Topics: 1
hallo.
ben even aan het rond neuzen.
heb het id om een dikke motor in een 2 serie te gaan bouwen.
nou zat ik in eerste instantie aan de 16v te denken en daar evt een turbo of kompressor op te bouwen.
maar denk dat ik daar vanaf zie.
simpel om het feit dat er genoeg standaard motoren zijn die sneller zijn en dus betrouwbaarder zijn.
nou had ik het id om er een 5 pitter in te hangen.
nou is mijn vraag zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben?
welke bak past of moet er een pasplaat tussen?
motorsteunen?
uitlaat?
enz.
ben erg benieuwd.
mvg m van heteren.
Topics: 22
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=163457
carterpan van 960 inkorten
motorsteunen maken
M90 uit 960 nemen, die past direct (M46 en M47 passend maken is zonde tijd, geen verkeerde bakken maar zijn niet geschikt voor erg veel vermogen) of een Getrag bak oid van een BMW. Zijn adapterplaten voor te koop.
verdeler op achterkant kop zit in de weg, dus naar aftermarket ems of iets ombouwen.
inlaatspruitstuk van de 'oude' t5 werkt niet echt in een 240 (gasklep in schutbord). later type t5 spruitstuk werkt wel goed.
...
Al met al best veel werk en aanpassen. ik weet niet wat er onbetrouwbaar aan een 4 cilinder zou zijn, die zijn ook goed stevig. in standaard vorm nog wel een tikje sterker, zeker de B21/B23. De B21 kwam ook met 225 pk van de dealer met de B21ETL tuning kit, om maar een voorbeeld te geven.
De 5 cilinder is wel wat makkelijker op bijvoorbeeld 300 pk te brengen, dat klopt. Maar of het de meerprijs van de hele swap waard is is te betwijfelen.
Alles kan, dat zeker. Enorm moeilijk is het bij Volvo ook niet, ze hebben het niet te ingewikkeld gemaakt en vaak zijn sloop-onderdelen nog in goede staat. Allemaal leuk voor de mensen die nu wat (snels) inmekaar willen knutselen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 1
oke dank u kijk dit zijn net van die dingen die even nodig zijn om te gaan kijken wat ik wil.
met de inlaat enz handige tips.
motor steunen carterpan enz maak ik allemala wle zelf dat lijkt me niet zoon probleem.
alleen idd welk type motor er vaak voor gebruikt word enz is handig om te weten.
maar een originele hand bak van een achterwielaangedreven volvo past achter een 5 cil??
ik hoef ook niet super veel vermogen.
een standaard blok met 225 pk kan het mij in eerste instantie wel doen.
een 4 cil is ook leuk.
ik heb zelfs nog wle een 16v liggen.
maar ja dat roffeltje he
verdere info hoor ik graag.
ja als je zelf kunt lassen etc dat is wel een vereiste voor een project als dit. komt veel bij kijken.
carterpan zelf maken, bedoel je dan zelf inkorten? de carterpan onder de 5 en 6 cilinder dragen bij aan de stevigheid van het blok en het oliefilter schroeft er op etc. zelf namaken kan maar is denk ik 10x meer werk dan op een sloop of van MP een 960 carterpan halen.
versnellingsbak: alleen de 960/V90/S90 bak past. het gatenpatroon van de gietijzeren blokken is duidelijk anders dan dat van de alu blokken. Een automaat van een 960 past ook, is alleen minder leuk. er zijn wel adapterplaten voor de M46/47 maar dat zou ik echt nooit doen. Bovendien kosten die ook best wat. kl-racing.se
roffeltje is erg leuk, we hebben thuis ook een 850. erg fijne motor. de B5324T is volgens mij de 850 t5 motor. in de link naar turbobricks staat het meeste wel uitgelegd. Alleen voor 225 pk/300NM is het heel veel werk, maar dat maakt niet uit, je hebt dan de basis om verder te tunen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 4
Zomaar even een gedachte die bij mij opkomt m.b.t. de APK.
SWAP van 4-cilinder naar 5-cilinder. Levert volgens mij problemen op met de APK aangezien de hoeveelheid cilinders niet overeenkomt met de papieren. En typegoedkeuring.
Opzich leuk project alleen zonde van de tijd als alles terug naar af moet voor de APK.
Misschien dat iemand dit nog kan ontkrachten en het licht op groen kan zetten.
Ik ben benieuwd.
JW je vergeet de M90 bak die achter de 960 met 2,5 liter 6 cylinder hangt...Die past zonder problemen achter een T5 blok. De 3.0s hebben automaten.
Ik zou de laatste T5 blokken vanaf 2000 laten liggen want die hebben VVT etc. Gewoon een T5 van een late 850 of een vroege V70 werkt het beste denk ik. En dan met aftermarket ECU (KMS, VEMS, KDFI) aansturen op basis van BDP signaal met gebruik van een coil-on-plug of een DIS coilpack.
@JohanW: je moet met de papieren van de donorauto en je eigen papieren naar de RDW en daar om laten keuren. Als alles netjes en goed gemaakt is (remmerij ook aangepast etc) dan krijg je binnen twee weken de aangepaste papieren opgestuurd. Totale kosten liggen niet iets onder de 100 euro. Een weggedrag of geluidstest is tegenwoordig niet meer nodig, alleen voor complete zelfbouw auto's.
Topics: 5
Citaat:JW je vergeet de M90 bak die achter de 960 met 2,5 liter 6 cylinder hangt...Die past zonder problemen achter een T5 blok. De 3.0s hebben automaten.
tadaa
Jw240 schreef:M90 uit 960 nemen, die past direct (M46 en M47 passend maken is zonde tijd, geen verkeerde bakken maar zijn niet geschikt voor erg veel vermogen) of een Getrag bak oid van een BMW.
De omkeuring van mijn 760 (meer vermogen en van 6 naar 4 cylinder was iets meer dan â¬50,-.
De remmen werden slechts gecontroleerd op remkracht en balans, verder niets.
760 | Groen | Snel
Topics: 289
past het heel zooitje ook nog in een 140?
Topics: 56
Jambon schreef:past het heel zooitje ook nog in een 140?
Alles is pas te maken, beetje slijpen en lassen ;D
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Topics: 5
Black Moose schreef:Alles is pas te maken, beetje slijpen en lassen ;D
Sounds perfect for me ;D
Een T-5blok in een 240 leggen staat ook op de planning dit jaar, maar niet voor mezelf.
Ik ga er ook nog wat voor moeten researchen...
plsvolvoprojects.blogspot.com