Dag beste mensen,
onze oranje volvo 145 uit 1973 met een b20A motor liet ons helaas op koning(inne?)dag staan, en wilde niet meer starten.
Anwb kwam langs, en zag al vrij snel dat de verdeler achterstallig onderhoud had, nergens vet te vinden, versleten contactpuntjes etc etc.
Nu wil ik graag de hele handel vervangen en weer opnieuw afstellen, hoe doe ik dat?
Ik kan nergens een goede manual vinden
Wel engine manuals etc, maar niet een beschrijving voor de verdeler enzo. Kan iemand me daarmee helpen?
ik vond ook het volgende :
Mijn huidige en ook mijn vorige amazone met B20A op LPG stel ik al jaren (en met succes) als volgt af: kleppen op 0,45 (ruim passend) bougies op 0,7 (voor gas is een grotere vonk beter) contact punten op 0,45 (contacthoek is dan plm 60 gr.) en het ontstekingstijdstip op 13 gr voor BDP (stilstaande motor en spanningzoeker)
hoe werkt dat principe van stilstaande motor en spanningzoeker? Ik ken eigenlijk alleen het principe met de stroboscoooplamp, maar omdat ik geen toerenteller heb weet ik dan weer niet wanneer mijn motor op 1500 toeren zit...
onze oranje volvo 145 uit 1973 met een b20A motor liet ons helaas op koning(inne?)dag staan, en wilde niet meer starten.
Anwb kwam langs, en zag al vrij snel dat de verdeler achterstallig onderhoud had, nergens vet te vinden, versleten contactpuntjes etc etc.
Nu wil ik graag de hele handel vervangen en weer opnieuw afstellen, hoe doe ik dat?
Ik kan nergens een goede manual vinden

ik vond ook het volgende :
Mijn huidige en ook mijn vorige amazone met B20A op LPG stel ik al jaren (en met succes) als volgt af: kleppen op 0,45 (ruim passend) bougies op 0,7 (voor gas is een grotere vonk beter) contact punten op 0,45 (contacthoek is dan plm 60 gr.) en het ontstekingstijdstip op 13 gr voor BDP (stilstaande motor en spanningzoeker)
hoe werkt dat principe van stilstaande motor en spanningzoeker? Ik ken eigenlijk alleen het principe met de stroboscoooplamp, maar omdat ik geen toerenteller heb weet ik dan weer niet wanneer mijn motor op 1500 toeren zit...