Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Janspeed/940lpt
#13
update: In Januari had ik een flinke tegenslag vanwege een aanrijding. De auto was economisch total loss. Maar ik had er inmiddels al zoveel werk ingestopt om 'm naar mijn zin te maken dat ik heb besloten om 'm weer te laten maken.
Hij staat er weer netjes bij, nu met in blauwe kleur gespoten spiegels en achtervleugel.

inmiddels zitten de volgende spullen gemonteerd op de 940lpt:
- Garrett 48/42AR T3 hybride turbo (Sierra cosworth/740T16V)
- de olievoeding vanaf de voorkant van het blok. aangepaste olieretour
- een 3,5" downpijp en een full 3" sportuitlaat (zelfbouw) met 3 Simons sportdempers (klinkt heel beschaafd)
- 440CC/min ford raceinjectoren voor rijden op E85, ze moeten nog groter.
- Siemens 65PK bruine Vialle LPi injectoren.
- verstelbare brandstofdrukregelaar.

Rijervaringen:
- De MBC staat nu maximaal stak... en nog heb ik plenty rijk mengsel op E85
De auto is nu al bijna net zo snel als de T5R die ik ooit had.(240PK)
- ik kreeg last van vonk 'blowout' dus een zwaardere bobine erop gezet van een BMW 745i (3.5L 6cil turbo) en de vonk afstand teruggebracht naar 0,5mm
- de grotere turbo zorgt voor later opspoelen.(boost vanaf 2700rpm) Hierdoor komt het hoogtoerige karakter van de K-cam nadrukkelijker naar voren en is het rijden bij lage toeren niet zo prettig (groot turbogat) dus overweeg ik om de standard T-cam er weer terug in te zetten om weer wat laagtoerig koppel terug te winnen.
- bij een standaard 940lpt+vialle LPI maakt de LPi ECU gebruik van de maps van de benzine ECU om t berekenen hoeveel LPG moet worden ingespoten dus hoelang de injectoren moete worden opengezet.
De standaard groene benzine injectoren zijn dus gematched met de witte LPi injectoren. Ze maken gebruik van dezelfde mappings in de LH2.4 ecu, het enige dat de Vialle ECU doet is een omrekenfactor over de benzine mappings gooien en daarmee de LPi injectoren aansturen.

In mijn geval is dat niet zo. Het gevolg is dat steeds na omschakelen van E85 > LPG de LPG veel te rijk draait. Het systeem moet dus opnieuw inleren. Eenmaal ingeleerd is het OK. Schakel ik dan terug naar E85 dan draait de motor juist veel te arm op E85. Tot het moment waarop de ECU zich weer heeft ingeleerd op E85...

Dat is niet zo'n probleem ware het niet dat de auto altijd op vloeibare brandstof moet starten (benzine of in mijn geval E85) Als ik dus koud start nadat de auto is ingeleerd op LPG start de auto met een veel te arm mengsel. Vervelend als je 4x moet starten om de auto rijdend te houden. Eenmaal op LPG is het dan weer prima.
conclusie: ik moet matchende E85-injectoren vinden die passen bij de 65pk LPi injectoren. ongeveer 600CC/min moet voldoende zijn.
Of switchen naar een vrij programmeerbare ECU....dan kan ik ook wasted spark gebruiken en ben ik van die ellendige verdeler af.

geplande upgrades:
- grotere injectoren voor E85
- MBC met strakkere veer (voor boostcontrol boven 1bar)
- 4,10:1 achteras met CO2-sper ;-) (Subaru Impreza GT-turbo gebruikt ook 4,10:1)
- grotere vrachtwagen intercooler
Ik verwacht hiermee op 260PK op LPi uit te komen en op 280PK op E85

plan: als ik een mooie nette belastingvrije 740 stationcar
tegenkom koop ik die erbij en bouw ik alles over in de 740....

groet
Jan
Antwoord


Berichten in dit topic
Janspeed/940lpt - door janspeed - 17 June 2009, 15:46
Janspeed/940lpt - door PB240 - 17 June 2009, 15:54
Janspeed/940lpt - door flip_21 - 17 June 2009, 16:02
Janspeed/940lpt - door janspeed - 17 June 2009, 16:19
Janspeed/940lpt - door Jw240 - 17 June 2009, 16:47
Janspeed/940lpt - door skidje - 17 June 2009, 18:05
Janspeed/940lpt - door Jw240 - 17 June 2009, 18:19
Janspeed/940lpt - door janspeed - 17 June 2009, 18:27
Janspeed/940lpt - door nick740 - 17 June 2009, 19:30
Janspeed/940lpt - door janspeed - 17 June 2009, 20:00
Janspeed/940lpt - door nick740 - 17 June 2009, 20:25
Janspeed/940lpt - door Marc1970 - 17 June 2009, 20:46
Janspeed/940lpt - door janspeed - 18 June 2010, 13:15
Janspeed/940lpt - door Jw240 - 18 June 2010, 18:13
Janspeed/940lpt - door janspeed - 18 June 2010, 23:35
Janspeed/940lpt - door Jw240 - 18 June 2010, 23:54
Janspeed/940lpt - door skidje - 19 June 2010, 12:36
Janspeed/940lpt - door janspeed - 19 June 2010, 22:59
Janspeed/940lpt - door janspeed - 30 June 2010, 10:24
Janspeed/940lpt - door janspeed - 22 July 2010, 01:01
Janspeed/940lpt - door janspeed - 1 August 2010, 23:09

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 940LPT 1998 TheSaint77 70 46.891 30 January 2012, 17:48
Laatste bericht: henqui

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)