12 January 2010, 13:31
Op hoge toeren wordt een tradionele waterpomp minder effectief ÃÂn gezien de rijwind heb je zoveel niet meer nodig. Een waterpomp heeft een bepaalde kritische snelheid waarbij ie het meeste effect heeft, daarboven heeft weinig nut. Volgens de beschrijving p de site trekt de pomp ongeveer maximaal 10pk, de electrische minder dan 0,5pk. En je pomp gaat langer mee..
De Nederlandse Google vertaling van de sitepagina ziet er ongeveer zo uit...
"Wij hebben complete sets van El waterpompen enkele van de meest voorkomende type motor CIH Opel en Volvo B18-B20 mm.
alles is inbegrepen voor de montage.
Het voordeel van elektrische waterpomp is dat je kunt hebben volledige koeling maakt niet uit welke snelheid je hebt op de motor. Een waterpomp is het meest effectief bij een constante snelheid naar rechts. Als deze snelheid wordt overschreden, zodat je minder koeling, en het gaat om veel macht niet baten.
Een typisch waterpomp kan maximaal verbruikt tot 10 pk bij hoog toerental, een elektrische waterpomp verbruikt max 0,3 PK "
Je pomp wil persè alle water er doorheen jagen maar ondervindt steeds meer weerstand, juist als je stilstaat doet ie dat niet en heeft ie meer nodig, dan draait ie dus zelf ook op een hoger toerental dan de motor. Resultaat is bij dat soort wisselingen juist minder wisseling in koeling, je blijft immers continu dezelfde hoeveelheid water door de radiateur spoelen en koelen. Wordt het dan te veel schakelt indien gemonteerd de electrische fan bij.
Denk ook eens aan de traditionele stuurbekrachtiging, die gat ook steeds harder en harder, terwijl je dan juist minder stuurhulp nodig hebt, maar ondertussen trekt ie wel vermogen weg. Die zijn in de huidige auto's nu ook elektrisch en voor onze klassiekertjes inmiddels te koop...
De Nederlandse Google vertaling van de sitepagina ziet er ongeveer zo uit...
"Wij hebben complete sets van El waterpompen enkele van de meest voorkomende type motor CIH Opel en Volvo B18-B20 mm.
alles is inbegrepen voor de montage.
Het voordeel van elektrische waterpomp is dat je kunt hebben volledige koeling maakt niet uit welke snelheid je hebt op de motor. Een waterpomp is het meest effectief bij een constante snelheid naar rechts. Als deze snelheid wordt overschreden, zodat je minder koeling, en het gaat om veel macht niet baten.
Een typisch waterpomp kan maximaal verbruikt tot 10 pk bij hoog toerental, een elektrische waterpomp verbruikt max 0,3 PK "
Je pomp wil persè alle water er doorheen jagen maar ondervindt steeds meer weerstand, juist als je stilstaat doet ie dat niet en heeft ie meer nodig, dan draait ie dus zelf ook op een hoger toerental dan de motor. Resultaat is bij dat soort wisselingen juist minder wisseling in koeling, je blijft immers continu dezelfde hoeveelheid water door de radiateur spoelen en koelen. Wordt het dan te veel schakelt indien gemonteerd de electrische fan bij.
Denk ook eens aan de traditionele stuurbekrachtiging, die gat ook steeds harder en harder, terwijl je dan juist minder stuurhulp nodig hebt, maar ondertussen trekt ie wel vermogen weg. Die zijn in de huidige auto's nu ook elektrisch en voor onze klassiekertjes inmiddels te koop...