Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wegvallen vermogen B21A....
#1
Mijn trouwe 1974 er 244 DL heeft het volgende probleem.
Soms valt het vermogen van mijn motor weg. Als ik vol gas geef komt ie niet boven de 2000 RPM uit.
Het gebeurt vooral als ik langzaam rijd. Als ie op stoom is geen enkel probleem.
Motor draait goed.
Als ik de 244 langs de kant zet en even uitzet en een paar minuten later weer start dan loopt ie weer gewoon.
Gisteren ging opeens mijn linker knipperlicht signaal zeer vaag branden, olie lampje heel zacht flikkerend branden en ook mijn brake failure lampje. Best spannend in de spits op de ring van Antwerpen!
Een hele kermis dus ;-)
Remmen, olie etc gecontroleerd. Alles is in orde. Brake failure lampje blijft branden terwijl het kabeltje naar de sensor al 2 jaar geleden is los gehaald, ook apart

Kleppen zijn maand geleden gesteld en bougies vervangen maar daarna nooit problemen gehad.

Ik verdenk zelf een electronisch probleem maar heb geen idee waar te zoeken. Recentelijk niets verandert.

Wat gedaan?

De rotor los gehaald en schoon gemaakt, bougies kabels los gehaald en weer er op gezet, zekeringen schoongemaakt.

Iemand idee waar te zoeken?
#2
wat betreft remlampje; misschien komt je losgehaalde schoentje ergens tegen de carrosserie (of motor) aan en maakt contact/massa, waardoor je lampje gaat branden.
Of je handremschakelaartje is niet goed ingedrukt.
#3
Ik snap niet helemaal hoe de motor in een langzaam rijdende auto anders reageert dan in een snel rijdende auto.

Maar als-ie niet lekker optrekt kan je de contactpunten eens nakijken of ze nog net iets bol zijn en 0,4-0,5 mm maximale opening hebben.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
#4
Zou goed kunnen idd. Wel toevallig dat het samen valt maar zal er eens weer onderkruipen en wegbuigen. Probleem met brake failure lampje staat denk ik los van wegvallen motorvermogen ...
#5
Marc1970 schreef:Ik snap niet helemaal hoe de motor in een langzaam rijdende auto anders reageert dan in een snel rijdende auto.

Maar als-ie niet lekker optrekt kan je de contactpunten eens nakijken of ze nog net iets bol zijn en 0,4-0,5 mm maximale opening hebben.

Snap ik ook niet...op de snelweg geen probleem als ie loopt........contactpunten zou ik moeten laten controleren.
Heb toch het vermoeden/gevoel dat het een klein electronisch euvel is.......kan het alleen niet onderbouwen;-)

Het is ook niet een kwestie van alleen niet lekker optrekken.....hij komt gewoon uberhaupt niet meer boven de 2000 RPM.
Als ie weer "oppakt" loopt ie weer als vanouds.
#6
Zo'n zwak oplichtende "kermis" is typisch voor een haperende / defecte bobine of spanningsregelaar.
Daar maar even naar kijken.
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
#7
Rubicon schreef:Zo'n zwak oplichtende "kermis" is typisch voor een haperende / defecte bobine of spanningsregelaar.
Daar maar even naar kijken.

Bobines heb ik nog wel liggen kan ik eens verwisselen....spanningregelaar van de dynamo bedoel je neem ik aan?
Eventuele switch van bobine kan het weg vallen van het vermogen verklaren??
#8
In 1974 had je nog de externe spanningsregelaar neem ik aan. Die zijn vrij stevig. Je kan de koolborstels achterin de dynamo eens bekijken, er moet iets van 5 mm uitsteken.
Staan de V snaren nog goed strak?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
#9
Marc1970 schreef:In 1974 had je nog de externe spanningsregelaar neem ik aan. Die zijn vrij stevig. Je kan de koolborstels achterin de dynamo eens bekijken, er moet iets van 5 mm uitsteken.
Staan de V snaren nog goed strak?

V snaren staan strak. Spanningregelar moet ik nog bekijken. Kan het vermogensverlies te maken hebben met de bobine of heeft dat er niets mee te maken?
#10
dynamo die vastloopt? niet aannemelijk want dat hoor je. lampenkermis kan massaprobleem zijn. zekeringen al schoongemaakt?


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 8.817 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  B21A naar B230FT in mijn 244 Nique88 12 6.179 7 February 2021, 12:38
Laatste bericht: Naciremus
  B21A loopt beroerd guido2 7 3.775 30 January 2021, 15:51
Laatste bericht: Marc1970
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 22.906 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 4.899 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  vochtproblemen koude start b21a LPG 245GLE1981 15 12.028 6 December 2018, 08:44
Laatste bericht: henqui
  Motorstoring B21A TransferSmout 17 12.953 24 August 2018, 20:56
Laatste bericht: Marc1970
  Moeite B21a afstellen Nivek 18 16.858 21 April 2017, 22:32
Laatste bericht: Nivek
  Koude start - slecht lopen - geen vermogen - inhouden Doeke Dobma 29 34.610 1 April 2017, 05:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  goed lopen op benzine geen vermogen op lpg Dirk86 6 5.736 25 March 2017, 21:05
Laatste bericht: Dirk86

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)