Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B23 [245] grote olielekkage, maar waar zit het lek?
#1
Onlangs de krukas keerring vervangen omdat de 245 veel olie lekt. Je moet hierbij denken aan 1 liter per week. Tijdens het vervangen had ik al het idee dat het vliegwiel te droog was voor deze enorme lekkage en inderdaad; hij lekt nog steeds en veel. Van het schutbord bij het klepdeksel tot de motorsteunen tot de achterdemper; alles is nat. Naar verhouding is de zijde van de carterventilatie nog het meest droog.

Op het forum lees ik maar een paar dingen die lekkage kunnen geven en dat zijn:
-keerringen krukas
-halve rubber ring bij klepdeksel aan schutbord
-carterventilatie

Nu zijn er bij dit blok 2 dingen die mee kunnen spelen;
- de koppakking is vrij recent vervangen, waarbij de cilinders niet losgenomen zijn.
- bij een aanrijding is het blok iets verschoven en zijn de ophangrubbers en uitlaat gescheurd.

Daarom mijn volgende vragen:
-Is er een kans dat de koppakking een oliekanaal naar buiten toe laat lekken en waar zou dit dan ongeveer zijn?
-Zijn er zwakke plekken, bijv. de cilindervoetpakking, die na een aanrijding lekkage kunnen geven?

Ik snap dat het reinigen van het blok kan helpen bij het vinden van de oorzaak, maar ik doe graag alvast wat huiswerk.

Antwoord
#2
De B23 heeft geen cilindervoetpakking heeft, het blok is uit ÃÃn massief gietstuk gemaakt (en goed ook).

Er kan nog wel meer lekken maar niet zo gauw via de koppakking, eerder via de aansluiting oliefilter-blok, kleppendekselpakking, olievuldoprubber
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Lekkage via het oliefilter? Daar is het ook nat!
Filter is vervangen omdat de motorsteun rubbers vervangen moesten worden.

Wat is de oorzaak van lekkage bij het filter?
Antwoord
#4
Er zit een rubber pakking aan de voet van het filter, die een beetje ingesmeerd moet worden met olie voor het aandraaien. Er kan ook nog een oude pakking zijn blijven plakken, en dat geeft ook wel eens een lek.
Misschien is het oliefilter wel op de steun geknald en is de boel wat scheef geraakt?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Als je het blok helemaal schoonmaakt,en dan na een dag normaal gebruik weer kijkt,zou je moeten kunnen zien waar het wegkomt.
Antwoord
#6
Marc1970 schreef:Er zit een rubber pakking aan de voet van het filter, die een beetje ingesmeerd moet worden met olie voor het aandraaien. Er kan ook nog een oude pakking zijn blijven plakken, en dat geeft ook wel eens een lek.
Misschien is het oliefilter wel op de steun geknald en is de boel wat scheef geraakt?

Dat rubber had ik inderdaad vooraf ingesmeerd met olie. (Ook vooraf het filter gevuld met olie) Er is geen ring blijven zitten.
Ik denk niet dat het filter een klap gekregen heeft; De motor is niet van de rubbers gevallen.
Antwoord
#7
Vandaag met de hogedrukreiniger de boel gereinigd.
Het lijkt erop dat het rubber (halve maan) bij het klepdeksel niet goed zit.
Je voelt het daar nat worden, al bij stationair toerental.

Kennelijk met monteren het rubber niet helemaal vlak in de kom gelegd waardoor tussen het klepdeksel en het rubber een kiertje ontstaat.
Of zijn er te kleine versies van het rubber op de markt?
Antwoord
#8
danielk schreef:Nieuwe filter vullen met olie voordat je hem plaatst? Nieuwe erop draaien, blok vol gooien met wat die nodig heeft. Starten, even laten lopen. Zal t peil wat zakken door de olie die in het filter blijft zitten en dan nog een keer navullen. Met verse olie knoeien in t filter en dan ook nog eens een hoop geknoei met erop draaien. Nee dank je. Hou t eenvoudig. Alleen dat rubber met een druppeltje olie in smeren is voldoende.

Als de jerrycan een vul tuitje heeft, wordt het geen kliederboel hoor! Gewoon niet te vol, want het filter zit onder een hoek. Ik wil gewoon zsm oliedruk.
Antwoord
#9
Het maantje krimpt en wordt hard door de jaren. Volgens mij heeft mijn broertje er nog ÃÃn liggen ergens. Opvullen met wat siliconenkit/pakkingpapier mag ook natuurlijk.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Het halve maantje was nog geen jaar oud. Was 10.000km terug vervangen tijdens het vervangen van de koppakking.
Je kon wel zien dat het net niet helemaal vlak lag, maar de klepdekselpakking had van het hele rubber een afdruk.


Gisterenmiddag bij de plaatselijke autohandel zo,n maantje besteld en vandaag opgehaald.
Ik had het gevoel dat de nieuwe ietsje hoger lag. Voor de zekerheid met blue silicone erop gemonteerd.

De klepdekselpakking heb ik hergebruikt, want mijn nieuwe was van een soort karton en dat scheurde gelijk in bij het distributielager. De oude was meer rubber.
Misschien had ik het karton eerst in de olie moeten zetten zodat het wat flexibeler werd, maar dat is achteraf.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.134 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Motorsteun rechts origineel Volvo, waar te krijgen? TeunTimmermans 1 1.881 7 August 2021, 17:57
Laatste bericht: skidje
  Olielekkage peilstokhouder B200f. polestar-volvo 5 3.805 20 May 2019, 10:19
Laatste bericht: polestar-volvo
  Olielekkage, maar waar? Grey240Polar 22 13.722 18 May 2019, 09:33
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 240 b230f 1991 start wel maar slaat af af bij geen gas geven Alwinvanengeland 5 5.080 2 December 2018, 14:02
Laatste bericht: Marc1970
  Ontsteking vonkt niet maar laat brandstofrelais klapperen. Coenraad 6 7.224 7 August 2017, 11:42
Laatste bericht: 244GL1978
  Motor start koud goed maar sputtert dan even (B200F 1992) Grey240Polar 35 32.855 25 December 2016, 13:37
Laatste bericht: Grey240Polar
  245 B200F start maar af en toe leonmahler 3 3.375 7 September 2016, 12:29
Laatste bericht: Gideon
  Olielekkage klepdeksel Volvo For Life 9 8.530 29 July 2016, 20:06
Laatste bericht: skidje
  Olielekkage Volvo 240, maar waar? Erikvolvolvo 1 3.304 28 May 2016, 16:55
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)