Topics: 17
Zoals julle weten is mijn Injectie vervangen door een pierburg carburateur..
er zat een vacuum klepje tussen met 3 aansluitingen voor de slangen en een + en - voor stroomtoevoer..
Hoort dit erop??? dit lag los in de doos. :-\
Waar moet het vacuumslangetje op wat bovenop de carburateur zit.
deze is nu afgedopt met een boutje erop.. als ik deze onderop het spruitstuk druk dan slaat hij af na 10 seconden...
In deellast stottert en bokt de auto. bij 90km h in overdrive is het perfect.
Omdat de auto te koop staat wil ik dit graag goed oplossen...
HELP ME pleez... ;D
Topics: 82
Duzzz, je had een b21e waar je een b230a carb op hebt gezet, kan best op deellast wat te rijk of arm lopen. Of misschien staat de ontsteking verkeerd, welke ontsteking hangt eigenlijk eraan? Probeer eens wat zonder vacuumvervroeging.
Ik zou hem afstellen dat-ie goed op toeren komt (90 km in OD is vrij laag in de toeren) en daarna het stationair zo manipuleren dat het ergens op lijkt. Je kan niet iemand in een ploffende en bokkende auto wegsturen.
Ik denk dat je klepje een warmestart voorziening is die overtollige benzine dampen afvoert als de warme motor stilstaat. Zit dan op het schutbord, kan je missen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Marc thanx voor de snelle reply
Ik heb een "bouwpakket doos"opgehaald van iemand uit roosendaal.
deze heeft alles netjes bij elkaar gezocht.. dat is prima.. ik dacht dat het ook een orginele 240 carb was overigens
De electronische ontsteking van de B21E zit er nog op met dat zwarte kastje aan het vloeistof reservoir van de ruitensproeier.
Ontsteking is met de strobolamp op tijd gezet...ik dacht vonk is vonk.... vonk en benzine is broem... ;D
Oke dat potje dat laat ik eraf... thanx
Zonder vervroeging is te proberen...
Waar dient de vacuum aansluiting voor OP de carb dan? als die op de vacuum aangesloten wordt stopt hij ermee...
Het is een carb van een Volvo, zeker, maar van een 2.3 liter motor, wat inhoudt dat er een iets verkeerde naald inzit. Ik denk dat-ie nu over de hele breedte iets te rijk loopt. Dat kan je wat compenseren door de sproeier onderin de carb wat omhoog te draaien, maar eigenlijk moet je daar een CO meter voor hebben. Evt zou je kunnen investeren in een 2.1 liter naald, aanduiding PN. Ook dan moet je hem af (laten) stellen.
De vacuumaansluing op de carb is denk ik 'ported vacuum' om de vervroeging op de stroomverdeler te regelen. Als je het volle motorvacuum erop zet, maak je denk ik een eigenaardige feedback lus.
Ontsteking kan je niet meer zo uit het boekje halen met een zelfgebouwde motor, beter om iets te varieren tot het gewoon goed loopt.
Dan moet ik er een t stukje tussen zetten tussen de vacuum van de ontsteking en de aansluiting van de carb?
Ik ga nog even goochelen!
Thanx!
T stukje lijkt me niet nodig. Ik heb zelf geen Pierburg maar als het goed is zit er bovenop de aansluitflens vd carb een vacuumaansluiting, die is voor de vacuumvervroeging, en nergens anders voor.
Er is (bij latere types) ook nog een kleiner vac. slangetje wat de vlotterkamer met de flens verbindt, waarvoor heb ik geen idee.
En dan kunnen er nog aansluitingen voor EGR en het tankontluchtingsdamp-afvoersysteem (EVAP) opzitten, maak eens een overzichtelijke foto van het geheel.
Topics: 78
Hier een plaatje van m'n B23
Het rode slangetje moet vanaf de verdeler naar het tuutje op de carb.
Ook is het omloopslangetje te zien waar Marc het over had.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Thanx... ik ben na mijn werk aan het wisselen gegaan met de slangetjes...en de onsteking toch iets verdraaid!... het ontsteking afstellen heb ik uitbesteed... ik dacht dat het goed was. :'(
ik heb er 2 naast elkaar op het spruitstuk zitten, een dikke en een dunne
de dunne loopt nu naar de vervroeging
de dikke loopt nu naar de vacuum van de carb. zoog ook minder hard vacuum..
Even een proefrit gemaakt en hij reed weer als vanouds met injectie.. (iets van 10 pk ingeleverd denk ik) maar dat merk ik niet.. ;D
OJA.. de koelvloeistof temperatuur meter is nu vervallen ivm voorverwarming van het spruitstuk
WAAR kan ik het geheel weer werkend krijgen (of hadden de carb versies geen temp meter)
Bedankt voor de hulp Marc en edwin. ;D
@ edwin appart spruitstuk overigens is dat huis en schuur/garage vlijt?
Topics: 14
black245 schreef:Thanx... ik ben na mijn werk aan het wisselen gegaan met de slangetjes...en de onsteking toch iets verdraaid!... het ontsteking afstellen heb ik uitbesteed... ik dacht dat het goed was. :'(
Wel verstandig dat je het uitbesteed hebt wat betreft ontsteking afstellen.. Beste is om nooit zelf de verdeler verdraaien, als je geen stroboscooplamp hebt..
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Topics: 78
Citaat:WAAR kan ik het geheel weer werkend krijgen (of hadden de carb versies geen temp meter)
Op de foto is onder inlaatpoort 2 de temp. zender te zien.
Misschien is het gat te gebruiken waar nu de themotijdschakelaar in zit.
Citaat:appart spruitstuk overigens is dat huis en schuur/garage vlijt?
Voordat ik met de B21et ging rijden zat deze B23 in de amazon.
Heb toen dit spruitstuk moeten maken.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.