Topics: 31
Vandaag viel me op dar de temperatuur sensor vrijsnel omhoogklom omvervolgens niet meer te zakken. Thuis aangekomen was er koelwater verdwenen. De bovenste koelwaterslang was heet maar de onderste was gewoon nog koud! Mijn eerste diagnose:thermostaat stuk.....
Deze vanavond vervangen maar probleem niet verholpen >

Er is geen water weg. Maar weer bovenste slang heet water ondertse slang van radiateur koud ook reservoir van koelvloeistof is gewoon koud.
Wat kan hier aan de hand zijn. Lijkt wel een blokkade ergens. Zou de waterpomp naar zijn grootje zijn? Of de radateur stuk? Of zou weer de thermostaat stuk zijn (kans is natuurlijk klein want ding is nieuw)
ik hoor graag van jullie wat jullie denken!
Topics: 5
Door een kapotte thermostaat gaat je motor niet zomaar oververhitten hoor.
Dit kan komen door een verstopping inderdaad. Misschien geen slecht idee om je radiator es te spoelen, wellicht is die verstopt.
Ooit een of ander leakstop-middeltje gebruikt? Dat zijn meestal boosdoenders.
plsvolvoprojects.blogspot.com
Nee geen leakstop gebruikt of zo nu heb ik hem nog maar een half jaar dus de vorige eigenaar zou het gebruikt kunnen hebben maar dat verwacht ik eigenlijk niet.
Van mijn v70 kan ik zeggen dat die het zelfde euvel had en daar was het wel de tthermostaat die het veroorzaakte.......
Hmmmmm.. Een kapotte thermostaat kun je meestal zien aan het feit dat-ie niet snel genoeg warm wordt, tenzij die blijft dichtstaan en het motorcircuit afsluit van de radiator (wat meestal niet het geval is).
Hier nog iemand die koelproblemen had overlaatst. Een korte uiteenzetting over hoe je je koelsysteem kunt spoelen, want ik blijf erbij dat je met een verstopping zit. Afijn, niet jij, maar je auto
Dan voor je reactie.
Net nog even een proefje gedaan met de oude thermostaat. deze gaat in bijna kokend water inderdaad gewoon open........
Het lijkt dus inderdaad wat anders te zijn.
Zou het de water pomp kunnen zijn of toch de radiateur?
Ikzelf denk de radiateur, aangezien je zegt dat de onderste slang gewoon koud is. Als het de waterpomp zou zijn zou je het ook horen, overigens.
Hoelang duurt het tot hij begint oververhitten?
Oververhitten gaat heel snel al na twee km of zo gaat. Meter de lucht in richting rood om daar een m'n onder te blijven hangen. In het draadje wat je aangaf was het een electrisch probleem. Daar snap ik overigens niks van daar was een draad van de dynamo richting schutbord niet goed geïsoleerd. Volgens mij zou dan de meter inderdaad snel kunnen oplopen maar zou de motor gewoon op temperatuur moeten kunnen komen.
Ik had overigens doordat ik snel wilde niet het water uit de radiateur laten lopen. Gewoon de thermostaat eraf water opgevangen in een bak eronder en vervolgens weer koelvloeistof in reservoir gedaan in de veronderstelling dat het ontluchten vanzelf wel goed zou komen..... Zou daar ook nog het probleem kunnen zitten?
Topics: 30
Als je de thermostaat nog eens verwijdert/die slang waar die in zit loshaalt, kun je in de slang die warm wordt een keer goed knijpen. Door de drukgolf zou er dan een stroompje koelwater uit de slang moeten lopen die koud blijft. Als dat niet gebeurt heb je waarschijnlijk een verstopte radiateur... "it's worth a try"; binnen 5 minuten getest.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Ik begrijp niet helemaal hoe ik dat voor elkaar moet krijgen. De koude slang zit namelijk links onderin en als ik daar wil kijken of er een stroompje water uit komt is al het koelwater er al weer uitgelopen omdat dat het laagste punt is. Ik kan wel even knen in de bovenste slang en kijkewat er gebeurt in de slangen aan de andere kant van de radiator. Halverwege de anderkant zit in slang die naar de onderkant van het reservoir gaat. Onderste slang gaat naar het blok. Ik zou trouwens ook verwachten dat het hete water door hhet knijpen in de slang ook door de radiator in de andere slangen zou worden geperst en ik dat dus ook in het reservoir zou moeten kunnen voelen of ben ik nu te optimistisch?
Net de motor weer een tijd stationair laten draaien na een minuut of 8 Begint de meter in het rood te lopen. De bovenste slang is dan nog redelijk koud een beetje lauw! En ik kan hem goed in knijpen. Als ik de slang bovenin knijp voel ik het in de onderste slang dus een verstopping in de radiateur lijkt me niet heel logisch. Water in reservoir en onderste slang blijFt koud. Wat me wel opviel is dat er veel rook uit de uitlaat komt. De motor loopt op lpg. Zou het een probleem met de koppakking kunnen zijn?
Wat een gedoe!