Topics: 52
De 'meeste autobedrijven' gebruiken wel een momentsleutel hoor. Zo niet dan zijn het echte beunhazen, met momentsleutel zit je wil gewoon goed vast en is ook langs de snelweg met een kruissleutel nog los te krijgen als je een lekke band hebt. Een bout die met een goede luchtsleutel is vast gerammeld zal juist niet los lopen, maar ook zonder luchtsleutel erg moeilijk los te krijgen zijn.
Toch moet ik het garagebedrijf ook een puntje geven met het feit dat de distririem niks te maken heeft met je linkervoorwiel. Het rechtervoorwiel gaat er wel af, maar de linker niet, tenzij de monteur een slechte maandagochtend had en per ongeluk verkeerd begonnen is ;-).
Topics: 7
Ze hebben een momentsleutel gebruikt, maar als dat ding inderdaad op 100nm staat terwijl de auto 140nm moet hebben scheelt dat nogal. Nu zal dat niet na een paar km al los schieten, maar ze hebben wel zelf een proefrit gemaakt van 40km. Toen ik de auto inleverde stond de dagteller op 150.2km, bij het ophalen was dat 190km. Voor zover ik begrepen heb komen bij een voorwielaandrijver de meeste krachten op het linker voorwiel (sowieso op de voorwielen, maar het meeste op 't wiel welke aan de bakzijde zit, in dit geval links).
Topics: 19
Ik rij een S60 uit 2001 en draai de bouten van mijn LMV aan met 100 of 110nM. Nooit geen problemen mee gehad.
Dat van de distributieriem is stom, mogen ze zich gerust voor excuseren, maar dat van de wielen is discutabel en niet te bewijzen. Ook al ben je er nog zo zeker van. Ik zou er overigens niet teveel tijd en moeite insteken. Je zult toch nooit een voor jou bevredigend antwoord krijgen en de garage weet nu toch al dat jij niet meer terug komt, dus zij zullen er ook geen moeite voor doen.
Je kunt naar de dealer om evt schade te onderzoeken, maar ik denk dat het allemaal wel meevalt. En volgende keer gewoon naar een ander.
Vandaag ernaar laten kijken en gelukkig geen gevolgschade. Ze hadden de boel op 125nm vastgezet, maar heb ondertussen ook al gesproken met iemand van de Volvo-dealer en die zegt ook al: bij een V70 móet het perse op 140nm (zij doen het vaak op 150nm om er zeker van te zijn dat 't goed zit), anders kan een wiel inderdaad los raken, zeker aan de voorzijde. Die Volvo-medewerker was er vrijwel zeker van dat 't dus daar aan ligt.
Verder geen gevolgschade, dus verder geen problemen verder.

Op verzoek van de garage zal ik wel de startpost aanpassen.
Topics: 56
Mooi dat je geen gevolgschade hebt, wist de garage dat je dit verhaal op Volvolvo hebt gezet??
Je zal wel niet meer bij hun terugkomen neem ik aan.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Ze hadden via-via gehoord dat ik e.e.a. online had gezet, maar die persoon had het verhaal nogal aangedikt en beweerd dat ik ook namen genoemd had (wat dus niet zo was). Ik hoop voorlopig niets meer te hoeven doen aan mijn V70 dus hoop sowieso komend jaar geen garage nodig te hebben.
Topics: 10
Je hebt zo te zien aan het bouwjaar een V70 N Bart Willem ? Ik weet echt niet waar die Volvomonteur de wijsheid vandaan haalt om die wielen vast te peren met 150 NM, kan hij dit ook gedocumenteerd onderbouwen ? In mijn ogen is het regelrechte kwats en heb dit ook zekerheidshalve even bij mijn eigen dealer nagevraagd. 110 NM is meer als zat, of als je het zoals ik doet met beleid met de luchttol. Ik heb ze vaak genoeg gecontroleerd als ik ze zelf vastzet met de tol (en met beleid dus) ik max op de 112 NM zit. Ik heb hier vrij veel van die N's in onderhoud en heb er nog nooit eentje gezien met de bouten aangepeerd op 150 NM.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983