Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Is het persà nodig om de waterpomp te vervangen als je de distributieriem vervangt?
Op het oog zie ie er nog goed uit, heeft geen axiale en radiale speling en draait goed rond en is twee jaar en 80.000km oud.
Gaarne input.
Mbt de oliekeerringen hetzelfde, geen lekkage gewoon laten zitten?
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 11.647
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
pomp wordt toch door de v-riem aangedreven? kun je zo bij, vervangen pas wanneer nodig..
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
dat was mijn gedachte ook, maar die oliekeerringen?
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 11.647
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
nou ben ik je ff kwijt.. pompje is toch een op zichzelf staand huisje..? Ik heb die van Yellow ende VVSvenska vervangen zonder verdere onderdelen.. weinig keerring in die gevallen..
Berichten: 274
Topics: 23
Lid sinds: Nov 2009
Heb 8000km geleden waterpomp niet vervangen, want was en is nog goed. Voorste krukaskeerring vervangen, want lekkage. Andere niet vervangen.
Mijn idee: alles wat nog goed is/goed functioneert: niet vervangen. Tenzij het op een plek is waar je niet graag voor een 2e keer wilt komen. Dan is preventief werken een optie. Maar dat is hier niet het geval.
245 DL 1983
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
@Jambon. Ik bedoel de keerringen van de hulpas en de krukas.
Mochten ze gaan lekken, de distributieriem is er ook zo af.
De spanrol vervang ik wel gelijk mee, dat is een wezenlijk onderdeel van het distributieriem gebeuren.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
De krukas zit 180 graden verdraaid, dit was al bij de vorige montage. Daardoor kon ik de ontsteking nooit precies afstellen.
Kan ik nu zomaar de krukas 180 graden verdraaien?
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat kan niet. Als alleen de krukas 180 graden verdraaid is kloppen de kleppen niet meer.
Je kan alles weer vlgs het boekje installeren (dat is altijd een goed idee). Dan wijst je rotor ineens een kwart slag verder op, dus verdraai je de kabels ook.
Of je haalt de verdeler eruit en zet die ook vlgs boekje.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Correct me if i'm wrong.
Krukas draait 1 omwenteling, dan draait nokkenas er twee en de hulpas ook twee?
Dus als ik krukas 180 graden verdraai, moet ik de nokkenas en hulpas ook 1 x verdraaien, dan de distributieriem er op zetten en de verdeler een kwart slag draaien.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Alleen maar alle tandwielen op hun merktekens zetten is genoeg.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969