1 January 2007, 13:41
APK gaat op de schop
Zoetermeer, 1 december 2006
Nieuw tijdperk voor de APK
"De APK moet zeker blijven bestaan, maar is wel aan vernieuwing toe" Dat is de algemene conclusie van het APK-congres waar belanghebbenden zoals Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Openbaar ministerie, RAI, Veilig Verkeer Nederland, ANWB, BOVAG, KNAC en FEHAC vertegenwoordigd waren.
Aanleiding voor het congres, dat op initiatief van de RDW op 30 november plaats vond, is het feit dat voertuigen steeds geavanceerder worden met nieuwe veiligheids- en milieutechnologieën. De APK-eisen zijn in de afgelopen jaren hierop nauwelijks aangepast. ââ¬ÅWe zijn ons gaan afvragen hoe de APK kan aansluiten bij die nieuwe ontwikkelingenââ¬Â, aldus Johan Hakkenberg, algemeen directeur van de RDW.
Alle aanwezige partijen waren het er over eens dat de APK gemoderniseerd moet worden. Gesproken werd over het inhoudelijk aanpassen van het eisenpakket, het gebruiksafhankelijk maken van de keuring (bijvoorbeeld verreden kilometers en de conditie van de auto) en het versterken van de milieucomponenten in de APK.
De RDW, de voor APK verantwoordelijke organisatie in Nederland, zal de vele goede ideeën die in het congres naar voren zijn gekomen oppakken en samen met alle betrokken partijen uitwerken. Het doel is zo te komen tot een APK die is toegerust op toekomstige ontwikkelingen.
Europees onderzoek
Tijdens het congres presenteerde de heer Julian David, directeur van het Europese Autofore-project, de voorlopige resultaten en adviezen uit het Autoforeonderzoek naar de toekomst van de APK. Dit onderzoek is verricht in opdracht van de EU.
Enkele opmerkelijke punten hieruit:
* Periodieke keuringen blijven voorlopig het instrument om autoââ¬â¢s op een noodzakelijk onderhoudsniveau te houden.
* De afgelopen jaren is het aantal technische gebreken vrijwel constant gebleven ondanks de toepassing van modernere technieken in de auto en in de productie ervan. Opmerkelijk detail is de conclusie dat moderne autoââ¬â¢s net zo veel gebreken vertonen bij een bepaalde leeftijd als de oudere autoââ¬â¢s.
* In de periodieke keuring moeten ook de elektronische systemen gecontroleerd worden en deze systemen zijn op zich zelf ook weer onderhevig aan slijtage.
Het Autofore doet verder een aantal voorstellen voor de verbetering van de APK in de toekomst. De voorgestelde wijzigingen moeten economisch getoetst worden, waarbij opbrengsten en kosten tegen elkaar worden afgezet. Het definitieve Autofore-onderzoeksrapport wordt in februari aan de Europese Commissie aangeboden.
Autofore
De Europese Commissie heeft aan de koepelorganisatie CITA opdracht gegeven om Autofore (Study for Future Options for Roadworthiness Enforcement in the EU) uit te voeren. Deze organisatie onderzoekt in hoeverre de wetgeving op het gebied van technische controle van voertuigen aangepast zou moeten worden. Het onderzoek houdt volledig rekening met de complexiteit van de huidige systemen voor de veiligheid van voertuigen, milieucontrole en de verwachte ontwikkelingen op het gebied van wederzijdse erkenningen. Belangrijk punt is dat een verhoging van de voertuigveiligheid zal bijdragen aan het verlagen van het jaarlijkse aantal doden en gewonden.
CITA
CITA (ComitàInternational de lââ¬â¢Inspection Technique Automobile) is de wereldwijde koepelorganisatie van bedrijven en instellingen die zich bezighouden met periodieke keuringen, zoals de Nederlandse APK.
Zoetermeer, 1 december 2006
Nieuw tijdperk voor de APK
"De APK moet zeker blijven bestaan, maar is wel aan vernieuwing toe" Dat is de algemene conclusie van het APK-congres waar belanghebbenden zoals Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Openbaar ministerie, RAI, Veilig Verkeer Nederland, ANWB, BOVAG, KNAC en FEHAC vertegenwoordigd waren.
Aanleiding voor het congres, dat op initiatief van de RDW op 30 november plaats vond, is het feit dat voertuigen steeds geavanceerder worden met nieuwe veiligheids- en milieutechnologieën. De APK-eisen zijn in de afgelopen jaren hierop nauwelijks aangepast. ââ¬ÅWe zijn ons gaan afvragen hoe de APK kan aansluiten bij die nieuwe ontwikkelingenââ¬Â, aldus Johan Hakkenberg, algemeen directeur van de RDW.
Alle aanwezige partijen waren het er over eens dat de APK gemoderniseerd moet worden. Gesproken werd over het inhoudelijk aanpassen van het eisenpakket, het gebruiksafhankelijk maken van de keuring (bijvoorbeeld verreden kilometers en de conditie van de auto) en het versterken van de milieucomponenten in de APK.
De RDW, de voor APK verantwoordelijke organisatie in Nederland, zal de vele goede ideeën die in het congres naar voren zijn gekomen oppakken en samen met alle betrokken partijen uitwerken. Het doel is zo te komen tot een APK die is toegerust op toekomstige ontwikkelingen.
Europees onderzoek
Tijdens het congres presenteerde de heer Julian David, directeur van het Europese Autofore-project, de voorlopige resultaten en adviezen uit het Autoforeonderzoek naar de toekomst van de APK. Dit onderzoek is verricht in opdracht van de EU.
Enkele opmerkelijke punten hieruit:
* Periodieke keuringen blijven voorlopig het instrument om autoââ¬â¢s op een noodzakelijk onderhoudsniveau te houden.
* De afgelopen jaren is het aantal technische gebreken vrijwel constant gebleven ondanks de toepassing van modernere technieken in de auto en in de productie ervan. Opmerkelijk detail is de conclusie dat moderne autoââ¬â¢s net zo veel gebreken vertonen bij een bepaalde leeftijd als de oudere autoââ¬â¢s.
* In de periodieke keuring moeten ook de elektronische systemen gecontroleerd worden en deze systemen zijn op zich zelf ook weer onderhevig aan slijtage.
Het Autofore doet verder een aantal voorstellen voor de verbetering van de APK in de toekomst. De voorgestelde wijzigingen moeten economisch getoetst worden, waarbij opbrengsten en kosten tegen elkaar worden afgezet. Het definitieve Autofore-onderzoeksrapport wordt in februari aan de Europese Commissie aangeboden.
Autofore
De Europese Commissie heeft aan de koepelorganisatie CITA opdracht gegeven om Autofore (Study for Future Options for Roadworthiness Enforcement in the EU) uit te voeren. Deze organisatie onderzoekt in hoeverre de wetgeving op het gebied van technische controle van voertuigen aangepast zou moeten worden. Het onderzoek houdt volledig rekening met de complexiteit van de huidige systemen voor de veiligheid van voertuigen, milieucontrole en de verwachte ontwikkelingen op het gebied van wederzijdse erkenningen. Belangrijk punt is dat een verhoging van de voertuigveiligheid zal bijdragen aan het verlagen van het jaarlijkse aantal doden en gewonden.
CITA
CITA (ComitàInternational de lââ¬â¢Inspection Technique Automobile) is de wereldwijde koepelorganisatie van bedrijven en instellingen die zich bezighouden met periodieke keuringen, zoals de Nederlandse APK.
Volvo 940 lpt Polar estate 1998 255.000km<br />Volvo 245 DL 1990 315.315+km.<br />Volvo 245 DL automaat DV-49-VF uit 1979 (verkocht in 1997)=> gesloopt?!?<br />Volvo 242 DL ??-UV-?? uit 1978 (ingeruild voor meer ruimte)<br />Ook Honda Goldwing GL1000 uit 1978 Http://www.goldwingforum.nl