Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Benzinepomp B19A defect?
#1
Na 10 weken stilstand haalde ik mijn oude 345 GLS met B19A-motor weer eens uit de stalling. Start normaal altijd, nu niet. Eerst was 'ie verzopen. De pakking van de vlotterkamer werd nat, dus mijns inziens werd er veel te veel benzine opgepompt.

Afijn, thuis startte hij nog steeds niet. Ditmaal kwam er weinig benzine boven; er kwam haast niets uit de carburateur toen ik die demonteerde. De bougies bleven ook droog daarna trouwens, dus hij kreeg geen benzine.

De benzinepomp pompte geen benzine op; ik had de slang naar de carb losliggen en er kwam niets uit tijdens starten. Vandaag de pomp gedemonteerd. Keurig schoon, filter was netjes. De pomp wordt mechanisch aangedreven door het (onder)blok. Deze hefboom kan ik zeer makkelijk bedienen, zelfs met de pink nog. Wel is het zo dat de hefboom maar een cm of 1 à 2 kan op en neer gaan. Is dit normaal?

Verder voel ik tijdens dit pompen met de hand weinig drukverschil op de aan- en afvoerslang.

De wagen ratelde af flink tijdens goed gasgeven, heeft dit er iets mee te maken? Ontsteking en kleppen staan goed afgesteld.

Ohja, er zit een Zenith/Stromberg 175 CD 2 SE op. Die is goed, alle pakkingen/membramen en de naald + sproeier zijn vervangen, CO is 2,5 %.

Hopelijk kan iemand helpen. Alvast dank.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#2
Als je de benzinepomp los hebt liggen kun je deze desnoods even handmatig testen met een slangetje in een blikje benzine.
Antwoord
#3
Het hefboompje gaat idd maar iets omhoog, 2 cm lijkt me al veel. Om te pompen moet je wel aardig toeren maken met je pink, ze zijn >400 rpm gewend. Kapotte pomp is een risico op benzine in je onderblok, waardoor je lagers binnen een dag naar de haaien zijn.

Die pompjes kosten 3x niks, koop een nieuwe.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Bedankt!

Ik zal vandaag een nieuwe gaan halen. Volgens mij gaat de slag veel te makkelijk. Ik zie de membraampjes binnenin de pomp ook niet bewegen.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#5
Hmm, vreemd. De membramen zijn nog in orde en als ik mijn duim op de aanvoernippel zet en ga pompen, voel ik 'm duidelijk vastgezogen worden (had even geen benzine bij de hand).

Ik ga eens de benzineleiding doorblazen, dit is de eerste keer in tien jaar dat de tank leeg is dus er zal wel rommel in de leiding zitten.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#6
als r rommel in zit hoop ik dat er nog eeb filtertje voot de carb zit, anders zit de rommel ook daar in en wordt eea geblokkeerd!!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#7
Er zit een filtertje in de benzinepomp. Vreemd genoeg was deze geheel schoon. De carburateur is van binnen ook helemaal schoon.

Ik heb net de benzineleiding doorgeblazen en bij de vulopening is duidelijk gebubbel hoorbaar.

Ik vraag me af waarom hij niet start. Weet iemand de werking van de stationairsproeier? Lift deze de zuiger met sproeiernaald van de carb iets omhoog ofzo? Zoja, hoe werkt die constructie dan? De stationairsproeier zit nl. in/op het inlaatspruitstuk en niet aan de carb.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#8
Als je geen benzine in de carb hebt start-ie nooit. Dit in combinatie met het eerdere overlopen doet me denken aan een vastgelopen vlotter, of vlotternaald. Ik denk dat je de onderkant er even af moet schroeven. Als je het rustig doet blijft de pakking heel en kan je na gedane zaken het hele ding weer in elkaar zetten.

De Stromberg heeft geen stat. sproeier, zie je andere topic.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Hoe krijg ik die vlotternaald eruit? Dat is dat 'ding' waar de vlotter tegenaan drukt, nietwaar? Die kan ik dus gewoon loshalen en reinigen?

Bedankt voor je snelle antwoorden trouwens!
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#10
De vlotternaald is een messing gevalletje met schroefdraad en een O ring erom, kan je er zo uitdraaien. Beetje op en neer frotten met wasbenzine zal ook wel helpen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  benzinepomp lekt jantjebeton 10 9.325 31 October 2015, 17:46
Laatste bericht: jantjebeton
  oliedrukgever defect? koen303114 3 3.121 30 October 2014, 12:04
Laatste bericht: Marc1970
  Benzinepomp 740 gle Impala 5 4.706 15 May 2014, 08:20
Laatste bericht: A_A
  Benzinepomp zuigt lucht hun 9 6.913 21 March 2014, 21:18
Laatste bericht: hun
  Vermogenverlies na goed starten en lopen op lpg...244l '78 b19a M4IK3L 4 3.623 9 October 2013, 20:33
Laatste bericht: Martinus
  Stuurbekrachtiging defect op vakantie amuobe 30 23.550 12 May 2013, 15:52
Laatste bericht: amuobe
  Verlies van koelvoeistof. Koppakking defect? Kwekkel 9 16.008 10 November 2012, 18:27
Laatste bericht: Kwekkel
  Carburateur en benzinepomp raadsel. arench 17 11.698 14 June 2012, 09:56
Laatste bericht: arench
  B20 defect? Zoektocht keter 6 5.370 6 June 2012, 21:03
Laatste bericht: keter
  Slechte warme start B19A 345GLS 2 2.572 7 January 2012, 00:09
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)