (waarschijnlijk omdat het dan minder vochtig is).
Bevriezing van mijn gedateerde lpg verdamper door vorst heb ik nog nooit gehad terwijl de auto buiten staat en ik altijd op lpg start.
Misscien dat je accu niet genoeg power meer heeft..?
Antwoord
of te dikke olie?
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Rob schreef:Heb nog een setje liggen voor de geinteresseerden.
Set past niet op mijn blok.

Zoals gezegd adviseerd Volvo hem bij plug 1 tussen 1e en 2e cil.

Vanochtend een uurtje aangehad maar hij stond in de garage, liep wel als een zonnetje...

Het blijft natuurlijk een samenraapsel van problemen. De olie is een waterdunne volsyntheet, daar ligt het niet aan. Wel aan de accu, LF, kapotte vacuumslangen en te weinig rijden.

Vandaag richting .nl dan wordt ie eindelijk weer eens echt warm. ;D

[img][/img]
Antwoord
Even een vraag over de tekening.
Die bout met nummer 1, wat is dat? En wat moet ik daar wel of niet mee als ik verwarming wil inbouwen?
Antwoord
Het ding met nr 1 is je oliedruksensor, het rode olielampje. Volvo zegt ook dat bij de montage van een oliedrukmeter het verwarmingselement niet kan worden gemonteerd.

Kreeg overigens van een Zweedse vriend een link over motorverwarming:
http://www.uppsala.se/sv/Startsida/Trafikgator/Trafik/Miljo--trafik/Motorvarmare/ Men zegt dus niet te lang en bruikbaar tot +10, beter voor uitstoot en verbruik. Dus niet alleen het behoud van je motor...

@jos245
Het zal wel een combinatie zijn geweest, korte stukjes, geen snelwegen, weinig gebruikt en daarnaast begint het hier vaak al om 16:30 te vriezen. Tussen 22:00 en 5:00 piekt het dan lekker. Hoewel mijn Volvo praktisch niet buiten staat ga ik toch de motorverwarming en cabinekachel nog combineren met een druppellader. Ook eventuele schakelklokken wil ik eigenlijk in de cabine bouwen... Mijn vader had vroeger van die prachtige 220 tijdrelais...
Aha, nog een winterproject ! Tongue :Smile
[img][/img]
Antwoord
Je vergist je, de oliedruksensor zit rechts-onder de vriesplug. Vlak tegen oliefilter aan.

Op de plek van nr 1 zit bij mij, B21E inderdaad een bout. Maar waar dient die bout voor?
Antwoord
Mmm, sorry dan, in de gebruiksaanwijzing staat er alleen dat deze verwijderd moet worden. Ook zag ik dat Volvo geen Tstuk maar een 90gr buisje levert bij de oliedruksensor voor de oliedrukmeter. Dan zal het die wel zijn...die gebruiksaanwijzing staat op op dezelfde website, kijk onder GTmont o.i.d..
http://www.240.se/install/8-87-37.pdf 2mb
[img][/img]
Antwoord
Dank je!

Ja, ik zie het al. De bout is de plek waarmee je het verwarmingselement zou moeten vastzetten. Zie pagina 9.
Maar goed, ik heb een ander type bevestiging.

En de aanwezigheid van een oliedrukmeter kan ook niet van invloed zijn, deze staat zelf getekend op dezelde pagina 9.

Dank dank.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  schuddende b23e pepijnwk 33 10.652 17 March 2023, 21:05
Laatste bericht: pepijnwk
  B23E start niet goed. polestar-volvo 1 2.091 18 January 2020, 13:28
Laatste bericht: Arjen508
  Startproblemen Volvo 440 bj 1997 1.8i Pimpmobiel 2 2.650 8 February 2017, 23:39
Laatste bericht: Dopski
  Verschil B23E of B23F 240 GLT lenlux 4 5.543 31 October 2016, 21:14
Laatste bericht: skidje
  B23E vraag dashdot 11 8.181 6 October 2016, 17:43
Laatste bericht: dashdot
  Injector doet niet goed mee bij minder toeren b23E lenlux 5 4.114 2 August 2016, 11:37
Laatste bericht: simplicity
  B23e-b230f. polestar-volvo 8 5.500 18 November 2015, 22:33
Laatste bericht: Jambon
  Hoe vroege B23E of latere B23E te herkennen? lenlux 6 4.968 15 August 2015, 13:36
Laatste bericht: Marc1970
  slechte start volvo 740 b23e (k-jetronic) Joost93 4 4.600 28 December 2013, 18:23
Laatste bericht: Joost93
  Startproblemen met Volvo 264 GL hendrikvanriezen 4 3.235 24 June 2013, 14:57
Laatste bericht: Volvo 142 B23

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)