11 August 2008, 13:23
Dat kan tot op zekere hoogte. Er zijn Yankees die hun huisvuil erin mee stoken. Lijkt mij niet erg schoon. Ondanks een vergassingstemperatuur van 1400 graden komt het chloor uit kunststof toch in de buitenlucht terecht. Verder is alle biobrandstof, die bestaat uit grof granulaat, te vergassen. Denk aan maiskolven waar de maiskorrels af zijn of aan kokosnootschillen.
Je kunt het hout verrijken door bio-olie of frituurvet toe te voegen. De reikwijdte wordt daarmee groter. Ook kun je op houtskool rijden. Je moet dan wel water injecteren om het waterstofgehalte van het gas op te krikken.
In feite loopt de auto deels op water. Een deel van het aanwezige water wordt bij 1400 graden gekraakt tot waterstofgas en zuurstof. De zuurstof bindt zich weer met de koolstof. Eigenlijk heb je alleen een bron nodig om die temperatuur te bereiken en te behouden. Water doet de rest. Probleem is dat het splitsen van water energie vraagt (endothermisch). De hoge temperatuur behouden is dus het probleem.
Je kunt het hout verrijken door bio-olie of frituurvet toe te voegen. De reikwijdte wordt daarmee groter. Ook kun je op houtskool rijden. Je moet dan wel water injecteren om het waterstofgehalte van het gas op te krikken.
In feite loopt de auto deels op water. Een deel van het aanwezige water wordt bij 1400 graden gekraakt tot waterstofgas en zuurstof. De zuurstof bindt zich weer met de koolstof. Eigenlijk heb je alleen een bron nodig om die temperatuur te bereiken en te behouden. Water doet de rest. Probleem is dat het splitsen van water energie vraagt (endothermisch). De hoge temperatuur behouden is dus het probleem.

