Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gasverdamper [sorry: mengstuk] demonteren
Heb pas geleden bougiekabels, bougies en verdeelkap vervangen, contactpuntjes zijn afgesteld. De motor start veel beter dan eerst en loopt rustig stationair. Na een paar kilometer echter loopt hij 1400 toeren bij een stoplicht. De volgende dag begint het weer van voor af aan. Uit de diverse topics lees ik dat dit vaker voorkomt en dat ik het beste de gasklep schoon kan maken met remmenreiniger en de gasklepas smeren met wat kruipolie.

Nu heb ik de slang van het luchtfilter eraf gehaald. Ik zie echter iets anders dan op de plaatjes op internet. Ik denk dat dat komt omdat mijn auto op gas loopt. Kan het zijn dat ik tegen de gasverdamper aankijk? Het is een soort ring met naar binnen gerichte gaatjes [een beetje zoals op een gasfornuis]. Een en ander lijkt vast te zitten met drie boutjes en ik vraag me af of ik die er als betrekkelijke leek zomaar af kan halen en vooral: eenvoudig weer terug kan monteren.

Als alles los is, kom ik dan alsnog de gasklep tegen? Het gaat trouwens om een Solex carburateur.

Wie helpt me een beetje op weg?

Groet van Niek
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
Ik neem aan dat je het mengstuk bedoeld. Dit is een verdamper.

Maar dat mengstuk kan je rustig loshalen en dan kom je idd de gasklep tegen. Terugzetten moet geen probleem zijn.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
Het leek meer op een mengstuk inderdaad. Komt daar wel gas uit?
Bedankt voor het beantwoorden, ik ga het er morgenochtend dan maar afhalen.
Ik laat even weten of het gelukt is.

Groet Niek

Antwoord
Vandaag de carburateur eraf gehaald en de gasklep gevonden. "Helaas" was deze in prima staat. Alles was schoon en de klep bewoog soepel. Nu is voor mij nog steeds de vraag waarom mijn auto 1500 toeren stationair draait als we voor het stoplicht staan te wachten.

Op de carburateur merkte ik wel iets wat misschien een oorzaak kan zijn. Er zat geen pakking op aan de motorzijde!
Ik wil de plaats waar de pakking normaal licht schoonmaken maar bedacht me op tijd. Ik zag een soort witte pasta die misschien dienst doet als pakking? Ik heb alles er zo weer op gezet en was blij dat de motor gewoon weer wilde starten.
Kunnen mijn stationairproblemen te wijten zijn aan die slechte pakking?

[Afbeelding: carburateur.jpg]

Ik wil er volgende week toch maar een gewone pakking opzetten, het is niet veel werk vooral ook omdat ik weet wat ik nu moet doen.

Antwoord
heeft het asje van de luchtklep speling..? pakking moet r tussen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Spuit eens wat remmenreiniger op de plek waar de pakking hoort te zitten (bij draaiende motor)
Als je toerental verandert, is ie niet geheel dicht, pakking ertussen dus.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Rob schreef:Spuit eens wat remmenreiniger op de plek waar de pakking hoort te zitten (bij draaiende motor)
Als je toerental verandert, is ie niet geheel dicht, pakking ertussen dus.

probeer ook ff ter hoogte van de luchtkleplagertjes...
Antwoord
Kan die truc met remmenreiniger geen kwaad [zeer licht ontvlambaar]?
Stel dat de pakking lek is, kan dat een reden zijn voor een hoger toerental stationair?

Speling asje is me niet opgevallen maar heb er ook niet op gelet; als ik de nieuwe pakking erin zet controleer ik dat nog even. Wat als er inderdaad speling is? Is daar iets aan te doen?

De ingang van de carburateur was trouwens erg zwart en ik kon er niet goed bij. Een paar centimeter in de opening leek een stukje buis te zitten dat enigszins heen en weer bewogen kon worden.

[Afbeelding: ingang.jpg]

Kan ik de volgende keer de carburateur nog meer openen bijvoorbeeld aan de bovenzijde of onderzijde? Ik heb het maar niet gedaan omdat ik bang was dat er allerlei veertjes oid uit zouden schieten en ik het niet meer op z'n plaats zou kunnen krijgen.

Er viel me vanmiddag nog iets op. Als ik de carburateur kantelde, hoorde ik iets klikken/rammelen. Is dat normaal?

Overigens alvast bedankt voor het meedenken!

Antwoord
als er speling op zit zijn de lagerbusjes versleten en kan ie ook daar valse lucht aanzuigen, net als bij de pakking. Dat tikken zal het zuigertje, vlotter of vlotternaald zijn, hoort zo.

is de demperolie bijgevuld? (onder zwarte dopje, liefst ATF, alhoewel en zodra is op een Engelse auto zit men meteen 20W50 roept..)

remreiniger is idd licht ontvlambaar, je moet eea ook niet overdrijven, beginnen met een paar "pufjes" op de cruciale plekken..
Antwoord
Top kan er zo af, zit een lange relaxte veer in. De onderkant loshalen kan je een pakking kosten. Daar onderin zit de vlotter, die tikt. Verder zitten er weinig bewegende delen in zo'n Stromberg.

Die pakking ziet er normaal uit, meest een beetje verfrommeld.

Gaat de chokehevel helemaal terug? Stel het stationair wat naar beneden met een warme motor. Gebruik de choke om de koude motor aan de praat te houden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  LPG mengstuk verstopt? 245GLE1981 5 2.987 6 January 2021, 09:43
Laatste bericht: 245GLE1981
  Demonteren K-Jettronic en optie intercooler MattiBakker 1 1.698 2 August 2014, 13:39
Laatste bericht: Marc1970
  Startmotor demonteren bij 245 met automaat equinox 5 3.723 4 November 2013, 13:30
Laatste bericht: skidje
  distributieriem vervangen zonder de poelie te demonteren. VolvoDick 5 3.609 14 July 2012, 22:08
Laatste bericht: VolvoDick
  LPG-mengstuk Jeroen V 8 7.333 21 January 2011, 17:01
Laatste bericht: Jambon
  LPG mengstuk Solex? Amazonturbo 3 3.132 28 December 2010, 09:35
Laatste bericht: Amazonturbo
  16v kop demonteren Mrhakkie 2 2.227 16 February 2010, 00:28
Laatste bericht: Mrhakkie

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)