Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B21A eruit, B6304 erin, hoe en wat?
#1
Vandaag mijn schoonzusje een 850 estate "kado" gedaan. Als ruil kreeg ik haar 960. Mede als doel van deze ruil: Een 6-cilinder in de schuur.

Deze zelfde 6-cilinder wil ik dolgraag in mijn 244 hebben, nu probeert een B21A het gewicht vooruit te sleuren, een 6-cilinder kan dat veeeeel beter ;D

Nu mijn vraag: ik heb nu dus een B21A met een 4-bak overdrive erachter. De auto is van 1980 (dus oude neus, dashboard etc)
Wat moet er allemaal gebeuren om de 6pitter lopend te krijgen in mijn 244, met automaat EN op LPG.

RDW en verzekeringsissues los ik wel op, het gaat mij uitsluitend om het technische verhaal. Heeft iemand hier ervaring mee? Funsdaf misschien?

Ik zie de opsomming en de "do's en don't' graag tegemoet!


Ohja: er staat natuurlijk nu een 960 van 1994 (oude neus) voor de deur, met een lederen interieur, houtinleg etc, alles is te koop.... Als ik maar alles overhoud wat nodig is voor mijn motor-wissel.
Antwoord
#2
het ligt eraan wat je allemaal intact wil houden, maar het begint met het heel goed uizoeken van de kabelboom. Het goed inlezen in de motormanagement electronica en bijbehorende schema's.

Qua bak zou ik de M90 of automaat die bij de 6-cilinder hoort houden (misschien moet dat ook wel ivm gecombineerde electronica?)

Als je de bestaande electronica vaarwel wilt zeggen, kan je overstappen op megesquirt achtige oplossingen. Daarmee kan je vervolgens ook LPG/LPI aansturen.

Vervolgens ook nog heel veel passen en meten en dingen "afkijken" op andere sites.

Leuk project in iedergeval!
Antwoord
#3
stockholmmarathon schreef:Vandaag mijn schoonzusje een 850 estate "kado" gedaan. Als ruil kreeg ik haar 960. Mede als doel van deze ruil: Een 6-cilinder in de schuur.

Deze zelfde 6-cilinder wil ik dolgraag in mijn 244 hebben, nu probeert een B21A het gewicht vooruit te sleuren, een 6-cilinder kan dat veeeeel beter ;D

Nu mijn vraag: ik heb nu dus een B21A met een 4-bak overdrive erachter. De auto is van 1980 (dus oude neus, dashboard etc)
Wat moet er allemaal gebeuren om de 6pitter lopend te krijgen in mijn 244, met automaat EN op LPG.

RDW en verzekeringsissues los ik wel op, het gaat mij uitsluitend om het technische verhaal. Heeft iemand hier ervaring mee? Funsdaf misschien?

Ik zie de opsomming en de "do's en don't' graag tegemoet!


Ohja: er staat natuurlijk nu een 960 van 1994 (oude neus) voor de deur, met een lederen interieur, houtinleg etc, alles is te koop.... Als ik maar alles overhoud wat nodig is voor mijn motor-wissel.
Hee leuk nog een mede swapper ;D
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Antwoord
#4
Joepie!

Ben een paar stapjes verder mb.t. het lopend krijgen van het geheel in mijn auto.
Weet iemand of er een M46 past op een B6304?

Antwoord
#5
stockholmmarathon schreef:Joepie!

Ben een paar stapjes verder mb.t. het lopend krijgen van het geheel in mijn auto.
Weet iemand of er een M46 past op een B6304?

niet doen je hebt een m90 als je dit project gaat starten doe het dan ook goed en behouw de m90
verder is een las apparaat in buurt wel handig want het is niet plug & play.
verder ga niet beginnen om de kabelboom uit elkaar te halen veel te veel werk, je kunt het beste een zelf maken.
volgens mij is het L.H. 2.4. maar dat weet ik niet zeker. en zul je niet zoveel kabel nodig hebben dan het hoog nodige.
ik geloof dat je 740 motorsteunen nodig hebt die passen schijnbaar al heel ver in de richting.
Ik zou me over de rest nog geen zorgen maken. Nu loopt de motor ook dus zal die dat uiteindelijk ook wel doen.
Het eerste waar ik nu aan zou denken is hoe krijg ik het blok gemonteerd.

Je moet echt alles aanpassen dus uitlaat systeem,aandrijfas inkorten, radiator moet verder naar voren

Daarnaast misschien ook wel leuk zet er meteen een turbo op nu je tog bezig bent.
als je nu meteen aan een groot project begint doe het dan ook goed en maak er iets goeds van
dus bijvoorbeeld zelf een goed uitlaat systeem maken etc.

ik zou zeggen veel succes het zal veel tijd gaan kosten vooral het passen en meten!
oja http://www.turbobricks.com zal er vast wel iets over te vinden zijn
Antwoord
#6
Hier, klik, zie je hoe je de motor steunen kunt aanpassen.
Ik zou eerst de 6 cylinder uit de 960 halen, met alles wat erbij hoort en dan kijken of je de motorsteunen eruit kan schroeven of slijpen en die in de 200 op de juiste plaats vast kunt bakken of liever nog schroeven.
Maak alsjeblieft heel veel foto's en laat ons meegenieten. :-*
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
#7
als je dat leest (oa) heb je meer plek voor een V8, ik heb zo m'n Rover ideeën... 3,5 - 4,2...

en ook http://people.physics.anu.edu.au/~amh110..._swaps.htm
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#8
bedenk je dat je met 2000euro niet klaar bent. gaat je veel geld en tijd kosten. als je a-technisch bent begin er niet aan. zorg dat je 240 casco alle moeite waard is. ik heb een aangepaste 2 serie brug liggen voor 7/9serie motorsteunen. je wegligging word slechter, je gaat van 200kg voorin naar 400kg voorin (ongeveer). je stuurhuis moet aangepast worden, je gaat klooien aan je kokerbalken etc etc. persoonlijk zou ik geen b6304 ombouwen maar een b234gt (b234 onderblok en rest b204gt) met hetzelfde koppel en meer pk's. je moet de bak gebruiken die al achter de zespitter ligt, rest past niet of kan het koppel niet aan
Antwoord
#9
242-turbo schreef:bedenk je dat je met 2000euro niet klaar bent. gaat je veel geld en tijd kosten. als je a-technisch bent begin er niet aan. zorg dat je 240 casco alle moeite waard is. ik heb een aangepaste 2 serie brug liggen voor 7/9serie motorsteunen. je wegligging word slechter, je gaat van 200kg voorin naar 400kg voorin (ongeveer). je stuurhuis moet aangepast worden, je gaat klooien aan je kokerbalken etc etc. persoonlijk zou ik geen b6304 ombouwen maar een b234gt (b234 onderblok en rest b204gt) met hetzelfde koppel en meer pk's. je moet de bak gebruiken die al achter de zespitter ligt, rest past niet of kan het koppel niet aan

Waar ik het niet mee eens ben is dat het natuurlijk wel vele male vetter is dan een 4 cilinder
waar ik het wel mee eens ben is als je a-technisch bent dat ik eerst zou beginne met een 4 cilinder turbo. want dit gaat veel kennis kosten
Antwoord
#10
Er is eerder een draadje geweest over dit onderwerp geloof ik.

Verder is het best passend te maken, en gebruik NOOOIT een M46 hiervoor.. dat is echt de grootste fout van je leven
M90 of AW40-43 die er in zit gebruiken. Motormanagement ook standaard laten (scheelt
760 | Groen | Snel
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B6304 conversie (3.0 24V met 204PK in een 245) Volvia240 37 32.450 9 February 2023, 00:38
Laatste bericht: Xander bultstra
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 8.817 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  B21A naar B230FT in mijn 244 Nique88 12 6.179 7 February 2021, 12:38
Laatste bericht: Naciremus
  B21A loopt beroerd guido2 7 3.775 30 January 2021, 15:51
Laatste bericht: Marc1970
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 22.906 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 4.899 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  vochtproblemen koude start b21a LPG 245GLE1981 15 12.028 6 December 2018, 08:44
Laatste bericht: henqui
  Motorstoring B21A TransferSmout 17 12.953 24 August 2018, 20:56
Laatste bericht: Marc1970
  Moeite B21a afstellen Nivek 18 16.854 21 April 2017, 22:32
Laatste bericht: Nivek
  B21A 4-bak naar B... Automaat hugo 8 6.738 5 September 2016, 18:22
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)