12 February 2024, 11:00
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 February 2024, 11:56 door ZoZo.)
Slechte beluchting van de tank ligt idd voor de hand...
Indien dit OK is dan is andere mogelijkheid
GTE 2.7 PRV 1979 heeft Kjetronic.
Controleer dan eens de Brandstof accumulator
Deze heeft eigenlijk de functie als starthulp bij warme motor en houd de brandstofdruk op peil wanneer je kortstondig de motor uitzet en de pomp niet loopt. Is dus een soort expansievaatje met drukveer en een membraan, is die membraan stuk(lek) dan valt te pas en onpas de brandstofdruk weg, meestal met snelheid gas los of stationair verliest het systeem druk en slaat motor af. Maar ook ander raar gedrag van afslaande motor kan hierdoor optreden.
https://files.bmwclassic.nl/E21/K-Jet/Bo...ic_web.pdf
Vergeet even dat er BMW staat, is niet Volvo specifiek elke k jet heeft die Fuel Accumulator... Pag 14/15...
Een typisch Kjet probleempje en is daar gevoelig voor de Accumulator werkt i.s.m brandstofpomp het zit dan ook kort bij de pomp gemonteerd. Hoe je dit op de bench op functie kunt controleren zal in het Bosch K jetronic boekje staan. Sowieso geen overbodige luxe om dat boekje aan te schaffen en het Kjet systeem te bestuderen en te kennen. Het is een zeer betrouwbaar mechanisch systeem mits 100% in orde... Na + 40 jaar en omdat het een grotendeels mechanisch systeem is is dat 100% in orde ver te zoeken en niet altijd even gemakkelijk te diagnosticeren, alles valt en staat bij druk (vacuüm en brandstof) en niet met een waterpomptang en multimeter te doen. Automonteurs van de huidige generatie staan dan wat met de oren te flapperen en kennen het systeem ook niet, weten niet eens waar naar te kijken. De oudere garde die het nog kent is lang met pensioen en een zoektocht te vinden en hebben vaak niet meer de nodige tools in huis.
Dus de goede Kjetronic monteur is bijna net zo zeldzaam als een goede 260.
Ander puntje van aandacht is verbruik, is je kjet in orde en je motor ook kun je met ouwe sokken rijstijl wel zo'n 1 op 9, 1 op 10 rijden. Is het systeem niet in orde gaat je verbruik drastisch omhoog... Heb je hoog brandstofverbruik dan wordt het tijd je Kjet eens goed onder de loep te nemen.
Indien dit OK is dan is andere mogelijkheid
GTE 2.7 PRV 1979 heeft Kjetronic.
Controleer dan eens de Brandstof accumulator

https://files.bmwclassic.nl/E21/K-Jet/Bo...ic_web.pdf
Vergeet even dat er BMW staat, is niet Volvo specifiek elke k jet heeft die Fuel Accumulator... Pag 14/15...
Een typisch Kjet probleempje en is daar gevoelig voor de Accumulator werkt i.s.m brandstofpomp het zit dan ook kort bij de pomp gemonteerd. Hoe je dit op de bench op functie kunt controleren zal in het Bosch K jetronic boekje staan. Sowieso geen overbodige luxe om dat boekje aan te schaffen en het Kjet systeem te bestuderen en te kennen. Het is een zeer betrouwbaar mechanisch systeem mits 100% in orde... Na + 40 jaar en omdat het een grotendeels mechanisch systeem is is dat 100% in orde ver te zoeken en niet altijd even gemakkelijk te diagnosticeren, alles valt en staat bij druk (vacuüm en brandstof) en niet met een waterpomptang en multimeter te doen. Automonteurs van de huidige generatie staan dan wat met de oren te flapperen en kennen het systeem ook niet, weten niet eens waar naar te kijken. De oudere garde die het nog kent is lang met pensioen en een zoektocht te vinden en hebben vaak niet meer de nodige tools in huis.
Dus de goede Kjetronic monteur is bijna net zo zeldzaam als een goede 260.
Ander puntje van aandacht is verbruik, is je kjet in orde en je motor ook kun je met ouwe sokken rijstijl wel zo'n 1 op 9, 1 op 10 rijden. Is het systeem niet in orde gaat je verbruik drastisch omhoog... Heb je hoog brandstofverbruik dan wordt het tijd je Kjet eens goed onder de loep te nemen.