Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 GLE 1983 automaat blijft niet op toeren en slaat af!?
Goedeavond,

sinds een paar weken gebeurt er hetvolgende met mijn volvo 240 automaat (244 staat overigens 244 op het aankoopbewijs?) GLE uit 1983; als ik start kan dit alleen met de Choke vol open; warm weer koud weer nat/droo maakt niet uit. Zonder Choke start hij niet. Voorheen ging dit vele malen beter. Maar goed daar valt mee te leven.
Na de start rustig wachten tot ie een beetje warm is geworden en dan langzaam de choke weer in (is al veel beschreven hier) en danzou[/i] hij op +/- 900 toeren moeten blijven draaien. Helaas gebeurt dit niet. Zonder choke zakt ie terug naar 0 toeren en slaat de motor af! Als ik dan gas bijgeef en m op 1000 toeren hou kan ik er prima mee rijden. Maar dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn; in file voor het stoplicht als altijd voet op het gaspedaal is ook niet handig als mijn vriendin er eens een keer in wil rijdenWink
Vraag is wat daavan de oorzaak kan zijn? Wat kan ik eraan doen?

ik heb de bezinepomp vervangen (die aan het blok), bougies bekeken en deze zien er keurig uit, met remmenreiniger rondom het inlaatspruitstuk en carb gespoten; geen zichtbaar/merkbaar verschil. Alle slangetjes van de carb (Pierburg 175 CDUS) zijn een jaar geleden vervangen en er zijn geen scheurtjes te zien. Luchtfilter is schoon...
Als ik aan de stationairschroef aan het inlaatspuitstuk draai (helemaal indraaien) dan geberut er niks?! Ook darna weer opendraaien (vier slagen rechts) geen merkbaar verschil..
Ik hoop dat jullie wellicht een idee hebben! Ben al blij met elke suggestie!

Ben

Antwoord
Valse lucht door een groot gat ergens? Membraan vd carb lek? Toch wel iets met brandstof of lucht, ws. in de carb.

Met de choke vol uitgetrokken, valt er dan mee te rijden? Reageert normaal op gasgeven? Is eigenlijk een probleem met niet stationair willen lopen dan.

Is het anti-running on klepje kapot? Klikt-ie als je de contactsleutel omdraait of de stekkers lostrekt?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Citaat:anti-running on klepje kapot
was ook mijn eerste gedachte. heb ik nl. ook gehad.
Dus motor op contact zetten en van het anti-runningklepje (zit op je spruitstuk bij de carburateur) lostrekken, als je 'm hoort klikken dan werkt ie.
Als ie niet klikt, meet dan de spanning op het stekkertje (of sluit er een lampje op aan)
Als je wel spanning hebt, draai dan het klepje uit het spruitstuk en knip het paddestoeltje van het klepje af en plaats het terug.
Problem solved!
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
niet altijd... bij mij slaat hij ondanks het verwijderen van deze anti running-on klep, nog steeds af. Maar misschien heeft het bij mij wel met de lpg-verdamper te maken.

Jij rijdt niet op lpg geloof ik?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
Kan het misschien aan de contacpunten liggen. Wanneer zijn deze vervangen/afgesteld.
945 GL 1993 en de V70 t6 uit 2011 Flamengo red.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Antwoord
Membraam vand e Carb. zou het kunnen zijn..Ik heb (nog) geen idee hoie ik die kan vervangen, maar daar ga ik eens naar kijken dan..
Met de Choke vol uitgetrokken valt er mee te rijden; maar als ik bijvoorbeeld opd e snelweg rijd druk ik de Choke gewoon weer helemaal in; dan rijdt ie ook soepeltjes...Ik kan m zelfs wel zonder choke aan de strat krijgen , maar altijd met tegelijekrtijd gas geven..Stationair lopen zonder extra gas bij geven doet ie dus alleen als de Choke minstens driekwart uit staat.

Ik heb nog nooit van een antirunning klepje gehoord? Ik ga eens kijken. Wat bedoel je met het paddestoelje van het klepje?

De contact puntjes zijn 8 maanden geleden ruwweg afgesteld (met stroommeter afgesteld; dus niet met stroboscoop)..

thanks voor alle reacties; als jullie naar aanleiding van dit nog meer tips hebben; graag! Ik laat jullie weten als ik naar het antirunning klepje heb gekeken en de contactpuntjes opnieuw heb afgesteld..
Antwoord
Antirunning klepje; zie de foto in [urlhttp://volvolvo.nl/forum/topic,8606.15/]dit[/url] draadje. Het is het klepje met het stekkertje er aan.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
ah thanks, dat dacht ik al..Of ik het draadje eraf haal of niet; dit maakt geen verschil...Hoort waarschijnlijk wel verschil te maken? Wat is de functie van dit dingetje?..gr!
Antwoord
voorkomt nadieselen (ook niet zo lang geleden geleerd van Marc hier op het forum ;D)

Maar hoor/voel je hem ook niet schakelen als je het contact aanzet?

Zo niet, dan is hij kapot of krijgt hij geen stroom. Dat laatste zou je kunnen checken voordat je besluit hem los te draaien en het steeltje eraf te knippen. Ze schijnen ook zonder te kunnen... Je kan er eventueel een passende moer indraaien.

Als hij wel schakelt, is dat het probleem niet. Zonde om een goed werkende kapot te knippen!

Ben benieuwd!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
Hoe is de gasklep eigenlijk afgesteld? Wat is het CO?
De B19A van mijn broer liep eens veel te arm (ik geloof 0,2%?). Reed er niet minder om, maar stationair draaien was er niet bij.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 373 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
  volvo 244 uit 1977 met alleen LPG skidje 16 10.575 5 January 2025, 19:54
Laatste bericht: BartJu
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 458 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 534 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Geen toeren kunnen maken (opgelost) superD 10 1.356 16 August 2024, 08:22
Laatste bericht: superD
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.134 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 832 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.251 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.648 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 812 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)