Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Boele's 1800E opknappen
#11
Gisteravond ben ik verder gegaan met het dichtbouwen van het motorcompartiment.

Eerst heb ik de rechterdraagarm 2mm afgeslepen om net dat beetje extra ruimte te creeren voor het spruitstuk. Vervolgens ben ik verder gegaan met het monteren van het spaghettispruitstuk. Hiervoor heb ik eerst de pakking gemonteerd, het spruitstuk ertegen geschroefd met 2 moeren om vervolgens de voorste twee tapeinden erin te draaien.
Toen liep ik tegen een klein probleem aan. De voet van het inlaatspruitstuk is dikker dan die van het spaghettispruitstuk. Dit scheelt +- 2mm. Hierdoor kan je de kracht nooit goed verdelen over de onderste bouten die zowel het inlaat- als uitlaatspruitstuk op zijn plek houden. Hiervoor heb ik dikke carrosserie ringen gepakt. Van deze ringen heb ik bij de ene helft 2mm afgevijld. Vervolgens gemonteerd en nu drukken de ringen beide spruitstukken goed aan.

Hier nog een foto'tje van de beperkte ruimte tussen draagarm en spruitstuk.
[img width=446 height=600]http://i948.photobucket.com/albums/ad329/bbraaksma/November/december/ruimtespaghettispruitstuk.jpg[/img]

Verder nog het eea aan slangen vervangen/gemonteerd.

Nu verder kijken of de radiateur die ik nog heb staan lekdicht is. Klopt het dat een radiateur van een vroege 140 gelijk is aan die van een 1800E? En zoja, wat wordt verstaan onder een vroege 140?

Groeten Boele
Groeten, Boele
Antwoord
#12
Dat steuntje voor het spuitstuk is wel een typisch gevalletje geworden.
Als ik de foto zo zie is het veel handiger om het stangetje naar de motorsteun te laten lopen. (een foto is maar een plat ding, dus misschien is het in het echt helemaal niet handig.)

Een vroege 140 is volgens mij van '69-'70. Maar als je toch een andere radiator (en slangen) gaat nemen... waarom zou je je beperkten tot de oude modellen. Er zal best is van productverbetering in de modellen zitten. Dus van een "late-140"of 240 is misschien beter.
Qua montage punten zal het 1op1 passen of makkelijk aan te passen zijn. De slangen wil je waarschijnlijk toch al vervangen.
Antwoord
#13
DopdeDouwer schreef:Dat steuntje voor het spuitstuk is wel een typisch gevalletje geworden.
Als ik de foto zo zie is het veel handiger om het stangetje naar de motorsteun te laten lopen. (een foto is maar een plat ding, dus misschien is het in het echt helemaal niet handig.)

Een vroege 140 is volgens mij van '69-'70. Maar als je toch een andere radiator (en slangen) gaat nemen... waarom zou je je beperkten tot de oude modellen. Er zal best is van productverbetering in de modellen zitten. Dus van een "late-140"of 240 is misschien beter.
Qua montage punten zal het 1op1 passen of makkelijk aan te passen zijn. De slangen wil je waarschijnlijk toch al vervangen.

Hoi,

Het steuntje op deze manier maken was de eenvoudigste methode. Hiermee ben je in een half uur klaar incl het verven.
Als je goed naar de steun kijkt zie je dat het bovenste gedeelte moeilijk te buigen is. (ongeveer 2mm dik staal)

Wat betreft de radiateur: Ik heb niet zo gek veel ruimte en wil graag de originele kap behouden die aan de radiateur geklikt zit..
Zie overigens op sommige fora dat er mensen zijn die hun radiateur laten opfrissen dmv een nieuwe koelblok. Wat zou zoiets kosten?
Het lijkt me nu nog vrij eenvoudig om iets te ondernemen mbt de radiateur. Anders moet ik straks weer van alles uitbouwen..

Groeten,

Boele

Groeten, Boele
Antwoord
#14
Ik heb een rekening van 2006 van mijn 144 radiateur waar de vorige eigenaar een nieuw koelblok in heeft laten zetten, kostte 190 euro incl BTW.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#15
Boele schreef:
DopdeDouwer schreef:Dat steuntje voor het spuitstuk is wel een typisch gevalletje geworden.
Als ik de foto zo zie is het veel handiger om het stangetje naar de motorsteun te laten lopen. (een foto is maar een plat ding, dus misschien is het in het echt helemaal niet handig.)

Een vroege 140 is volgens mij van '69-'70. Maar als je toch een andere radiator (en slangen) gaat nemen... waarom zou je je beperkten tot de oude modellen. Er zal best is van productverbetering in de modellen zitten. Dus van een "late-140"of 240 is misschien beter.
Qua montage punten zal het 1op1 passen of makkelijk aan te passen zijn. De slangen wil je waarschijnlijk toch al vervangen.
Het steuntje op deze manier maken was de eenvoudigste methode. Hiermee ben je in een half uur klaar incl het verven.
Als je goed naar de steun kijkt zie je dat het bovenste gedeelte moeilijk te buigen is. (ongeveer 2mm dik staal)
Dat snep ik maar met een oude tentstok en een stukje blik ben je ook zo klaar (of je offert het oude stokje + steun op.)
Antwoord
#16
Zaterdag a.s. heeft de Spuiter eindelijk tijd om er eens aan te beginnen.
De injectiekabelboom geheel opgefrist met nieuwe kabelhoesjes. Opnieuw starten: Zeikt de olie er uit tussen uit bij het vliegwiel.
Conclusie: Krukaskeerring (weer) stuk. Mogelijk komt het doordat ik de olievuldopslang en de carterontluchtingslang dmv een T-stuk heb aangesloten op het spruitstuk. het beviel me namelijk niet dat hij olie in mijn luchtfilter kán gooien. Gasklep blijft namelijk toch een teer punt bij de injectie's.

[img width=447 height=600]http://i948.photobucket.com/albums/ad329/bbraaksma/February/krukaskeerring.jpg[/img]
Groeten, Boele
Antwoord
#17
Lekker werkje. Ik heb een soortgelijke ervaring met een rubber keerring, deze zat niet erg klem in z'n behuizing, zeg maar handvast. Bij de eerste de beste gelegenheid schoof de keerring dus ri. het vliegwiel en verloor zijn 'grip' op de krukas. De oliekerende lip flapte de andere kant op (ondanks de veerring die erom zit) en de olie klotste er bij scheuten uit.
Was een uitgedraaid keerringhuis, iets te ruim gemaakt dus.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#18
Ah, das ook rottig ja!

Ben de HELE avond bezig geweest met de bak eronder zetten!
Keerring monteren was zo gebeurd. Bleek trouwens dat de bij de oude keerring de veer eraf lag, tja dan blijft er weinig kracht over..
Nu de veer 1cm ingekort waardoor hij lekker strak zit icm een nieuwe keerring+ pakking.

Gedonder kwam doordat ik de bak er niet goed onder kreeg. Price-as zat er niet lekker voor. Echt een heel gekloot als je auto op bokjes staat. Begin nu al de spierpijn te voelen!

Morgen maar alles vastzetten, zwaarste werk in ieder geval gehad!
Groeten, Boele
Antwoord
#19
Al weer een paar weken verstreken..

De 1800 staat inmiddels bij het schadeherstelbedrijf. Ze zijn begonnen met het achterpaneel eruit slijpen om de bodem van de bagageruimte weer recht te maken zodat het nieuwe paneel erin gelast kan worden.

Omdat ik het spuitwerk echt goed wil hebben, moet de 1800 geheel kaalgeschuurd worden tot op het blanke metaal. Het rechttrekken, nieuwe delen rondom inlassen, strakmaken & spuiten zou natuurlijk dik in de papieren gaan lopen. Gelukkig is het bedrijf zo vriendelijk om mij het schuurwerk te laten doen. Zo bespaar ik een hoop uren (euro's)

De afgelopen 3 dagen heb ik bij het bedrijf het grootste gedeelte kaalgeschuurd. Dit is echt een klus die ik maar een keer in mn leven wil doen!
[Afbeelding: schurenvoorzijde3.jpg]
[Afbeelding: schurenrechtsvoor.jpg]
[img width=447 height=600]http://i948.photobucket.com/albums/ad329/bbraaksma/February/achterkantschuren.jpg[/img]




Groeten, Boele

Groeten, Boele
Antwoord
#20
wordt vast weer een strakke oto Boele. btw, die speakers, demonteren en een plaat MDF monteren over het gehele achterpaneel, met een rubberachtige kit ertussen voor resonantie, en dan de speakers er weer op, of er in.
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Knettergek deel 2,een Volvo 265 GL overdrive opknappen volvo200liefhebber 12 8.163 24 August 2009, 10:15
Laatste bericht: abbabak

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)