Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
als ik mn 740 B230E start klinkt ie altijd als een stofzuiger.
oorzaak is de fan.
die fan lijkt altijd mee te lopen.
als ik de fan bij koude motor met de hand rond draai, loopt ie aardig stroef.
hoort dat zo?
gr.
Aernout
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 20
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2009
dag Aernout,
Ja dat hoort zo na een paar honderd meter draait hij weer soepel en als ie het heet krijgt gaat ie weer mee draaien,
ramon
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Het hele hoe en waarom heb ik een tijdje geleden uitgezocht:
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=5427.0
Komt er inderdaad op neer dat je fan na korte tijd "vrij" meedraait, je kan hem stoppen met een krant (doen, leuk!).
Voorzichtigere methode is de fan een slinger geven net nadat je de motor hebt afgezet (na een stukje rijden), dan hoort-ie 2-3 keer rond te gaan.
Je kan het eigenlijk ook wel horen aan het geluid, de hele tijd straaljagervolume is niet goed.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 478
Topics: 5
Lid sinds: Mar 2008
Als je viscofan de hele tijd meedraait denkt iedereen in de straat dat er òf een vrachtwagen aankomt òf dat je hard rijdt...
Zijn mooie dingen (simpel en betrouwbaar), maar doe mij maar een efan
760 | Groen | Snel
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
@marc1970 ik had je topic al gelezen. en de foto's van dennis opgeslagen!
ik wist alleen niet of ie koud ook stroef hoort te lopen.
waarschijnlijk is ie niet helemaal lekker .... ook na een ritje klinkt ie als een straaljager namelijk
@flip21 ik hou het liever bij een (werkende) visco fan!
geen grote stromen, en de storing waar je het meeste kans op maakt is dat ie teveel werk doet in tegen stelling tot een E fan.
heren, bedankt voor de reply's!
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 1.124
Topics: 25
Lid sinds: Feb 2007
Ik heb nog wel enkele goede viscokoppelingen liggen.
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
dat houden we zeker in de peiling!
Ik zal eerst eens kijken of ik hem uberhaupt af krijg ....
De moeren waar ie mee gemonteerd zit, zijn waarschijnlijk bij een eerdere poging al enigzins rond gedraaid.
Zal wellicht een gevalletje moerensplijter worden
Kjet van jou, Albert, past trouwens niet ...
is een ander typ[ dan de B23... blokken ......
greetz,
Aernout
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Platte ringsleutel met de 'moderne' vertanding binnenin werkt nog weleens. Of zeskantdop erop tikken. Gemene griptang erop. Bultje op moer lassen en daar tegen tikken.
Ik ken de moerensplijter niet maar je wilt niet onnodig de tapeindjes (die zitten op de waterpomp zitten) beschadigen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.124
Topics: 25
Lid sinds: Feb 2007
aernout schreef:Kjet van jou, Albert, past trouwens niet ...
is een ander typ[ dan de B23... blokken ......
greetz,
Aernout
Hoezo,past niet?
Die K-jet zit op een B230E en komt uit een 1985 740 GLE,dus dezelfde auto.
Jij hebt hem toch nodig voor jouw 740 GLE met een B230E blok of hebben wij het over een ander model?
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
zat met mn gedacten nog bij dat 21E blok ......
STOM! van me .....
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......