12 January 2010, 16:37
10 pk voor een waterpomp??
Laat je toch niets wijsmaken....
Een centrifugaalpomp trekt alleen vermogen als ie vloeistof moet verpompen.
De hoeveelheid vloeistof is gekoppeld aan het opgenomen vermogen.
Dus: hoe meer vloeistof==>hoe meer vermogen
Deze pompen hebben een optimale opbrengst bij een bepaald toerental.
Zit je boven of onder dat toerental ,dan gaat dus het opgenomen vermogen naar beneden.
Een pomp waarbij je de uitree zou dichthouden trekt dus gÃÂÃÂn vermogen.
De te verpompen hoeveelheid koelvloeistof is voor zowel de snaaraangedreven pomp als voor de elek. pomp
hetzelfde.
Het opgenomen vermogen is dus (bij het juiste toerental) óók hetzelfde.
Bij de ÃÂÃÂn wordt dat vermogen van de krukas gehaald via de snaar.
Bij de elektr. pomp wordt dat vermogen geleverd door elektriciteit welke wordt geleverd door de dynamo.
Die op zijn beurt dat vermogen ook weghaald van de krukas via een snaar.
En dat is beslist geen 10 pk...(7,3 KW) :o
Hier nog een plaatje van een e.motor van 7,5 kw voor de beeldvorming
7,5 kw motor
Laat je toch niets wijsmaken....
Een centrifugaalpomp trekt alleen vermogen als ie vloeistof moet verpompen.
De hoeveelheid vloeistof is gekoppeld aan het opgenomen vermogen.
Dus: hoe meer vloeistof==>hoe meer vermogen
Deze pompen hebben een optimale opbrengst bij een bepaald toerental.
Zit je boven of onder dat toerental ,dan gaat dus het opgenomen vermogen naar beneden.
Een pomp waarbij je de uitree zou dichthouden trekt dus gÃÂÃÂn vermogen.
De te verpompen hoeveelheid koelvloeistof is voor zowel de snaaraangedreven pomp als voor de elek. pomp
hetzelfde.
Het opgenomen vermogen is dus (bij het juiste toerental) óók hetzelfde.
Bij de ÃÂÃÂn wordt dat vermogen van de krukas gehaald via de snaar.
Bij de elektr. pomp wordt dat vermogen geleverd door elektriciteit welke wordt geleverd door de dynamo.
Die op zijn beurt dat vermogen ook weghaald van de krukas via een snaar.
En dat is beslist geen 10 pk...(7,3 KW) :o
Hier nog een plaatje van een e.motor van 7,5 kw voor de beeldvorming
7,5 kw motor
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.