Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
autoradio inbouwen: 2 din mogelijk?
Ik wil een moderne autoradio in gaan bouwen in mijn 164, en wil graag weten of het mogelijk is qua ruimte om een 2 din autoradio in te bouwen? Ik weet dat het niet in het gat kan, maar als ik dit groter zou maken heb ik dan wel de ruimte erachter?
En zo niet, is een normale 1 din autoradio zonder problemen mogelijk?
Ik wil een compo set inbouwen in de deuren, heeft iemand nog tips waar/hoe dit het beste kan?
Volvo 164 E 1973
Antwoord
oude of nieuwe dashboard?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
speakers in de deuren, blijft lastig als je wat groter wil. In de vorige 140 had ik voorin 2weg zitten, de middentoners boven in de deur, net als de 200 serie. Als je maar rekening houdt met de raamslinger. De tweeters lagen in de hoek onder de voorruit. Met tweeters is het de keus of je ze direct wilt richten of dat je wat verstrooiing toestaat via het gladde glasoppervlak, hang af van de "hardheid" van de tweeters. Via de ruit worden ze wat vriendelijker.. En kun je op een eventueel filter nog wat instellen.. fase/tegenfase

In mijn huidige auto komt er 3weg voor in, tweeters weer boven op, ook om reflectie tegen andere interieurdelen tegen te gaan, miden-hoog bovenin de deur, miden-laag onderin. Ik maak van MDF panelen die op de deur komen, bekleed met hetzelfde materiaal zodat de speakers ook nog wat gericht kunnen worden en het komt de klank ten goede. Liefst op eoa manier afdichten richting de holle ruimte van de deur, das alleen maar verlies. Doe je dat niet, plak dan iig genoeg demping tegen te deurplaat en tussen de binnenzijde en bekleding om het hele ding zo "dood" mogelijk te maken.

Radio in een oud dashboard, als je de originele locatie ad rechterkant wilt gebruiken is ruimt geen probleem, erachter waait het behoorlijk. Ik bouw hem in het kastje in omdat ie dan uit zicht is en omdat het dashboard nog origineel dicht is.

Late dashboard, hangt er van af hoeveel versterking het toestel heeft, daardoor kan de diepte variëren en jan ie er misschien niet helemaal in..

Antwoord
Jambon schreef:oude of nieuwe dashboard?

Het nieuwe dashboard.
Volvo 164 E 1973
Antwoord
Jambon schreef:speakers in de deuren, blijft lastig als je wat groter wil. In de vorige 140 had ik voorin 2weg zitten, de middentoners boven in de deur, net als de 200 serie. Als je maar rekening houdt met de raamslinger. De tweeters lagen in de hoek onder de voorruit. Met tweeters is het de keus of je ze direct wilt richten of dat je wat verstrooiing toestaat via het gladde glasoppervlak, hang af van de "hardheid" van de tweeters. Via de ruit worden ze wat vriendelijker.. En kun je op een eventueel filter nog wat instellen.. fase/tegenfase

Late dashboard, hangt er van af hoeveel versterking het toestel heeft, daardoor kan de diepte variëren en jan ie er misschien niet helemaal in..

Ik zit te denken aan 13 cm of 16,5 cm (Herz HSK 165 bv; of deze http://www.caraudiobuff.com/hertz-hsk-165/). Wat voor materiaal gebuik je voor demping? Zijn er nog problemen met vocht waar ik rekening mee moet houden?
En monteer jij het MDF op de deur? Ben benieuwd hoe dat eruit ziet, heb je misschien een foto van je oude auto?
Bedankt in ieder geval voor de tips!
Volvo 164 E 1973
Antwoord
ook toevallig, ik heb die 165 nieuw in de doos staan.. Big Grin Kende het niet maar de winkel waar ik al jaren kom heeft Infinnity niet meer omdat de kwaliteit achteruit is gegaan. Infinnity vond ik altijd een fijne gedetailleerde speaker. Als iamnd op het hout van z'n drum slaat, wil ik ook hout horen.

De Herz vond ik als alternatief ook wel fijn klinken. Achteraf kwam ik er achter dat er ook nog een 3weg set van Herz is, nu wil ik binnekort gaan bedelen of ik deze niet kan ruilen.

Foto van de oude situatie is er niet meer, dwz, ik heb wel de oude panelen met een nieuwe kaart in deze auto geplaatst, ben alleen nog niet zover met de voorkant. Bovendien zat daar alles gewoon in de deur, zonder poespas, toen wist ik niet beter..

Het MDF krijgt de vorm van, ja hoe leg je dat uit, ad bovenzijde wordt ie zo groot mogelijk en bestrijkt het deel tussen de armligger en de voorzijde deur, tot aan waar het dashboard erover heen steekt. Naar onderen toe tot zover de slinger het toestaat. Mogelijk krijg ik het voor elkar om elektrische raambediening van een 200 te monteren, dan maakt het niet uit en zal het paneel doorlopen tot onder aan. Vervolgens wordt de onderzijde dubbel en loopt ie dan door naar achteren. Dan creeer ik ook nog een aflegvak in de deur.. Me dunkt dat er dan voldoende klankbord ontstaat. Monteren wordt iig schroeven, ik denk er aan om de gaatjes te verzinken, de bekleding "prop" je ook in het gat en vervolgens een geschikte afwerkdop er in die net over het randje valt. Anderzijds, de bekleding zit deels met luxe ringen en verzonken schroeven gemonteerd, als ik zoiets in de "winkel" kan vinden, maar een maatje groter kan dat ook, op die manier blijf je in de buurt van het ontwerp. Net zo "knullig" ze maar..

Dempen doe je met de bitumenmatjes uit de materiaalzaak, net als in de kofferbak en de binnenschermen. Zijn zelfklevend. Als de de bekleding er af haalt kom je vanzelf bovenin een opening tegen, die kopieer je op de bekleding voor locatie. Houd er wel rekening mee dat je die 165 niet makkelijk kwijt kunt als je gewoon in de deurkaart gaat werken, dan moet ook het gat in het blik er achter groter.

Vocht, moderne speakers zijn niet meer van karton, klinken daardoor ook beter en trekken zich van de omgeving niks meer aan. Wat ik wel doe (net verzonnen..) is eerst in het gat van de deur zo'n stuk demping te plaatsen, fhön (föhn.?) er op en eea het gat in drukken met een ballletje oid zodat je een waterdichte, acoustisch dempende kap krijgt, moet werken..

Ga je de boel alleen aandrijven met een radio? Mij is geadviseerd om een versterker te gebruiken omdt de voeding alleen het niet trekt, iig, snel aan z'n max zit en dat gaat ook ten koste van het geluid. Nu gebruik ik al jaren dezelfde Soundstream "machine" dus dat zit wel snor..

(waarom zitten dingen überhaupt snor.. ??? )

Antwoord
Duidelijk verhaal, thanks, ik ga eens kijken wat ik kan gaan knutselen. Ik denk dat ik begin met een enkele radio, ik kan altijd nog een versterker plaatsen als dat nodig is. Ik heb er tot op heden geen problemen mee gehad (heb meestal pioneer, daar zitten best goede versterkers in).

Jambon schreef:(waarom zitten dingen überhaupt snor.. ??? )

Dat is dus niet helemaal duidelijk Smile :

Citaat:e herkomst van snor zitten is helaas niet bekend. Van Dale (2005) vermeldt dat deze zegswijze misschien vergeleken moet worden met dat heeft ponum ('gezicht'), dat weer vergelijkbaar is met smoel hebben ('karakter hebben'). Misschien is snor als 'opvallend onderdeel van het gezicht' na verloop van tijd voor het gezicht als gehÃÃl gaan staan. Daarmee blijft echter onduidelijk hoe dat zit wel snor zijn huidige betekenis heeft gekregen.

Zie ook http://www.onzetaal.nl/advies/snorzitten.php
Volvo 164 E 1973
Antwoord
ok, nog even off-topic dan... ben bang dat ook dit een typisch en vaag NL fenomeen is, waarom kan gezichts beharing aangeven wat de kwaliteit van een bepaald onderwerp of artikel is. En die die optiek, wie heeft er in godesnaam grapjurken, -jassen en lolbroeken in z'n garderobe hangen...!?

Geen land ter wereld waar dergelijke vergelijkingen voorkomen...

It sit's moustache allright..? Witzjacke..? Plaisirpantalon..?

Maison de foux..!!
Antwoord
Versterker lijkt me niet noodzakelijk! Een beetje radio heeft namelijk 4x50w rms. D'as meer dan voldoende. Zorg dat je niet te dunne speakerdraden gebruikt en dat je een rechtstreekse massa vanaf je accu pakt (ipv via een draadje van een klokje in de buurt)

Heb zelf een set in de Combi van mn ouders gemaakt, twee tweeters onder het dashboard, twee 2-wegspeakers in de deuren, en 2x 12inch subs in de kofferbak. Die subs zijn meer voor de grap erin gemaakt, dan dat het de kwaliteit van het geluid ten goede doet. (wel leuke tegenhanger van golfjes, honda civics etc.)

Groet, Boele
Groeten, Boele
Antwoord
hang er maar eens 1 tussen, en je proeft het verschil... Wink
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Overdrive 164 inbouwen Rin 17 20.631 16 March 2016, 21:43
Laatste bericht: Rin
  Volvo 142 B21a inbouwen (rembekrachtiger?) Bas. 7 6.314 20 August 2011, 12:59
Laatste bericht: Marc1970
  B21 blok inbouwen in een 142 leerling142 32 23.292 7 November 2009, 21:01
Laatste bericht: Jambon
  Automaat inbouwen in mijn 164 (71') waz 12 11.322 7 January 2009, 02:36
Laatste bericht: waz

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)