30 June 2010, 10:24
update:
Na de T3 install bleek dat de motor al rijdend een hoog olieverbruik had. 1L/500km
Aanvankelijk verdacht ik de turbo : versleten olie seals en lagering te hebben maar ik had voor de installatie nog even aan de turbine as gevoeld en dat voelde goed...
Toch de turbo eraf gehaald en bekeken. Tot mijn verbazing zie ik verbrandingsresten aan de voorzijde van de turbine. Conclusie: olielekkage zit aan de buitenkant! Bleek de olieretour te zijn, flens sloot niet goed aan op de olieretour, pakking sealde niet. Hierdoor konden druppels hete olie weg lekken en bij hoge snelheid (= veel rijwind) werden die druppels tegen de turbine geblazen >> blauwe walm achter de auto.
Omdat ik de turbo er toch af had liggen heb ik meer pre-load op de wastegate actuator gezet. ongeveer 3mm. Het effect hiervan is dat het erin komen van de boost bij volgas nu minder progressief is. Het inkomen van de boost is nu zeg maar explosief.
Geef ik nu volgas vanaf 2000rpm dan is het...wachten...2500rpm...wachten en dan vanaf 2700rpm ineens: max BOOOOOOOOST!!
tot aan de 6250rpm limiter.
Vooral op E85 is dat erg leuk! 8)
Na de T3 install bleek dat de motor al rijdend een hoog olieverbruik had. 1L/500km
Aanvankelijk verdacht ik de turbo : versleten olie seals en lagering te hebben maar ik had voor de installatie nog even aan de turbine as gevoeld en dat voelde goed...
Toch de turbo eraf gehaald en bekeken. Tot mijn verbazing zie ik verbrandingsresten aan de voorzijde van de turbine. Conclusie: olielekkage zit aan de buitenkant! Bleek de olieretour te zijn, flens sloot niet goed aan op de olieretour, pakking sealde niet. Hierdoor konden druppels hete olie weg lekken en bij hoge snelheid (= veel rijwind) werden die druppels tegen de turbine geblazen >> blauwe walm achter de auto.
Omdat ik de turbo er toch af had liggen heb ik meer pre-load op de wastegate actuator gezet. ongeveer 3mm. Het effect hiervan is dat het erin komen van de boost bij volgas nu minder progressief is. Het inkomen van de boost is nu zeg maar explosief.
Geef ik nu volgas vanaf 2000rpm dan is het...wachten...2500rpm...wachten en dan vanaf 2700rpm ineens: max BOOOOOOOOST!!
tot aan de 6250rpm limiter.Vooral op E85 is dat erg leuk! 8)

