Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Orde in de chaos bij EGR vacuum
Bij mijn 245 uit 1986 zit een EGR klep, in samenwerking met de Solex Cissac. Deze wordt bediend door vacuumslangetjes en een vacuumbox. Ik ben van plan om deze EGR klep af te koppelen. En als ik dit doe dan wil ik het ook graag goed doen.
Dat houdt in dat ik niet alleen een muntje wil plaatsen bij het inlaatspruitstuk, maar dat ik ook de pijp en de vacuumbox wil verwijderen.
En indien mogelijk meer onderdelen die hiermee te maken hebben.
Hiervoor ben ik wel wat gegevens nodig, die moeilijk te vinden zijn. Namelijk welk slangetje doet wat. En hoe werkt het geheel precies.
Ik heb wel al begrepen dat de klep alleen opent als de motor goed warm is, en als er genoeg toeren gedraaid wordt.
Het geheel bevat volgens mij 5 slangetjes, maar dat weet ik zo niet zeker. Deze slangetjes hebben verschillende kleuren. Wie weet hier meer van en kan het eens goed uitleggen?
Antwoord
Volgens mij snapt niemand nog niet bij benadering hoe dat werkt, ik niet in elk geval.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Nou laat ik dan zelf eens aftrappen met:
Het gele slangetje gaat rechtstreeks van de vacuumversterker (box waar de vijf slangetjes op aangesloten zijn) naar de EGR klep. Als de box hier vacuum opzet gaat de EGR klep open en is er verbinding tussen het uitlaatspruitstuk en het inlaatspruitstuk. De klep kan je testen door de gele slang bij de box los te halen met lopende motor (stationair), dan mag de motor niet anders gaan lopen, anders is je klep stuk. En als je aan het gele slangetje zuigt moet de motor echt anders gaan lopen of zelfs afslaan. Ik heb voorlopig bij mij het gele slangetje verwijderd en een stukje bij de box laten zitten waar ik een boutje ingedraaid heb. Nu weet ik dat de klep niet bediend wordt.
Als iedereen die er iets vanaf weet zijn stukje schrijft dan kunnen we dat misschien samenvoegen en met afbeeldingen en foto's uitwerken naar een soort handleiding.
Ook gaan er twee slangetjes rood en groen naar de carburateur. Deze komen ook vanaf de box. Weet iemand waarvoor deze precies zijn?
[ATTACH=CONFIG]620[/ATTACH]

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  vacuum-gestuurde lpg hoofdstelschroef? BartJu 0 276 8 March 2024, 22:07
Laatste bericht: BartJu
  vacuum slangen geklooi bij LPG ombouw? 245GLE1981 2 3.192 22 December 2014, 17:17
Laatste bericht: 245GLE1981
  Help! problemen met aansluiten vacuum slangen volvo 164e 1972 hendrik164e 6 6.030 29 May 2012, 22:38
Laatste bericht: wreccer
  Zal vast wel al eens een keer aan de orde zijn geweest... Dirk342 7 5.302 19 February 2012, 20:59
Laatste bericht: Marc1970
  vacuum gebruiken om zuigertje stromberg op te tillen Jeroen V 31 16.294 5 August 2010, 20:21
  Vacuum carburateur stationair te rijk Sander Verhoef 6 5.389 16 February 2010, 23:40
  Vacuum motor en carb en rembekrachtiging hellohaas 3 2.996 9 July 2008, 19:02
Laatste bericht: jos245
  LPG: startsystemen en vacuum Gerben 0 1.956 2 October 2005, 12:26
Laatste bericht: Gerben

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)