Topics: 33
Hoe zit het met de clips waar de siertrim van de voorruit in klemt?
Ik sta op het punt om mijn ruitrubber te vervangen maar ik moet ook nieuwe clips hebben.
Ik zet er gewoon weer een ouderwets rubber in met een beetje kit. Nu zijn er metalen clips te koop maar zijn er ook passende plastic clips? Of is er alleen een plasic versie voor een gelijmde ruit?
Dank.
Groeten,
Ton
Topics: 82
In het oude rubber zit een geultje waar je de bijbehorende sierstrip in kunt monteren. Je kan dus niet de sierstrip die bij een plakruit hoort in of aan het rubber vastmaken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 33
Hoi Marc, je hebt denk ik mijn vraag niet goed gelezen. Ik begrijp dat het ene systeem niet op het andere past. Maar wat ik mij afvroeg is dus of er ook plastic clips voor ouderwetse raamrubbers op de markt zijn ipv. metalen clips.
Groeten,
Ton
Topics: 82
Effe denken. Het metalen clip systeem zit aan de sponning vast, met brede RVS sierstrip erop. Je kan de gaten daarvoor dichtkloppen/plamuren en overstappen op de plastiek klemmetjes. Die schuiven gewoon om de ruit (voor je hem in de kit zet), zie Nordicar:
http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...ts_id=1059
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 288
ton76 schreef:Hoi Marc, je hebt denk ik mijn vraag niet goed gelezen. Ik begrijp dat het ene systeem niet op het andere past. Maar wat ik mij afvroeg is dus of er ook plastic clips voor ouderwetse raamrubbers op de markt zijn ipv. metalen clips.
Groeten,
Ton
Ton , een ruit in "een ouderwets ruitrubber" heeft geen clips, is ook geen plek voor. Als ik je vraag goed interpreteer wil je wellicht een lijst van de plakruit op je rubber lijst monteren? Dat moet je zelf verzinnen want kan niet met de bestaande spullen.
Anders heb je een ruit in kit, die zitten/zaten ouderwets met ijzeren clips, en nieuwerwets met plastic clips, en die wil je want anders gaat de boel weer roesten.
Heb je een rubber om je ruit, dan kun je met clips niet veel anders doen dan in je dashboardkastje bewaren, want je raamsponning voorziet er niet in deze te kunnen gebruiken...
Topics: 107
Is de voorruit en sponning van een 140 hetzelfde als van een 240?
Als je perse plastic clips wil (aan te raden) kun je een sierlijst van een 244 van begin 80er jaren nemen.Deze is half rubber/half chrome. De plastic clips schuif je aan de rand van de ruit
http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...ts_id=1059
en vervolgens leg je de ruit in de kitrand die je in de sponning hebt gelegd. De sierlijst kun je daarna op de clips vastklikken.
Topics: 288
hier bestaat al een heel topic over. Een vroege 240 heeft dezelfde sponning als een late 140. Allebei een plakruit, een latere 240 is net weer groter maar wel toe te passen, echter in combinatie met de juiste lijst. idd, de 240 lijst met "kunststof"rand is goed te gebruiken (minder origineel uiyterlijk)
Een ruitrubbersponning is in zoverre anders dat de binnenrand, dus de grote van de opening, net ff kleiner is, maar daar kun je een plakruit inzetten met de plastic clips. Andersom dus niet.
De sponning voor ijzeren clips is vaak een boosdoener, dwz, clips roesten, en tegen die tijd dat er eentje weg is en je komt er achter dat er water binnenkomt omdat het weggeroeste beugeltje een opening veroorzaakt, is vaak de sponning ook al aangetast. Ben je op tijd en gebruik je vervolgens plastic, al dan niet met de nieuwe of oude sierlijst, dan heb je mazzel.
Dan als laatste, de afmetingen van rubber of plakruit komen niet overeen, het scheelt maa weinig maar is verschillend. De plakruit is een fractie groter omdat ie niet gevat wordt in rubber maar iets meer draagvlak nodig heeft om geplakt beter af te sluiten en ook de functie stevigheid van carrosserie aan moet kunnen.