10 August 2008, 09:43
Ik dank jullie voor de bemoedigende complimenten!
@Rob,
Inderdaad schijnen mensen hier in de buurt meer last te hebben van verdraaide nekken. Ergens parkeren is gelijk goed voor een kleine menigte.
@Amazonturbo,
Ik heb alvorens te beginnen, contact gehad met de RDW. Tav houtgas zijn er geen regels. Omdat er aan de motor zelf niets veranderd is, gewoon nog op benzine functioneert en de katalysator gehandhaafd is, blijft de wagen als benzineauto gekentekend. Alleen een stevige opbouw, zonder uitstekende delen is verplicht. Een APK keuring is voldoende en daar kwam de auto met glans doorheen. Met de complimenten van een steekproefcontroleur die niet voor mijn auto kwam, maar daar wel de meeste aandacht voor had. Overigens lijkt de achteras overladen, maar is dat niet. Vóór de vooras zitten de nodige verborgen kilo's in de vorm van de koeler, herverwarmer, filterbox, mixer en extra accu.
Ik had meer problemen met de dienst accijnzen. Zijn wilden mobiele houtvergassing verbieden, omdat er geen mogelijkheid bestond accijns te heffen op hout(gas). Gelukkig zijn ze teruggefloten door een hoge ambtenaar.
@edwin en TheSaint77,
Ik heb het inderdaad serieus opgepakt, om niet direct als een McGyver van de weg geplukt te worden en het project door de hermandad (terecht) te laten beëindigen. Houtvergassing is geen "rocketscience" en een motor loopt zelfs op slecht en teerhoudend gas. De vergassers uit WW2 hebben aldus een zeer slechte naam opgebouwd. Niet voor niets waren deze zwart gelakt. Bij latere particuliere initiatieven spatterde het teer ook lustig in het rond. Dit type vergasser rekent af met de bekende vooroordelen als teerhoudend gas, lange opstarttijden en handbediende mengselregeling. Helaas blijft het een zwaar geheel; je torst een raffinaderij mee. Maar dat is een keuze en de consequentie als je wilt rijden op een ruwe, maar zeer toegankelijke brandstof.
Groet,
DJ
@Rob,
Inderdaad schijnen mensen hier in de buurt meer last te hebben van verdraaide nekken. Ergens parkeren is gelijk goed voor een kleine menigte.
@Amazonturbo,
Ik heb alvorens te beginnen, contact gehad met de RDW. Tav houtgas zijn er geen regels. Omdat er aan de motor zelf niets veranderd is, gewoon nog op benzine functioneert en de katalysator gehandhaafd is, blijft de wagen als benzineauto gekentekend. Alleen een stevige opbouw, zonder uitstekende delen is verplicht. Een APK keuring is voldoende en daar kwam de auto met glans doorheen. Met de complimenten van een steekproefcontroleur die niet voor mijn auto kwam, maar daar wel de meeste aandacht voor had. Overigens lijkt de achteras overladen, maar is dat niet. Vóór de vooras zitten de nodige verborgen kilo's in de vorm van de koeler, herverwarmer, filterbox, mixer en extra accu.
Ik had meer problemen met de dienst accijnzen. Zijn wilden mobiele houtvergassing verbieden, omdat er geen mogelijkheid bestond accijns te heffen op hout(gas). Gelukkig zijn ze teruggefloten door een hoge ambtenaar.
@edwin en TheSaint77,
Ik heb het inderdaad serieus opgepakt, om niet direct als een McGyver van de weg geplukt te worden en het project door de hermandad (terecht) te laten beëindigen. Houtvergassing is geen "rocketscience" en een motor loopt zelfs op slecht en teerhoudend gas. De vergassers uit WW2 hebben aldus een zeer slechte naam opgebouwd. Niet voor niets waren deze zwart gelakt. Bij latere particuliere initiatieven spatterde het teer ook lustig in het rond. Dit type vergasser rekent af met de bekende vooroordelen als teerhoudend gas, lange opstarttijden en handbediende mengselregeling. Helaas blijft het een zwaar geheel; je torst een raffinaderij mee. Maar dat is een keuze en de consequentie als je wilt rijden op een ruwe, maar zeer toegankelijke brandstof.
Groet,
DJ

