Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
hoe haal ik visco los van waterpomp B30E ?
Heren,

Na een hoop gemartel heb ik de waterpomp van mijn B30E afgefrut, zaten een paar bouten iets "te" vast leek het wel
oude eigenaar was een krachtig mens was me al eerder opgevallen. Die ellende (afgebroken bouten etc) heb ik ondertussen hersteld.
alleen zit ik nu te kijken hoe ik die visco, en poelie van die pomp afkrijg, dr zitten wel boutjes tussen poelie en pomp
maar daar kan je niet bij met de visco er nog op.

Boutje eruit, en na een voorzichtige poging met een poelietrekker kwam er wel een ring los van de visco, bleek daaronder
in de vicos zelf nog een stalen bus met een sleuf te zitten, neem aan dat ik die op de een of andere manier los moet draaien,
heb hem gisteravond maar een paar maal ingespoten, vrezend voor de aanhaalmomenten en de jaren die het op dat koppel vastzat ..

Heeft iemand dit eerder bij de hand gehad, en zoja wat is de meest "makkelijke" manier om dit uitelkander te krijgen ?

tips welkom ..

Heb me dus in de luren laten leggen door die sleuf .. Wink

Hij is eraf inmiddels, zal zo even een paar foto's maken van het geheel, altijd handig ..

foto's komen dan vanavond wel, als handen weer enigzinds proper zijn .. ;D

Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
Al download je nou even een B20A/B greenbook (http://www.volvoamazonpictures.se/ - Documents - Service Manuals), dan staat op P. 63 een doorsnee van een viscokoppeling uit die tijd.

Wat ik er zo van zie is de centrale bout het enige die de fan op de waterpomp houdt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Al download je nou even een B20A/B greenbook (http://www.volvoamazonpictures.se/ - Documents - Service Manuals), dan staat op P. 63 een doorsnee van een viscokoppeling uit die tijd.

Wat ik er zo van zie is de centrale bout het enige die de fan op de waterpomp houdt.

Deze constructie is toch wat anders, desalniettemin bedankt voor de tip, bookmark erbij, zijn wel meer delen die aardig overeenkomen..

het is inderdaad een centrale bout die hem vasthoudt, alleen is de ring die de visco aanklemt op de as aan de onderkant
voorzien van een bus met twee nokken, die nokken vallen weer in de gleuven die op een tussenbus zitten die weer
voorop de poelie zit gebout. (ik maak wel foto's dadelijk .. dit is ook onleesbaar .. )

Hier op volgorde van montage neergelegd:

[img width=800 height=600]http://img98.imageshack.us/img98/9323/dscf1860.jpg[/img]

En de visco zit dus gewoon geklemd op de as die je net achter de fan ziet, die heeft een tweetal uitsparingen
waar de twee nokken op de dekplaat precies inpassen, tweede deel van voren.
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Visco fan plaatsen ipv vaste fan? 142 B20 1972 Jerry 21 18.114 5 July 2011, 23:51
Laatste bericht: Jerry
  Hoe haal ik de steekas uit deachteras (164/14) simon 3 2.930 25 March 2011, 16:57
Laatste bericht: Marc1970
  Electrische waterpomp B18-B20 Jambon 9 8.597 13 January 2010, 18:21
Laatste bericht: Boele
  Hoe haal ik het klokkenblok los ? pwassink 2 3.621 23 August 2008, 16:13
Laatste bericht: pwassink

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)