Topics: 116
Zoals het onderwerp al aangeeft..
Ik heb gister een poging gedaan om de kleppen van de ama te stellen. Het gaat hier om een b18a.
Afstand moet zijn 0,45 in- en uitlaat hetzelfde, koud warm schijnt ook niet uit te maken.
Methode volgens haynes:
Valve fully open check and adjust
No8 No1
No6 No3
No4 No5
etc. etc.
Dus draaien aan pulley tot No8 volledig open is, ga ervan uit dat ze hiermee bedoelen dat de klep maximaal open is. Beetje heen en weer met de pulley om het max. punt te vinden.
Voelermaatje 0,4 tussen nok (boven de veer en onder het "pootje") no1, deze glijdt er redelijk makkelijk tussen. Vervolgens voelermaatje 0.5 deze wil niet. Zou dus 0,4-0,45 moeten zijn.
Meeste kleppen stonden goed merkte alleen dat er een tweetal wat strakkig zaten, deze aangepast en klaar??
Vind dat de kleppen tijdens het rijden behoorlijk geluid maken, is dit normaal voor een b18?
Stel tips en ervaringen meer dan welkom.
Thanks
Topics: 82
Ja ze zitten ontzettend los. De B18 is ÃÃn van de mooiere rikketik machientjes.
Met de regel van 9 die Haynes gebruikt draai je je een ongeluk, als je het begrip tuimelen kent gaat het sneller.
Tuimelen is het moment waarop de uitlaatklep sluit en de inlaatklep opent, beide kleppen hebben dus geen speling. Beide kleppen van de 'tegenoverliggende' cilinder (die staat dan in TDC van de compressieslag) hebben dan wel speling, en als extraatje 2 andere kleppen ook.
Dus: cil 4 tuimelt, stel klep 1, 2, 3 en 5
Cil 1 tuimelt, stel klep 4, 6, 7, 8
En rijden maar.
Je meting is wat grof, je kan nu 0.405 tot 0.495 mm speling hebben, beter een setje met 0.45 erin kopen. Er is nog een grotere meetfout denkbaar, de tuimelaars (die de klep naar beneden drukken) kunnen in het midden uitgesleten zijn, dan krijg je reusachtige speling die je niet meet (want je voelmaatje overbrugt de slijtage). Maar dan hebben we het over een 500.000 km en meer.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 37
Een B18/20 hebben standaard een blikken kleppendeksel die het geluid eerder versterkt dan dempt.
Een alum. kleppendeksel reduceert het geluid enorm.
[img width=800 height=600]http://i965.photobucket.com/albums/ae132/Dickvolvo244/Alukleppendeksel-1.jpg[/img]
Bij kleppen stellen ging ik als volgt te werk:
als bij cil.1 de kleppen op kantelen (compressieslag) staan kun je de in en uitlaatkleppen van cil.4 stellen en andersom, cil.2 op kantelen...cil.3 kleppen stellen en andersom
Maar de door jou beschreven methode werkt ook goed.
Marc1970 schreef:Ja ze zitten ontzettend los. De B18 is ÃÃn van de mooiere rikketik machientjes.
Met de regel van 9 die Haynes gebruikt draai je je een ongeluk, als je het begrip tuimelen kent gaat het sneller.
Tuimelen is het moment waarop de uitlaatklep sluit en de inlaatklep opent, beide kleppen hebben dus geen speling. Beide kleppen van de 'tegenoverliggende' cilinder (die staat dan in TDC van de compressieslag) hebben dan wel speling, en als extraatje 2 andere kleppen ook.
Dus: cil 4 tuimelt, stel klep 1, 2, 3 en 5
Cil 1 tuimelt, stel klep 4, 6, 7, 8
En rijden maar.
Je meting is wat grof, je kan nu 0.405 tot 0.495 mm speling hebben, beter een setje met 0.45 erin kopen. Er is nog een grotere meetfout denkbaar, de tuimelaars (die de klep naar beneden drukken) kunnen in het midden uitgesleten zijn, dan krijg je reusachtige speling die je niet meet (want je voelmaatje overbrugt de slijtage). Maar dan hebben we het over een 500.000 km en meer.
Thanks! Ga van de week even opzoek naar een setje met 0,45 erin. Draaide me idd een ongeluk gister, zal als ik de nieuwe voelers heb de methode proberen welke jij beschrijft.
Hoe kan ik zien of de tuimelaars versleten zijn? Heb geen idee hoeveel dit blok gelopen heeft.
VolvoDick schreef:Een B18/20 hebben standaard een blikken kleppendeksel die het geluid eerder versterkt dan dempt.
Een alum. kleppendeksel reduceert het geluid enorm.
[img width=800 height=600]http://i965.photobucket.com/albums/ae132/Dickvolvo244/Alukleppendeksel-1.jpg[/img]
Bij kleppen stellen ging ik als volgt te werk:
als bij cil.1 de kleppen op kantelen (compressieslag) staan kun je de in en uitlaatkleppen van cil.4 stellen en andersom, cil.2 op kantelen...cil.3 kleppen stellen en andersom
Maar de door jou beschreven methode werkt ook goed.
Ziet er ook nog eens goed uit ook zo'n alu kleppendeksel. Zet ik op mijn verlanglijstje, form and function top ;D ;D
Topics: 289
klepdeksel kan ik zeker aanraden, je schrikt ervan als je ens met een blikken exemplaar rijdt..!
Topics: 82
Hier een aangepaste voelermaat voor versleten tuimelaars (ik ben ze nog niet tegengekomen):
http://sw-em.com/service%20notes.htm#Engine
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 289
handig, leuke site ook (meteen in de favoriten geschoven) . Lijkt me toch wel zinvol om dan een as met tuimelaars in betere staat te monteren..