Berichten: 516
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2005
Gisteren kwam ik tot de ontdekking dat mijn uitlaat spruitstuk lekt op de uitlaat van de laatste cylinder tegen het schutbord aan.
Ik moet nog met een spiegeltje kijken hoe groot de schade precies is maar bereid mij voor op volledige vervanging.
Lassen is volgens info wel mogelijk maar vergt wel heel wat werk (spruitstuk lossen, vullen met zand, roodgloeiend stoken en dan lassen en doodstil laten liggen om af te koelen; dit is overigens info van mijn eendengarage, kweet niet op dit ook van toepassing is op 240's...)
Nu het eerste probleem:
Hoe krijg ik in godsnaam die door en door verroeste moeren van die tapeinden af :?: :?: :?:
Ook heet stoken misschien :?: :?: :?:
Kan het kwaad met deze lekkage door te rijden :?:
De Lamda sonde zit volgens mij tussen het spruitstuk en de katalysator in, de Lambda sonde wordt dus nu eigenlijk in de maling genomen omdat er uitlaatgassen door het gat verdwijnen ipv via de Lamda sonde :?:
Alle input welkom :!:
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.
Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Vaak scheuren de gietijzeren spruitstukken. Lassen lijkt mij een hels karwei. Tijd om dan maar meteen een sportuitlaat te monteren ? Je geeft zelf al aan welke problemen je tegen kan komen. Bovendien zijn uitlaatgassen in het interieur niet zo fris en schadelijk. En theoretisch loop je kans op schade aan de kleppen door verminderde tegendruk, maar dat zal wel meevallen hoor. Je motor denkt nu dat er zuurstof in de uitlaatgassen zitten en zal het mengsel dus rijker maken. De auto gaat minder zuinig lopen.
Spuit de tappen in met kruiolie. Doe dat een paar keer per dag, een paar dagen. Gebruik een goed passende 6-kant dop of ringsleutel. Dan moeten ze wel loskomen. Als je een sportuitlaat koopt hoef je de pijp niet los te maken van het spruitstuk. Ik heb van horen zeggen dat de 240's er erg van opknappen.
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Bozzma zegt t al. Af en toe flink inspuiten. En dan komt t wel los.
Ik heb eens een uitlaatspruitstukje van een B21ET laten lassen. Die rijdt nog steeds rond. (20.000km verder nu) Dat kostte me, ik meen iets van ââ¬85,- Dus waarom niet gewoon proberen eerst. Als je geen turbo hebt kan het zowieso langer heel blijven want het wordt minder heet.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 516
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2005
Bozzma schreef:Als je een sportuitlaat koopt hoef je de pijp niet los te maken van het spruitstuk. Ik heb van horen zeggen dat de 240's er erg van opknappen.
Kosttat :?:
Heb net een prijsje gevraagd voor een 2e hands spruitstuk: 40 euro....
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.
Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Op een NIEUW sportspruitstuk moet je rekenen op 350 euro. Als je er een wil hebben, ik kan ze leveren. We hebben een aantal auto's gedaan en ze knappen er erg van qua vermogen en koppel.
Dit is dan een normaal stalen spruitstuk en dat zal niet meer scheuren (maar na 10 jaar wel doorrotten..)
Een 2e hands spruitstukje lijkt mij een prima oplossing als je snel klaar wilt zijn. En zeker te weten dan gietijzer proberen te lassen. Door het hoge koolstofgehalte is dat zo goed als onmogelijk.
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
heb je ook een oplossing voor een turbo, Bozzma?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Ja... Prullebak...
Wat moet je nou met een turbo ?
Zonder gekheid. Dat zal wel zelf een pijpje lassen worden, of een standaard header kopen van een Volvo Turbo ?
Ik heb me eigenlijk nog niet verdiept in het hele turbo-verhaal. Ik zie turbo's als leuk om hard vooruit te gaan, maar ik ben iemand die vooral een schop wil krijgen in de bocht om de achterkant uit te laten zwaaien. En er is me verteld dat een turbo-motor daarin een beetje onvoorspelbaar kan zijn.....
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
Citaat:maar ik ben iemand die vooral een schop wil krijgen in de bocht om de achterkant uit te laten zwaaien. En er is me verteld dat een turbo-motor daarin een beetje onvoorspelbaar kan zijn......
och , een kwestie van afstellen.
dan wil je absoluut geen carb's meer
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
Berichten: 795
Topics: 32
Lid sinds: Oct 2005
Hoewel al vele male langsgekomen blijft het een mooie video 8) 8)
VOLVO 945 2.3 i aut. '92<br />SAAB 99 GL 2.0i '84<br />www.adopteereendog.nl<br />
![[Afbeelding: cooltext34912265.gif]](http://img.photobucket.com/albums/v391/jautew/cooltext34912265.gif)
<br />Een groot acteur kan u tot tranen bewegen. Maar dat kan een automonteur ook