Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Naar aanleiding van mijn
kortstondige te koop advertentie meldde Marc1970 dat ik de onderdelen ook kan gebruiken om een B20 mee op te voeren.
Om die info (en de vervolgposts) niet verloren te laten gaan als de advertentie verdwijnt, even een nieuw topic.
Marc1970 schreef:Wat op de plek zit waar in de B20 de nokkenas zit, is de hulpas.
De zuigers kan je in een uitgeboorde B20 met 8 boutskrukas stoppen, en zo een onherkenbare B21 met onderliggende nokkenas maken.
Toevallig heb ik namelijk zo'n B20 met 8 bouts krukas.
Wat moet ik allemaal uit de B21 halen en overzetten?
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
drijfstangen en zuigers, volgens mij heb je het dan. wil ik ook gaan doen, heb al een set nieuwe B21 zuigers gekocht. mijn B20 heeft ook al de 8 bouts krukas.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 11.647
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De drijfstanglagers zijn hetzelfde,
http://volvoklassiekeronderdelen.nl/shop...cts_id=692
De zuigerpennen zijn hetzelfde, 24 mm. De lengte vd drijfstangen is ws. hetzelfde, afstand zuigertop-zuigerpenhart is voor beide motoren 46 mm.
Volgens mij kan je dus in elk geval vanaf de krukas en waarschijnlijk ook vanaf de zuigerpen de B21 onderdelen gebruiken.
Een B20 koppakking voor de 92 mm boring vd B21. KG Trimning heeft/had een big bore gasket, "Specialförstärkt med skärkant till B20/B22 från steg 3 samt 92.00-93.00 borrning. 019-306 655:- ", Cometic heeft een MLS versie bij v-performance te koop, iets duurder.
Compressie gaat ook aardig omhoog natuurlijk, er wordt nu 140 cc meer in dezelfde B20 verbrandingskamer geperst. Met een B20A/F kop kom je misschien nog aardig terecht? Reken maar uit en schaaf de zuiger/verbrandingskamer bij naar wens.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.647
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
stage 3, niet iets meer voor op de weg vrees ik..
Berichten: 11.647
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Zolang die maar op de boring past. KG Trimning heeft er natuurlijk een geflowde kop bijgemaakt etc om het maximale uit de 140 cc extra te krijgen, maar met je alledaagse kop heb je ook al het effect van 7% meer cc.
Wordt al gauw een dure hobby, opvoeren met KG Trimning. Ik zou deze B21 zuigers (zijn nog als nieuwe) als alternatief zien voor overmaat B20 zuigers, als je toch al een B20 gaat opboren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Dat ga ik ook inderdaad doen. Ik bewaar deze zuigers met drijfstangen voor als ik m'n B20 ga laten opboren.
Hierop komt dan een B20E of B20F kop (met standaard al iets grotere kleppen).
Dit in combinatie met een TT5 nokkenas en dubbele solex carburateur.
De simons uitlaat met spaghetti spruitstuk maakt het dan compleet.
Dit alles aan te sluiten op een M410 bak uit een 1800E.
Wellicht uiteindelijk ook met een achteras van een 1800ES om achter schijfremmen te hebben.
Kan een B20 kop eigenlijk zo op een naar een B21 uitgeboord onderblok?
Of moet ik de kop dan ook laten uitfrezen naar B21?
Is daar überhaupt genoeg ruimte voor.
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De B20 kop kan zo op de big bore B20. Stel de B20A heeft een 1986/8.7/4 = 57 cc verbrandingskamer, dan kom je met 2127 cc op 2127/4/57 = 9,3:1. B21A had de eerste paar jaar 8,5:1, later 9,3:1.
De latere B20A koppen hadden ook al de grotere kleppen.
Zou je, net als Volvo, met 1 simpele carburateur, de sprong van 82 (B20A) naar 100 pk (B21A) kunnen maken?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.647
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Marc1970 schreef:Zou je, net als Volvo, met 1 simpele carburateur, de sprong van 82 (B20A) naar 100 pk (B21A) kunnen maken?
ik heb nu een Stromberg op een gemodificeerde kop zitten en presteert beter dan verwacht..