Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor automaat overzetten naar schakel, complicaties?
#1
Dag allemaal,
Ik heb een Volvo 142 met een defecte motor, wil ik deze in zijn geheel vervangen omdat repareren geen optie is. Nu kan ik voor 400 euro een Volvo 144 automaat van iemand overnemen(met goede motor, b20 verder rot). Heb alleen gehoort dat dit voor allerlei complicaties kan zorgen. Kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten en goe dit in zijn werk gaat? Bedankt alvast!

Ps. Wil in eerste instantie niet de bak overzetten, alleen het blok.
Antwoord
#2
Eerste en waarschijnlijk enige probleem wat je bij deze wissel kunt tegenkomen is een vliegwiel met 6 gaten en een krukas met 8 gaten.
Er zijn twee soorten B20, oud met 6 gaten in de krukas en nieuwer (haha) van ca. 1974 e.v. met 8 gats krukas.

Verder nogmaals is dit een doodgewone motorruil, die ik al twee keer gedaan heb. Welk jaar zijn de 142 en de 144?
En belangrijker, is de bout voorin de krukas (waar de poelie voor de V snaren mee vast zit) metrisch of UNC (te herkennen aan drie radiale strepen op de boutkop en de letters UNC)?

Zitten er nog leuke interieur grappen o.i.d in de 144? 400 euro is potentieel een aardige investering waar je wel uitkomt (op den duur).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
zet je toch het vliegwiel ook over...!? En meteen een nw koppeling en prise-as lager als de boel toch open ligt.....
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
In je left-over 142 heb ik vervolgens wel interesse...
Antwoord
#5
Zijn donor is een automaat, dus zonder vliegwiel. Het vliegwiel wat-ie nu heeft moet dan op de donormotor, en daarvoor moeten ze hetzelfde aantal boutgaten hebben.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
idd, goed lezen zeg ik dan altijd Wink
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#7
Tsja het was vroeg "vanmorgen" ofzo... Ik had wel interesse in een leuke 142 carrosserie, maar zelfs dat had ik niet goed gelezen.
Antwoord
#8
geeft niet, stiekum vindt ik die ook het "mooiste", maarruh, laten we de topic niet om zeep helpen ;D
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#9
Bijde auto's zijn van 1971, kan ik het vliegwiel dan gewoon overzetten?
Antwoord
#10
Het bouwjaar van de auto's is op zich hoopgevend maar zegt niks. Motorblokken worden met de regelmaat van de klok vervangen en overgezet. En de rest ook, ik heb al een B18 kop op een B20 gevonden.

Zelfs binnenin een motorblok kunnen complete andere krukas, drijfstangen en zuigers gezet zijn (minder vaak).

Voor de zekerheid moet je de bout van de krukaspoelie bekijken. Of de bouten waarmee het kopp.huis aan het blok zit, die zijn bij een 8 gats B20 ook metrisch.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vlotte motor voor 144 lukastp 34 41.576 14 February 2016, 01:19
Laatste bericht: Jambon
  Ombouw automaat naar hand bak. Madman 1 5.258 20 September 2015, 13:13
Laatste bericht: Dopski
  Stangenstelsel Stromberg B20 automaat fvz144 9 11.139 24 May 2015, 20:07
Laatste bericht: Marc1970
  Startproblemen nadat de motor warm is gedraaid Margot144 10 13.811 8 May 2015, 16:16
Laatste bericht: Margot144
  Moderne motor in Volvo 144 fvz144 2 6.564 11 March 2015, 21:26
Laatste bericht: Amazon 16v
  van automaat naar schakelbak Rin 11 18.281 15 September 2014, 22:23
Laatste bericht: Marc1970
  164 automaat schakelt niet meer naar drie Rin 32 48.528 12 August 2014, 11:25
Laatste bericht: Rin
  145 met B20 motor, neemt veel olie op "overrun" ? -wj- 16 31.677 6 July 2014, 23:52
Laatste bericht: Dopski
  andere motor geplaatst, gek probleem met koppeling? -wj- 9 6.035 23 April 2013, 11:56
Laatste bericht: -wj-
  164 interieur overzetten oehoeboeroe 23 15.027 18 February 2012, 11:41
Laatste bericht: volvosvenska

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)