Topics: 38
21 March 2012, 14:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 March 2012, 14:33 door Boele.)
Marc1970 schreef:Volgens mij moet een verdamper een soort signaal krijgen van de motor hoeveel gas er doorgelaten moet worden. Bij mijn 144's zit dat op de verdamper, bij mijn 240 halverwege de drooggasslang. Bij latere versies is dat een stappenmotor geworden, nog later een rijtje injectoren.
Er moet een sturing zijn vd gasflow, de verdamper zelf is een 'dom' ding die gewoon vloeibaar LPG omzet naar gas.
Hoe werkt dat bij jouw motoren Boele?
Volgens mij staat er altijd wat druk op, vanuit de tank. 1 bar geloof ik?
Dan zit er gewoon een stelschroef om de hoeveelheid te regelen..
2 slangen voor het koelwater, 1 voor lpg naar de venturi.
Groeten, Boele
Topics: 82
Met stelschroeven zet je meest een vaste hoeveelheid gas vast, die dan onafhankelijk van het gaspedaal de motor ingaat. Er moet een soort communicatie zijn tussen motor en verdamper. Tenminste, lijkt me. Anders gaat je verbruik alle kanten op.
Waarom zijn ouwe LPG verdampers van die 'black box' dingen, nergens een goeie handleiding te vinden op het www.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Marc1970 schreef:Met stelschroeven zet je meest een vaste hoeveelheid gas vast, die dan onafhankelijk van het gaspedaal de motor ingaat. Er moet een soort communicatie zijn tussen motor en verdamper. Tenminste, lijkt me. Anders gaat je verbruik alle kanten op.
Waarom zijn ouwe LPG verdampers van die 'black box' dingen, nergens een goeie handleiding te vinden op het www.
Als je meer gas geeft, gaat hij toch ook harder zuigen?
Ik stelde de 1800 en de Amazon allebei af als volgt:
Stationair rond de 0,8CO
Bij 4000rpm rond de 1,5CO. Zuipt een beetje, maar trekt als een beer.. Ik vind 1:7,5km acceptabel voor de Combi
Groeten, Boele
Topics: 176
Citaat:Met stelschroeven zet je meest een vaste hoeveelheid gas vast, die dan onafhankelijk van het gaspedaal de motor ingaat. Er moet een soort communicatie zijn tussen motor en verdamper. Tenminste, lijkt me. Anders gaat je verbruik alle kanten op.
Zoiets?
123\LPG 'gaskraan', een lambda-gestuurde regelaar die de gastoevoer regelt
Rob schreef:Zoiets? 123\LPG 'gaskraan', een lambda-gestuurde regelaar die de gastoevoer regelt
Snap niet dat iemand er 300euro tegenaan gooit. Dan moet het echt wel een flink stuk zuiniger worden dan dat het nu bij mij het geval is....
Groeten, Boele
Topics: 82
ALs je gas geeft, zuig je meer lucht aan en is er meer vacuum bij de LPG venturi, da's zeker. Maar hoe weet de verdamper dan dat er meer gas mee moet?
Blijkbaar zijn er verdampers die ook zonder inlaatvacuum de LPG hoeveel kunnen doseren. Ik heb een Renzomatic die gewoon afslaat zonder, en een Poliauto die 1:5 rijdt zonder vacuumregelaar.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 50
wel vreemd idd,
je zou verwachten dat de verdamper een signaal krijgt. (vacuum)
zit wel ergens een stelschroef..
wellicht een "minder" geavanceerd model?
Hij krijgt wel een elektronisch signaal natuurlijk, als de motor niet loopt, komt er geen lpg vrij.
Ik ben het wel met je eens hoor Marc, maar zonder werkt het blijkbaar best.
Wat zou ik er tussen kunnen zetten? Blok is onwijs goed, dus hij zou nog wel een stuk zuiniger moeten kunnen lopen bij de Combi (nu 1:7,5)
Groeten, Boele