Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
hoe de dimmer doorverbinden?
Kan iemand mij zeggen hoe je de dimmer van de dashboardverlichting 'doorverbindt'?

Mijn dimmer is gaar en ik wil hem er tussenuit halen. Hoe verbind ik de draadjes nu door zonder kortsluiting te maken?

Er zitten vijf draadjes aan de dimmer vast, de onderste is de plus, twee gaan er naar de lampjes boven de kachel en twee verdwijnen er richting tellerkast.

Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
Is het niet handiger de dimmer te vervangen?
Antwoord
Ik heb bij mijn 240 de dimmer ook doorverbonden, maar daar zitten maar 2 draden aan die ik direct heb doorverbonden met kabelschoentjes.

Is die met 5 draden niet gewoon de licht schakelaar?

Volvo 144 2.0 DL Sedan 1973 Blauw
Antwoord
Zijn de 4 uitgaande draadjes niet met elkaar verbonden? (Intern dan) Kun je nameten met een multimeter. Ik gok namelijk dat de uitgaande 4 direct naar de lampjes gaan (dit n.a.v. je opmerking over de richting) Als dat zo is, kun je ze alle 5 aan elkaar zetten.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Die vier uitgaande draadjes zijn inderdaad allemaal min en verbonden met de lampjes en massa.
Maar kan ik ze rechtstreeks op de plus zetten? Ik heb het idee dat er dan kortsluiting komt.
Ik had de dimmer namelijk even ingespoten met WD40 en daarna weer uitgeprobeerd. Toen vloog direct ze zekering eruit.

@Belg: ik dacht nog een dimmertje te hebben uit mijn interieuraankoop bij Volvodiesel maar helaas kan ik hem niet vinden :-(
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
;D
WD40 is ook beslist niet geschikt om te gebruiken op electrische componenten (zegt de gek die ooit dacht dat je je koolborstels van een motor ermee in kon spuiten......)
Vrijwel alle massa loopt via het chassis: +, dimmer, draad, lamp, draad aan chassis. De sluiting lijkt me dan ook een andere oorzaak te hebben. Zal eens zoeken in de bedradingsschema's....
`88 245, B230K, M47
Antwoord
graag, ik dacht dat WD40 net zoiets is als contactspray...
Blijkbaar niet.

Ik kan die draadjes wel even tegen elkaar houden, kijken of de zekering eruit springt (of niet), maar ik wil graag snappen wat ik doe ;D
Antwoord
Nou heb ik geen scanner en om de hele PDF hier te posten.....
Maar even proberen uit te leggen:
Volgens het Greenbook zijn er idd versies met 5 draden / aansluitingen. Sowieso 1x +12V, en een aansluiting van instrumentverlichting welke niet gedimd wordt. (Bij de automaat bv de gearselector.) de resterende gaan naar verlichting welke wel gedimd wordt. Er hangt nergens massa aan de dimmer, dus een sluiting zou niet mogen voorkomen. Tenzij een (losse) fitting ergens tegen de massa hangt. Dat zou kunnen betekenen dat je dimmer niet gaar hoeft te zijn, maar misschien kuren vertoont door de sluiting.
Hoe dan ook, dimmer overbruggen zou probleemloos moeten kunnen.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Wij hebben WD40 op het nachtkastje staan...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
OT:
De volumeknop van mijn autoradio werkte als een soort roulette, sinds ik daar wd40 in heb gespoten doet ie het een stuk beter... Ik begrijp dus dat ik geluk heb gehad dat die radio niet gesmolten is?
244 DL '76
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  dimmer doorverbinden Kogelman 1 721 27 May 2023, 21:59
Laatste bericht: BartJu
  Probleem met de dimmer Dirk242 6 3.956 2 October 2007, 14:03
Laatste bericht: Dirk242
  doorverbinden benz. pomp? omehenk@hetnet.nl 2 2.877 29 December 2006, 00:55
Laatste bericht: Jaap van der Sluis

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)