Berichten: 228
Topics: 12
Lid sinds: Dec 2008
Omdat mijn oliedrukmeter meteen met starten naar rechts schiet en daar blijft hangen, heb ik de VDO sensor en meter van Edwin gekocht. Die horen bij elkaar, dan weet ik dat tenminste zeker. Maar die doet precies hetzelfde! Wat doe ik fout? De meter is goed aangesloten, dat kan niet anders. Bekabelingsschema zat erbij.
Het is een B20 uit 1971, oorspronkelijk een A, maar nu met een injectiekop. Hij rijdt perfect op benzine en gas, geen tekenen van overdruk. Als ik het goed heb, moet een B20 een 'werkdruk' van tegen de 3 bar hebben. Dat is iets van 40 psi. De meter en de sensor gaan tot 5bar, maar schiet dus bij mij daar overheen.
Help!!
Berichten: 1.298
Topics: 26
Lid sinds: Mar 2008
Die werkdruk van 3 bar heeft de motor pas alst'ie echt helemaal warm geworden is.
Koude olie is dikker en levert een grotere druk. Je moet denk ik minstens 15 minuten
gereden hebben wil de olie de juiste temperatuur aangenomen hebben. Geduld dus!
Berichten: 228
Topics: 12
Lid sinds: Dec 2008
Zo hoort het, inderdaad. Maar m'n meter slaat meteen naar maximum. Ik zal de bekabeling nog 's nakijken, maar ik geloof niet dat daar iets mis is. De andere meter en sensor deed hetzelfde.
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Dan zou ik verwachten dat er een draad van de sensor los zit. Oneindig hoge weerstand = meter volle uitslag.
Qua druk waardes: mijn 240 heeft 4 bar op de meter op de snelweg bij 2500 rpm, 70 graden olie. hogere toeren (5000 ofzo) 5 bar en stationair zo rond de 3 bar. Met koud staat het inderdaad snel richting max uitslag.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Bedoel je dat ie al de rechterhoek in slaat als je het kontakt aan zet?(dus bij stilstaande motor)
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 228
Topics: 12
Lid sinds: Dec 2008
Yep, inderdaad. Ik zal de meter met nieuwe bedrading gaan testen.
Berichten: 228
Topics: 12
Lid sinds: Dec 2008
Het was dus een kabelfout. Het werkt! Oliedruk in bars ongeveer gelijk oplopend met toeren in duizenden. Maar m'n toerenteller is stuk, dus precies weet ik het nog niet. Ik zal de bekabeling van de toerenteller ook nog 's nakijken, wie weet.
Wel heb ik nu een sensor en twee meters over. E
Berichten: 98
Topics: 21
Lid sinds: Jan 2010
Waar sluit je zo'n sensor op de motor aan. Heb ook zo'n meter (vdo) op mijn dashboard???
Groet Ramón
Berichten: 228
Topics: 12
Lid sinds: Dec 2008
Beste Ramón,
Je sluit deze aan op de plek waar standaard alleen de oliedrukschakelaar zit, Naast het oliefilter op een B18/B20, bij andere motoren weet ik het niet. Als je ook de schakelaar wilt houden, moet je er een T-stuk inzetten.
groeten, Rob.
Berichten: 98
Topics: 21
Lid sinds: Jan 2010
Ja daar zit mijn olie temp. sensor.. Maar weet eigelijk niet hoe die werkt. Misschien kan ik die ook op mijn druk meter zetten???