Berichten: 11
Topics: 5
Lid sinds: Nov 2011
Besten,
Mijn 240 polar uit 1993 met een b200f motor wil de laatste tijd slecht starten bij nat weer en wil dan vooral niet accelereren totdat de motor volledig warm is, dan doet hij het uitstekend. De motor slaat wel in een keer aan, zij het met horten en stoten. Als ik dan gas geef houdt ie in en bij het gaspedaal diep indrukken gaat ie na het stotteren in een keer draaien.
Ik heb een jaar terug nieuwe bougies, bougiekabels en bobinekabel erin gezet. De rotor en kap zien er nog goed uit. Brandstofrelais is nieuw. Vorige maand is de inlaatspruitstukpakking vervangen, want hij lekte waardoor de motor ging schudden. Daarvoor bestond het probleem echter ook al. Er zijn geen foutcodes.
Ik vind het vooral vreemd dat hij het prima doet als de motor op temperatuur is, dan start ie ook meteen. Iemand enig idee, misschien te weinig brandstofdruk?
Groeten!
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
19 October 2012, 19:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 October 2012, 20:01 door Marc1970.)
Vreemd. Komt er zwarte rook uit de pijp na zo'n natte start (teveel benzine door iets) of enorm veel witte rook (koelwater in de cilinders dankzij koppakking)? Moet je wel eens koelwater bijvullen?
Brandstofdruk is niet zo'n veelvoorkomend issue met deze motor. Begin eens met de temp sensor voor de computer los en weer vast te maken, deze zit (heel handig) verstopt onder het inlaatspruitstuk, onder inlaat 3. Haal het vacuumslangetje van het tuutje voorop de brandstofrail af en snuffel of er benzine in zit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Die spam-Vietnamees begint aardig irritant te worden.:mad:
http://stopforumspam.com/ipcheck/113.172.77.56
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
Ik zou het in 1e instantie toch op vocht houden wat is verdampt als je motor warm is. Rotor en verdeelkap kosten bijna niets om te vervangen en zouden mijn 1e gok zijn. Soms zit er een heel klein haarscheurtje in die je bijna niet kan zien.....
Te weinig brandstof heeft er vlgs mij weinig mee te maken, aangezien het alleen bij nat weer optreedt -> dat zou dan altijd moeten optreden.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 11
Topics: 5
Lid sinds: Nov 2011
Bedankt voor de reacties. Ik heb niet de indruk dat de koppakking lek is, er komt ook geen witte danwel zwarte rook uit. Marc bedoel je de koelwatertemperatuursensor van het injectiesysteem? Ik kan daar, zoals je zelf al zegt, niet bij, maar deze is vorig jaar vervangen omdat ie stuk was, waardoor de motor helemaal niet meer wilde starten bij koud weer. Dat loste dat probleem ook meteen op. Heb wel even de accu eraf gehaald, waardoor de auto naar mijn mening al iets beter startte.
Als ik het vacuumslangetje los maak ruik ik brandstof. Hoort deze trouwens redelijk los te zitten, of in ieder geval zo los dat je hem er met de hand gewoon af kan halen?
Wat mij verder opvalt is dat de auto als ik rustig gas geef wel normaal gaat draaien, maar bij het in een keer flink opendraaien van de gasklep houdt ie dus in. Iemand ideeën? Toch maar de rotorkap e.d. vervangen, zitten er 3 jaar op denk ik. Bedankt voor de hulp!
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Je kan eens in de verdelerkap kijken of er dikke zwarte strepen koperresidu inzitten en die weghalen. Verder gaan die dingen bij mijn 240 minstens 100.000 km mee.
Het vacuumslangetje zit gewoon pas, niet vreselijk klem of zo. Als er echt benzine in die slang zit, is de drukregelaar stuk (dan krijg je een te rijk mengsel, en een iets hogere brandstofdruk).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969