13 August 2008, 08:58
@Bossie,
Met een volle hopper kom je ongeveer 100 km ver. Het is dus zaak om zakken hout mee te nemen voor verdere trips. Er is een trekhaak gemonteerd, verstopt achter de opklapbare lichtbak.
Goed dan wat betreft de investering. Het is waarschijnlijk de duurste 240 in Nederland als ik een vergoeding voor m'n geïnvesteerde uren zou vragen. De brandstofkosten zijn daarentegen nihil.
Het aantal uren bedraagt ongeveer 1000, waarvan de helft daadwerkelijke bouwuren. Het overige deel bestaat uit studie, berekeningen, tekeningen maken en het zoeken naar delen. Het is niet zo dat alles van ÃÂÃÂn bedrijf afkomt. Zo heb ik het hoge temperatuur filterdoek en de temperatuurmeters in Amerika besteld. Veel tijd is gaan zitten in het bedenken waar en of bepaalde onderdelen te krijgen zijn. Meerdere keren moest het ontwerp aangepast worden aan het alternatief voor een onderdeel dat niet te krijgen was. Of, zoals de lichtgewicht flenzen, zelf maken.
Over de daadwerkelijke kosten doe ik geen uitspraak. Schat zelf maar in wat 200 kg gelaserd, gewalst, gezet en gelast RVS 316 kost en tel daar de bouwuren bij. De installatie oogt simpeler dan de buitenkant doet geloven. Zo lijkt de generator uit twee mantels te bestaan. In werkelijkheid zijn er dat 6. Erg moeilijk was het rekening houden met de grote uitzettingscoëfficient van RVS. Zo zijn er mantels die 700 graden worden, terwijl de naastliggende aangeflenste mantel slechts 100 graden wordt. Losse, schuivende verbindingen kan niet, omdat die lekken. Daarbij trekt dunwandig RVS de vreemdste kanten uit tijdens lassen. Deze factoren hebben mij doen besluiten mijn tekeningen door te spreken met professionals. Ook het kritische laswerk is door een professional gedaan.
Het is onmogelijk om een dergelijk project helemaal alleen uit te voeren. Zelfs al zou je alle skill's zelf hebben, dan nog heb je een machinefabriek nodig. Toch was het zeer eenvoudig om mensen te motiveren mee te werken aan het project. Rijden op hout spreekt velen aan. Een enthousiast verhaal en wat foto's van Finse installatie's waren genoeg om oogjes te laten glimmen en weer een zieltje te winnen. Er zijn dan ook weinig tegenslagen geweest. Ik ben alleen hels geweest tegen de dienst accijnzen, die de zaak probeerde te saboteren. En ernstig teleurgesteld in de Nederlandse Volvo-organisatie. Volvo Nederland weigerde de kleinste technische vraag te beantwoorden, of als contactpersoon tussen mij en Zweden te fungeren en verwees naar hun dealers. EÃÂn van die dealers besodemieterde me later met zowel kapotte als verkeerde delen. Verhaal halen was onmogelijk, omdat het gebruikte delen betrof. Zij waren ook de enigen die negatief tegenover houtvergassing stonden. Kennelijk is de goedmoedige mentaliteit met het komen van de voorwielaandrijvers veranderd.....
Samen met de baas van een hÃÂÃÂl klein autobedrijfje, gespecialiseerd in Volvo, zijn we toen weer op het goede spoor gekomen. Niettemin was voor mij de maat vol en als stil protest zijn alle emblemen van de auto verwijderd. Volvo Nederland mag ze er persoonlijk weer op komen plakken.....
@Michiel,
Dat vooverwarmen tijdens de opstart is niet nodig. De gastemperatuur stijgt binnen 4 minuten naar 200 graden. Dat is de uittredende temperatuur. Dan is in de generator de primaire lucht al naar 300-350 graden opgewarmd, zo snel gaat dat. Het aansteken van de haard gebeurt met een gloeibougie.
Hier nog een plaatje. De thermometer is zo geplaatst, dat deze vanuit de achteruitkijkspiegel bewaakt kan worden.
[img width=800 height=600]http://i180.photobucket.com/albums/x229/Dutch-John/Woodgas/IMG_0971.jpg[/img]
Met een volle hopper kom je ongeveer 100 km ver. Het is dus zaak om zakken hout mee te nemen voor verdere trips. Er is een trekhaak gemonteerd, verstopt achter de opklapbare lichtbak.
Goed dan wat betreft de investering. Het is waarschijnlijk de duurste 240 in Nederland als ik een vergoeding voor m'n geïnvesteerde uren zou vragen. De brandstofkosten zijn daarentegen nihil.
Het aantal uren bedraagt ongeveer 1000, waarvan de helft daadwerkelijke bouwuren. Het overige deel bestaat uit studie, berekeningen, tekeningen maken en het zoeken naar delen. Het is niet zo dat alles van ÃÂÃÂn bedrijf afkomt. Zo heb ik het hoge temperatuur filterdoek en de temperatuurmeters in Amerika besteld. Veel tijd is gaan zitten in het bedenken waar en of bepaalde onderdelen te krijgen zijn. Meerdere keren moest het ontwerp aangepast worden aan het alternatief voor een onderdeel dat niet te krijgen was. Of, zoals de lichtgewicht flenzen, zelf maken.
Over de daadwerkelijke kosten doe ik geen uitspraak. Schat zelf maar in wat 200 kg gelaserd, gewalst, gezet en gelast RVS 316 kost en tel daar de bouwuren bij. De installatie oogt simpeler dan de buitenkant doet geloven. Zo lijkt de generator uit twee mantels te bestaan. In werkelijkheid zijn er dat 6. Erg moeilijk was het rekening houden met de grote uitzettingscoëfficient van RVS. Zo zijn er mantels die 700 graden worden, terwijl de naastliggende aangeflenste mantel slechts 100 graden wordt. Losse, schuivende verbindingen kan niet, omdat die lekken. Daarbij trekt dunwandig RVS de vreemdste kanten uit tijdens lassen. Deze factoren hebben mij doen besluiten mijn tekeningen door te spreken met professionals. Ook het kritische laswerk is door een professional gedaan.
Het is onmogelijk om een dergelijk project helemaal alleen uit te voeren. Zelfs al zou je alle skill's zelf hebben, dan nog heb je een machinefabriek nodig. Toch was het zeer eenvoudig om mensen te motiveren mee te werken aan het project. Rijden op hout spreekt velen aan. Een enthousiast verhaal en wat foto's van Finse installatie's waren genoeg om oogjes te laten glimmen en weer een zieltje te winnen. Er zijn dan ook weinig tegenslagen geweest. Ik ben alleen hels geweest tegen de dienst accijnzen, die de zaak probeerde te saboteren. En ernstig teleurgesteld in de Nederlandse Volvo-organisatie. Volvo Nederland weigerde de kleinste technische vraag te beantwoorden, of als contactpersoon tussen mij en Zweden te fungeren en verwees naar hun dealers. EÃÂn van die dealers besodemieterde me later met zowel kapotte als verkeerde delen. Verhaal halen was onmogelijk, omdat het gebruikte delen betrof. Zij waren ook de enigen die negatief tegenover houtvergassing stonden. Kennelijk is de goedmoedige mentaliteit met het komen van de voorwielaandrijvers veranderd.....
Samen met de baas van een hÃÂÃÂl klein autobedrijfje, gespecialiseerd in Volvo, zijn we toen weer op het goede spoor gekomen. Niettemin was voor mij de maat vol en als stil protest zijn alle emblemen van de auto verwijderd. Volvo Nederland mag ze er persoonlijk weer op komen plakken.....
@Michiel,
Dat vooverwarmen tijdens de opstart is niet nodig. De gastemperatuur stijgt binnen 4 minuten naar 200 graden. Dat is de uittredende temperatuur. Dan is in de generator de primaire lucht al naar 300-350 graden opgewarmd, zo snel gaat dat. Het aansteken van de haard gebeurt met een gloeibougie.
Hier nog een plaatje. De thermometer is zo geplaatst, dat deze vanuit de achteruitkijkspiegel bewaakt kan worden.
[img width=800 height=600]http://i180.photobucket.com/albums/x229/Dutch-John/Woodgas/IMG_0971.jpg[/img]

