Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
verschil revisie setjes carburateur
#11
Ja dat verbruik is echt bizar. Twee keer wat mijn 144 doet, dan is er iets erg mis. De carb kan daar weinig aan doen.

Volgens mij zit er in de LPG slang ri. de carb een dikke afstelschroef, begin die eens in te draaien tot de motor bij ca. 3000 rpm in begint te houden.

Ik wil ook wel eens zien waar al die zwarte slangen heen gaan, de carterontluchting zit verkeerd zo te zien (is een B18 of B20)? En er hoort een klein vacuumslangetje van het inlaatspruitstuk naar de verdamper te gaan om de LPG stroom te sturen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#12
Hoi, bij mij doet de B20A 400km met 45 ltr, AG2000 verdamper.(nú in de winter, in de zomer loopt ie met een beetje rustige rijstijl zelfs 1 op 10)
Verder is het gewoon heel makkelijk om de zuiger van de Stromberg in de omhoogstand vast te zetten.
Gaatje in de hals boren, schroefdraad tappen, boutje spits slijpen, zuiger omhoogtrekken met het dempertje en de spitse bout erin draaien en met vleugelmoertje borgen.
Dan lijdt je naald en je membraan niet en krijgt het blok volle lucht, waardoor m.i ook het verbruik gunstig beïnvloed wordt.(zie bòven).
Je gebruikt de carb dan alleen als "trottlebody".
Wèl even het schroefje verwijderen als je weer op benzine moet, dan is trouwens ook een elektrische benzinepomp ideaal.
Sta je tenminste gÃÃn uur te starten voor je carb vól is.
Werkt bij mij al 8 jaar (150.000km) tot volle tevredenheid.
Keep them old tanks rollin'
Antwoord
#13
maak ens een plaatje van je aanpassing..? ik neem aan dat je er een ander schroefje indraait als je op benzine rijdt?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#14
Hier een hele mooie beschrijving van hoe de naald vast te zetten

(mooie foto's er bij, alleen moet je dan jammergenoeg wel inloggen)



beschrijving hoe de sproeiernaald bij LPG kan worden ontzien bij een Stromberg (of Zenith) 175 CD.

[edit] tekst en foto's hier neergezet... [/edit]

============================================================================

Hieronder de beschrijving hoe de sproeiernaald bij LPG kan worden ontzien bij een Stromberg (of Zenith) 175 CD.

Ik ben in het bezit van een Katterug met een B20A met een Stromberg 175 CD en rij grotendeels op LPG maar wil toch ook zonder gedoe op benzine kunnen rijden. Hoe nu de sproeiernaald ontzien? Daarover is al veel geschreven maar het is toch niet voor iedereen duidelijk. Daarom dit item.

Even een korte beschrijving van de achtergronden.
de auto op benzine loopt, zwabbert de sproeier redelijk in het midden van de sproeierbuis omdat de toestromende benzine min of meer gelijkmatig langs alle kanten loopt waardoor de sproeier niet tegen de sproeierbuis slaat. Bij omschakeling naar gas valt die benzinestroom weg en klappert de sproeier tegen de sproeierbuis met bovenmatige slijtage van zowel sproeier als sproeierbuis als gevolg.
Dat probleem is op te lossen door de sproeier omhoog te trekken als op gas gereden wordt. Dat omhoogtrekken is te realiseren door een vacuum te creeeren in de binnenste stalen geleidingsbus van de membraamhouder. Om dat te bereiken moet er een aansluitnippel boven in de hals van de carburateurkop aangebracht worden maar ook moet het kanaal dat loopt van deze kop naar de ruimte boven het membraan worden afgesloten want anders lukt het nooit om een vacuum te bereiken in de geleidingsbus van de membraamhouder.
Naast het ontzien van de sproeier wordt met deze constructie tevens bereikt dat de inlaat van het LPG mengsel onbelemmert het spruitstuk kan worden ingezogen.

Omdat de onderdruk van het vacuum sterk kan varieren, is het verstandig een vacuumtankje met ingebouwde terugslagklep tussen te bouwen. Daarmee wordt met een lopende motor een min of meer constant vacuum bereikt en blijft de membraamhouder rustig bovenin de carburateur. Past u zo'n tankje toe, dan moet u wel een goed vacuumklepje hebben: zodra het klepje wordt uitgeschakeld moet de aansluiting van dit klepje naar de carburateur direct vebonden zijn met de buitenlucht zodat de membraamhouder wordt ontlast en de houder weer naar beneden zakt, nodig voor rijden op benzine. Op de foto hieronder van het klepje ziet u direct onder de schuifcontacten een beluchtingspijpje, voorzien zelfs van een luchtfiltertje. Verkrijgbaar bij de betere gasboer.
Dus vacuum aftappen van de vacuumleiding van spruitstuk naat LPG verdamper. Naar vacuumtankje, naar vacuumklepje en dan naar de aansluiting op de carburateur.
Bent u van plan langdurig op benzine te gaan rijden? Controleer dan het niveau van de demperolie want die is onherroepelijk te laag.

Nu de uitvoering:

- Zorg dat je motor op LPG en benzine behoorlijk draait. Dus monteer zonodig een nieuwe sproeier met buis en stel de zaak zo goed mogelijk af. Loopt de zaak niet mooi, dan is dat na de hieronder beschreven ingreep niet beter.

- Demonteer de kop van de carburateur. Aan de binnenkant zit een gaatje naar een kanaaltje naar de kop van de hals van de carburateurkop. Dit gaatje moet worden afgesloten. Dat heb ik gedaan met een koperen schroef M6 nadat ik in dat gaatje schroefdraad hed getapt. Dat kan natuurlijk ook simpeler: 2 componenten plamuur?

[Afbeelding: binnenzijde175cd.jpg]
binnenzijde carburateurkop 175 CD


- Monteer een aansluitnippel in de hals van de carburateurkop, zo hoog mogelijk, vlak onder het schroefdraad van de demperzuiger. Zorg dat de plastic schroefdop van de zuigerdemper het gaatje net niet afsluit. Ik had een aansluitnippel M6, dus gaatje boren van 4,5 mm en dan draad tappen.
- Monteer een O-ringetje over de binnenste zuiger die in de geleidingsbus loopt van de carburateurkop. Daarmee wordt bereikt dat als de zuiger helemaal naar boven is getrokken, een afdichting ontstaat tussen de geleidngsbuis van de carburateurkop en de bodem van de venturizuiger.

[Afbeelding: vacuumaansluiting175CD.jpg]
Vacuumaansluiting 175 CD


- Monteer de carburateurkop weer op het huis van de carburateur en daarmee is het meeste werk gedaan. Sluit nu het vacuumklepje aan op de aansluitnippel die zojuist is gemonteerd in de carburateur. Sluit de andere zijde van het vacuumklepje aan op de vacuumtankje. Pas op dat u de goede aansluiting kiest op het klepje. Dat is straks te controleren als de zaak verder is aangesloten.

[Afbeelding: vacuumklep.jpg]
vacuumklepje


- Monteer een T-stukje in de vacuumleiding van het spruitstuk naar de LPG-verdamper en sluit het vacuumtankje aan op de vacuumleiding. Dit tankje zorgt ervoor dat de vacuum onderdruk niet te veel schommelt. Bovendien zit er een terugslagklepje in dat zorgt dat het vacuum 'op druk' blijft.

[Afbeelding: overzichtsproeier-1.jpg]
overzicht met vacuumtankje


- Sluit nu de 12 v aansluiting van het vacuumklepje aan op de LPG-afsluiter: zodra de LPG afsluiter elektrisch bekrachtigd wordt is ook de elektrisch afsluiter bekrachtigd.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#15
Waar kan je die setjes kopen?
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#16
alle onderdelen leveranciers voor Zweeds en Engelsch..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#17
Dank, zal eens zoeken.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#18
goed,

net terug uit zweden (jawel)

ook bij biltema geweest.. (leuk leuk!)
verdelerkap, rotor en bougiekabels gekocht..

maargoed,
lijkt me idd niet erg juist met al die slangen wat ik begrepen heb,
wie heeft er tijd binnenkort?
om eea te vergelijken?
dat verhaal over dat moertje/ boutje in de carburateur is ook interessant..
binnenkort eens kijken of dat te doen is..
of heeft er iemand de ruimte waar we (of ik.. :o/ ) kan sleutelen om dit te doen.
gereedschap heb ik wel, maar geen ruimte..
uiteraard tegen een "redelijke" vergoeding..

vast dank!
Antwoord
#19
Marc1970 schreef:Ja dat verbruik is echt bizar. Twee keer wat mijn 144 doet, dan is er iets erg mis. De carb kan daar weinig aan doen.

Volgens mij zit er in de LPG slang ri. de carb een dikke afstelschroef, begin die eens in te draaien tot de motor bij ca. 3000 rpm in begint te houden.

Ik wil ook wel eens zien waar al die zwarte slangen heen gaan, de carterontluchting zit verkeerd zo te zien (is een B18 of B20)? En er hoort een klein vacuumslangetje van het inlaatspruitstuk naar de verdamper te gaan om de LPG stroom te sturen.

marc, kan jij een foto (of schema) maken van jouw motorruimte?
heb ik een idee hoe eea in elkaar zit.

(iemand anders mag dat uiteraard ook doen)
vast dank!
Antwoord
#20
Carterventilatie van B18 en B20: http://sw-em.com/pcv_diagrams.htm
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  carburateur- injectiekop Rin 3 3.779 12 August 2014, 22:43
Laatste bericht: Rin
  stuurhuis revisie vragen ton76 13 13.342 21 August 2012, 18:24
Laatste bericht: ton76
  stuurhuis revisie ton76 0 2.210 15 April 2010, 22:49
Laatste bericht: ton76
  Revisie cilinderkop? Marc1970 1 2.693 26 August 2009, 10:55
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)